Dráhy testují první rekonstruovaný vagon z Německa

  15:40aktualizováno  1. srpna 9:47
Už na konci roku by mohlo být cestování českými rychlíky pohodlnější. České dráhy v těchto dnech testují první rekonstruovaný vagon z Německa, jimiž by rády nahradily i třicet let staré vozy dálkových rychlíků, zejména z Prahy na Moravu.

Rekonstruované vozy by měly mít klasický zeleno-bílý nátěr. | foto: České dráhy

Záměr na nákup stovky starších vozů druhé třídy ze zahraničí představila firma už na jaře, zaplatit chtěla zhruba jednu a čtvrt miliardy korun. V takovém případě by jeden vagon vyšel na 12,5 milionu korun, což je přibližně čtvrtina toho, co stojí úplně nový vůz.

Nyní se k aktuální částce nechce vyjadřovat s tím, že jednání s německými dráhami stále probíhají.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Pokud vše půjde hladce, dorazí do Česka první vagony už na konci roku. Zvenku budou téměř k nerozeznání od starých vozů, protože dostanou klasický zeleno-bílý nátěr. "Červená barva je určena pouze pro vozy s klimatizací," vysvětluje David Šťáhlavský z tiskového oddělení drah nový způsob barvení vagonů.

Právě chybějící klimatizace je nejvýraznějším nedostatkem německých vozů. Cestujícím bude muset stačit podle vyjádření drah "účinné větrání".

Rekonstruovaná toaleta
Další změny by měly přinést oproti současným vagonům zlepšení. Na cestující čekají čalouněné sedačky, nejvýše pět míst v kupé a rekonstruovaná toaleta. Ta už nebude fungovat na klasickém principu, kdy její obsah putuje přímo na koleje, ale bude uzavřená.

Dráhy testují nový vagon z Německa

Vagon pojme šedesát sedících pasažérů, další čtyři budou moci využít sklopné sedačky v chodbičkách. V několika kupé jsou také elektrické zásuvky, jejichž absence je například ve druhé třídě pendolina často kritizována.

Cestující na dálkových trasách čeká během letošního roku další změna: na koleje postupně vyrazí 40 modernizovaných vozů pro mezinárodní spoje, jejichž rekonstrukce probíhá v Trnavě. Ty budou mít na rozdíl od německých vagonů i klimatizaci.

České dráhy modernizovaly německý vagon

12 miliard na útraty
Dráhy zatím odmítají prozradit, z čeho budou případný nákup německých vagonů financovat. V úvahu připadá využití balíku 12 miliard korun, které drahám dal stát za převod kolejí a další infrastruktury pod Správu železniční dopravní cesty.

Z této částky se určitě budou financovat nové lokomotivy z plzeňské Škody Transportation, které minulý týden vyjely na zkušební trať. "Dohromady koupíme dvacet kusů, většina z nich by měla být v provozu během příštího roku," řekl Jan Paroubek, ředitel odboru kolejových vozidel.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Za dvacítku lokomotiv zaplatí dráhy Škodovce přes 2,6 miliardy korun. Další miliardy by z "peněz za koleje" mohly jít do nových příměstských souprav či modernizovaných motorových vlaků. "O konkrétním využití ale ještě není rozhodnuto," upozornil mluvčí drah Ondřej Kubala.

Dráhy v minulých dnech řešily také chystané uzavření továrny Siemensu v Praze-Zličíně. Firma pro ně sice v současné době nic nevyrábí, ale v minulých letech dodala několik desítek vagonů pro mezinárodní vlaky a nyní musí zajišťovat servis. "Máme přislíbeno, že poté, co Siemens na Zličíně skončí, bude provádět potřebné opravy třeba v Rakousku nebo v Německu," upřesnil Kubala.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Tyto vagony však byly jedinou zakázkou, kterou Siemens dělal pro České dráhy. Právě nedostatek objednávek z Česka byl jedním z důvodů, proč Siemens odchází.

Firma by ráda továrnu odprodala jiné firmě, která by v ní zachovala výrobu. Vzhledem k tomu, že závod je přizpůsoben právě výrobě kolejových vozidel, mohla by být vážným zájemcem i plzeňská Škoda Transportation. "Situaci kolem Siemensu sledujeme, ale zatím se k ničemu nebudeme vyjadřovat," uvedla mluvčí firmy Radka Pistoriusová.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Přestože ještě není podepsána smlouva mezi českými a německými drahami, na zkušebním okruhu v Cerhenicích se už testuje prototyp rekonstruovaných vozů.

"S výsledky jsme zatím velmi spokojeni, pokud dojde k dohodě, mohli by se těmito vagony svézt cestující už na konci letošního roku," uvedl mluvčí firmy Ondřej Kubala.
Dráhy by rády nasadily modernizované vagony na dálkové vnitrostátní vlaky, především ve směru z Prahy na Moravu.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz