Odškodné se rozhodl dopravce vyplácet u vlaků třídy EuroCity, InterCity a SuperCity, tedy u pendolin. Cestující dostane až 200 korun, podle druhu vlaku a doby čekání, ale jen v případě, kdy příčiny zpoždění budou na straně dopravce. (více o slevách čtěte zde)
Dráhy počítají s tím, že za první tři měsíce by na odškodné mohly padnout zhruba dva miliony korun. Suma vypadá, že je poměrně vysoká, na počet vypravovaných vlaků to tak ale není. Dopravce si navíc model odškodného dobře spočítal, aby příliš neprodělal. Minutová a desetiminutová zpoždění uznávat nebude.
Aby měl cestující na odškodné nárok, musí se pendolino zpozdit nejméně o půl hodiny a ostatní vlaky o hodinu. To se ale příliš často nestává. Za čtrnáct testovacích dní se to stalo jen dvakrát.
Cestující dostane slevu na další jízdenku
Nejpřísnější podmínkou pro získání odškodného je ale cena jízdenky. U všech zmíněných vlaků musí v jednom směru překročit tři sta korun. Tím se vylučuje naprostá většina lidí, kteří cestují vlakem do práce, (například z města do města) a nezaviněné čekání na vlak je jejich denním chlebem.
Na kompenzaci by neměl nárok například ani cestující na trase Praha-Brno, pokud by si jízdenku koupil přes zákaznickou kartu (237,- Kč) nebo ten, kdo by stejně cestoval do Pardubic. V případě zpoždění pendolin se bude vracet stokoruna až 200 korun v hotovosti (podle druhu rezervace), u ostatních vlaků dotyčný obdrží voucher na slevu. Za něj si musí koupit další jízdenku.
"V hotovosti proplácíme cenu místenek SuperCity a také náklady na náhradní dopravu v případě ujetí posledního přípoje," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Odškodné by mohlo podle Českých drah během následujících tří měsíců požadovat 34 tisíc lidí, tedy 1,7 procenta přepravených. Celkem jich za tuto dobu dráhy svezou soupravami EuroCity, InterCity a SuperCity dva miliony.
Nárok na odškodné
Státní dopravce před zavedením kompenzací provedl výzkum. Z něj vyplývá, že během čtrnácti dnů se zpozdilo 26 vlaků, z toho jen dva vinou dopravce (vlaky EuroCity). |