Dráhy přidělují právníkům zakázky bez soutěže. Vyplatily za ně miliony

  5:14aktualizováno  5:14
České dráhy platí bez soutěže celkem stovky milionů za služby advokátních kanceláří. Dokumenty s hlavičkou "ČD důvěrné", které pro potřeby státem vlastněné společnosti vypracovávalo právní oddělení, dokazují, že České dráhy takovým způsobem rozdělují práci advokátům minimálně od roku 2012 až dodnes.

(ilustrační fotografie) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Sporné utrácení za právní služby má v oboru dopravy letitou tradici. Samotného ministerstva dopravy se to týkalo v období ministra Aleše Řebíčka před rokem 2010, Ředitelství silnic a dálnic tuto praxi převzalo a pokračovalo až do roku 2012.

Rozdíl je v jednom detailu. Ministerstvo nabídlo rámcovou smlouvu, kterou ve veřejné soutěži získaly čtyři právní firmy. Úředníci jim pak mohli zakázky přidělovat přímo, bez jakékoli vnější kontroly.

Dráhy se však nezdržovaly ani s rámcovou smlouvou a jejich úředníci oslovují právníky jen podle svého uvážení. Využívají při tom své dominance na železnici, která jim dává status takzvaného "sektorového zadavatele" - taková firma může nakupovat služby bez soutěže až do deseti milionů za jednu zakázku. Nejdražší právní zakázka stála 9,95 milionu korun, vyplývá z dokumentu.

Státní podnik uhradil najatým právníkům v roce 2012 celkem 111 milionů, za osm měsíců loňského roku 60 milionů a další zakázky následovaly koncem října 2013. Z dokumentů vyplývá, že téměř polovinu z celkové částky inkasovala kancelář Weil, Gotshal & Manges, která si za hodinu práce účtuje 4 800 korun.

"Názor, že ceny jsou výrazně nad hladinou aktuálních cen právních služeb, jde těžko komentovat. Ze zkušeností vyplývá, že nízká hodinová sazba v nabídkách většinou v praxi znamená, že je pak účtováno větší množství práce," zdůvodňuje výši sazby mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že externisty firma využívá jen v případech, kdy potřebuje specifické odborné znalosti.

Dráhy zaplatily kanceláři Weil, Gotshal & Manges částku přes 20 milionů za spory, které vedly s hlavním dodavatelem kolejových vozidel, Škodou Transportation, i s hlavním konkurentem, firmami Radima Jančury. "Ve sporné agendě jsme jen za poslední dobu ochránili Českým drahám finanční prostředky v řádech desítek milionů korun," tvrdí šéf kanceláře Karel Muzikář.

Neformální debata s úředníky

Nešlo však jen o spory. Letos v únoru strávili právníci desítky hodin nad analýzou žádosti o informace od Lidových novin a připomínkováním článku v časopisu Železničář.

Desítky milionů získala v posledních dvou letech také kancelář Císař, Češka, Smutný, která jménem Českých drah spolupracovala s firmou Sekyra Group na správě pozemků u pražských nádraží Smíchov a Žižkov, případně administrovala výběrová řízení. Účtovala 3 800 korun za hodinu. Jaromír Císař z této kanceláře odmítl potvrdit i vyloučit, že s drahami spolupracuje.

V milionech platily dráhy i kancelářím Havel, Holásek & Partners a Vyroubal Krajhanzl Školout. Do portfolia služeb první z nich patří i stížnost Radě pro rozhlasové a televizní vysílání za kritický pořad o ČD, druhá například provedla "neformální debatu" s pracovníky antimonopolního úřadu.

Dráhy slibují, že v roce 2014 systém zprůhlední. "V prosinci 2013 schválila dozorčí rada vypsání veřejné zakázky na externí právní služby. Aktuálně ji připravujeme," řekl mluvčí Joklík.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz