Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dráhy ztiší příliš hlučné regionovy, u motoráků vymění sedačky

  18:28
České dráhy chystají nenápadnou úpravu svých relativně nejmodernějších souprav Regionova, která by měla odstranit jejich vysokou hlučnost. V rámci pravidelných oprav po ujetí určitého počtu kilometrů vymění podlahu nad motorem a převodovkou a doplní izolaci.

České dráhy - Regionova. - České dráhy, ČD, vlak, souprava, Regionova. | foto: České dráhy

Po úpravách by už neměla být první série žlutozelených vozů od společnosti Pars Nova patřící pod Škoda Transportation hlučnější než třicet let staré vozy, z kterých regionovy vznikly.

Podle náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka půjde celkem o 88 jednotek. "Náklady jsou minimální, řádově stokoruny až tisícikoruny," dodal Blažek.

MF DNES letos při měření hluku na stejném úseku trati mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Krč zjistila, že regionovy jsou hlučnější než jejich předchůdci, motorové vozy řady 810. Právě na vysoký hluk v soupravách, za které dráhy v posledních letech utratily přes čtyři miliardy korun, si často stěžují cestující.

Příliš hlučné vlaky

Hlučnost se pohybovala kolem osmdesáti decibelů. Jen pro srovnání: pracovníci vykonávající rutinní činnost mají limit pro hluk na pracovišti 60 decibelů. Odborář Jaromír Dušek považuje práci strojvůdců regionov za martyrium, především v kopcovitých úsecích, kde má jednotka problém s řazením.

Dráhy už nechtějí zadávat další soutěže na regionovy, až doběhne poslední zakázka, budou mít celkem 236 souprav. Poslední zbytky dnes již legendárních vozů 810 projdou podstatně levnější úpravou. "Do tří let u nich chceme vyměnit hlavně interiér, tedy například sedačky či okna a toalety," dodal Blažek. Vozy zůstanou nadále vysokopodlažní. Modernizace jednoho vozu by měla vyjít maximálně na milion korun. Dvouvozová regionova stojí přes dvacet pět milionů korun. Podobnou proměnou už část těchto vlaků prošla.

Na regionálních železnicích se ale po čtvrtstoletí dočkají cestující i nových souprav. Do tří let přijde na české železnice přes šedesát nových moderních souprav. Dráhy včera představily po dlouhé době první soupravy, které nakupují ve skutečné soutěži. Až dosud do tendrů hlásila většinou jedna firma, pro 31 dvoudílných dvouvozových jednotek vybíraly ČD ze dvou uchazečů. Výrazně levnější než slovenské ŽOS Vrútky byla polská Pesa, která drahám dodá moderní jednotky Link za necelé dvě miliardy korun. (čtěte V regionech vyjedou nové polské vlaky)

Dráhy nákupem polských vlaků ušetřily

Polská firma s 3 500 zaměstnanci vlastněná manažery pojala svůj vstup na české koleje velkolepě, přizvala si na prezentaci i polského velvyslance. Snažili se všemožnými certifikáty rozptýlit především některé obavy, které panovaly dříve mezi zástupci krajů. Ti se netajili výhradami, proč budou na českých tratích jezdit polské vlaky. Český železniční průmysl ale neměl do soutěže na motorové soupravy se 120 sedačkami co nabídnout.

Důvod ke spokojenosti by měly mít i České dráhy: za vlaky zaplatí o půl miliardy méně, než původně plánovaly. Podle generálního ředitele Petra Žaludy je tak možnost koupit ještě nejméně čtyři jednotky navíc.

Nové vlaky pro regiony polské firmy PESA Bydgoszcz.

Cestujícím na regionálních tratích nabídnou dosud většinou nepoznaný komfort: například klimatizaci, nízkopodlažní nástup a také podstatně rychlejší akceleraci nebo pohodlnější sedačky. Právě nasazení nových vlaků by mohlo podle odborníků přilákat na cestování vlakem nové cestující.

Nové jednotky nasadí dráhy především na regionálních tratích, například mezi Plzní a Domažlicemi či mezi Karlovými Vary a Chomutovem. Už na konci letošního roku se objeví na kolejích v Libereckém kraji a na Vysočině první várka motorových vozů od švýcarské společnosti Stadler, které dráhy vysoutěžily loni.

Dráhy na oba typy vlaků dostanou z velké části i dotace z Evropské unie. V případě polských vlaků až 40 % pořizovací ceny u 17 jednotek. Při ceně necelých šedesát milionů korun za vlak tak dráhy zaplatí za moderní vlaky ze svého jen 36 milionů korun. Nepatrně větší Regionova Trio, což je jsou tři zmodernizované, přes třicet let staré, vlaky od společnosti Pars Nova, přišly dráhy přitom na 37 milionů korun. Až dosud se dráhy zaměřovaly na obnovu vlaků hlavně v příměstské dopravě a také na dálkových trasách.

Autor:

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....