"Ročně by se tím měly ušetřit desítky milionů korun," řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Nová organizační struktura má začít platit od října a je i jednou z podmínek, aby generální ředitel Dalibor Zelený dosáhl na konci roku na bonus 150 tisíc korun ke svému čtvrtmilionovému platu. Změny mají zjednodušit a zprůhlednit řízení.
Podle nové verze, kterou má MF DNES k dispozici, například zcela zmizí šestice výkonných ředitelů, kteří spadali pod představenstvo firmy. Nahradí je čtyři náměstci: pro osobní dopravu, ekonomiku a techniku, správu majetku a průřezové činnosti. Pod posledního bude patřit například personalistika, IT či bezpečnost. Pokud se převedou nádraží na SŽDC, post náměstka pro majetek zanikne.
Sníží se také počet odborů a kanceláří, a to z 33 na 22. Neznamená to, že se jejich činností nebude nikdo zabývat, ale sloučí se do jednoho většího. Například odbory účetnictví a daní a finanční se sloučí do jednoho ekonomického. "Máme tu spousty odborů, u kterých nechápu důvod existence," řekl v posledním čísle časopisu Českých drah Železničář Zelený.
České dráhy loni svým ředitelům a dalším členům klíčového managementu vyplatily 60 milionů korun, oproti roku 2011 to představuje pokles o více než 24 milionů korun. Výroční zpráva firmy však neuvádí, kolik lidí si tuto sumu vyplatilo.
Zeštíhlením organizační struktury podle ředitele Zeleného dávají dráhy najevo, že se nebude příště "rušit deset pracovních míst v provozu, aby se na Generálním ředitelství mohl udělat jeden zbytečný ředitel".