Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát narychlo řeší, jak na koleje po startu ETCS pustit historické vlaky

Správa železnic nakoupí a opraví historické vagony, které vybaví technologií ETCS a ty pak bude půjčovat spolkům a dalším provozovatelům parních lokomotiv a další historické drážní techniky. Alespoň takto nyní plánuje ministerstvo dopravy vyřešit situaci, kdy od začátku nového roku má z hlavních tratí v Česku zavádění nového zabezpečovače vystrnadit všechny nevybavené vlaky.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: České dráhy

Kromě toho, že takzvaná palubní jednotka je drahá a s cenami kolem deseti až dvaceti milionů korun je pro provozovatele takzvaných nostalgických souprav mimo finanční možnosti, jde i o poměrně velký kus elektroniky. Na technickém řešení nyní Správa železnic spolupracuje s experty z ČVUT.

„Řešení směřuje primárně pozornost na technické řešení v podobě hytláku, který by přesně korespondoval s podobou historických vlaků, protože ten tam vždy za lokomotivou byl,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Vývoj takovéhoto systému je ale minimálně na řadu měsíců nebo na roky. Čas na přípravu přitom byl poměrně velkorysý, neboť zavedení výhradního provozu schválila už předchozí vláda a provozovatelé i objednatelé na absenci řešení dlouhodobě upozorňovali. Ministerstvo dlouhodobě uvádělo, že řešením by mohlo být zjednodušené ETCS, to ale nikdy nevzniklo.

Úspěšnost přes 97 %. Drážní zabezpečovač ETCS prošel testy téměř na výbornou

Technické řešení pro nostalgické a další mimořádné jízdy se tak vyvíjí až na poslední chvíli. Významným přelomem bylo podle provozovatelů historických vlaků až zapojení pardubického hejtmana Martina Netolického a rozlučky parních lokomotiv během letošních podzimních akcí během „dne železnice“.

Před lednovým spuštěním provozu ETCS zmíněné technické řešení nestihne zprovoznit a bude nutné hledat jinou provizorní variantu. Podle Netolického by v úvahu připadala výjimka, se kterou legislativa počítá mimo jiné v situacích výpadku ETCS.

Toto řešení ale pro změnu odmítá Správa železnic a bere je jen jako krajní možnost. „Tomu se bráníme, ale je to hratelné. Bráníme se proto, že nad vším je bezpečnost provozu,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Pardubický kraj láká na jízdy parními vlaky. ETCS je totiž z koridoru vykáže

Podle něho je už technicky vyřešené, jak se informace z infrastruktury dostanou ke strojvedoucímu do historické lokomotivy. Náročnější je ale opačný proces, jak o sobě může dát zpětně vědět historická souprava.

Provoz byť u minima vlaků bez ETCS kazí plány Správy železnic. Ta plánovala po povinném zavedení výhradního provozu s ETCS od tratí postupně začít likvidovat návěstí a další fyzické nosiče informací s tím, že provoz dvojí infrastruktury by byl mrháním veřejných peněz.

ETCS totiž v reálném čase komunikuje s infrastrukturou a umí strojvedoucímu přenášet na displej do lokomotivy nebo řídícího vozu veškeré informace. V případě nutnosti umí vlak zastavit samo a zabránit tak případné nehodě. Právě schopnost zabránit nehodám byl hlavní důvod, proč se bývalý ministr dopravy Karel Havlíček rozhodl pro rozšíření tohoto systému i mimo páteřní linky s velkým provozem na prakticky celou tuzemskou železniční síť.

Potřeba tří kolejí

Provozovatelé nostalgických vozidel debatu u technickém řešení vítají. Upozorňují ale, že nyní preferovaná myšlenka v podobě připojovaného vagonu není pro historické vlaky ideální. Takovýto vagon totiž bude muset být hned za lokomotivou, což značně zkomplikuje řazení vozů při takzvaných úvratích. Jde o situace, kdy vlak mění směr jízdy a kdy je nutné lokomotivu přepřáhnout na opačný konec soupravy a lokomotiva ji tak musí celou objet po vedlejší koleji.

„Když jedeme od nás z Kolešovky přes Beroun do Prahy, tak objíždíme čtyřikrát. Když bychom měli objíždět ještě hytlák, budeme to objíždět osmkrát,“ uvedl Jaroslav Křenek z Klubu historie kolejové dopravy Praha. Navíc jsou pro takovýto manévr potřeba tři koleje.

Parní lokomotivy nebudou smět kvůli ETCS na koridor. Loučí se i Zelený Anton

Systém ETCS se má na tratích zavádět postupně během ledna příštího roku. Celkem půjde o 650 tratí, kde bude povinnost jezdit výhradně s tímto celoevropským zabezpečovačem. Podle Svobody jde v současnosti o nejnáročnější úkol, který Správa železnic plní. V polovině října například instituce oznámila ukončení letité výluky systému na trati mezi Pardubicemi a Českou Třebovou.

Novým zabezpečovačem je totiž vybaveno mnohem více tratí, než kolika se bude týkat lednový termín výhradního provozu. Od léta navíc platí mimořádný režim, kdy povinnost jezdit pod ETCS mají ty vlaky, které jsou už dopředu vybavení tímto systémem, mají jej certifikovaný a mají rovněž vyškolené strojvedoucí.

V říjnu ministerstvo dopravy uvádělo, že zabezpečovačem je vybaveno 1 304 vlaků a zhruba 2 800 strojvedoucích je na něj vyškoleno. Během spuštění je podle Kupky nutné počítat s občasným zastavením vlaku, takzvanými tripy. Mělo by jít ale jen o desítky případů denně.

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Mekka outsourcingu je v ohrožení. Tisícům Filipínců hrozí vyhazov kvůli AI

Mnoho nadnárodních firem se v minulých letech rozhodlo outsourcovat část svých služeb do Filipín. Ty se pro mnohé korporace staly lákadlem i díky relativně nízkým mzdovým požadavkům tamních...

8. prosince 2024

Miliardáři migrují více než kdy dřív. Drží hotovost a zajímají se o nové státy

Každý patnáctý miliardář se od roku 2020 přestěhoval. Ukazují to závěry čtvrteční zprávy UBS Group, ze které plyne, že nejmajetnější vrstva globální společnosti nyní mění své bydliště častěji než kdy...

8. prosince 2024

Lidé na nemocenské stojí Evropu miliardy, v Norsku je absence na maximech

Rostoucí počet absencí kvůli nemoci se pro firmy v Norsku stává stále palčivějším problémem. Absence v zemi jsou na nejvyšší úrovni za posledních patnáct let a Norové tráví doma nejdéle času z...

8. prosince 2024

Každý den oběd v restauraci je luxus. V cizině to není běžné, říká Jan Punčochář

Premium

Již několik let úspěšně vede ryze českou restauraci na okraji Prahy. Přesto říká, že gastronomie v posledních letech prochází nelehkým obdobím, největší problém je chybějící personál. „Lidem se...

8. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...