Podle Českých drah totiž nesplnila Arriva podmínky neformálního poptávkového řízení. Jde sice o relativně malou zakázku, která bude jen na rok, současně se ale jedná o možné průlomové rozhodnutí. Ještě nikdy totiž Ministerstvo dopravy neobjednalo provoz rychlíků u někoho jiného než Českých drah.
Podle Drah například Arriva nedodržela požadavek na nasazení vozidel s WC vybavenými pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. „Podali jsme nabídku s vozy, které splňovaly tyto požadavky. Kdybychom postupovali jako Arriva, nabídli bychom nižší cenu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Další detaily z námitek Dráhy nezveřejnily.
„Podmínky splňujeme, jinak bychom nabídky nedávali. Nechápu, jak Dráhy mohou znát naši nabídku,“ tvrdí šéf Arrivy Daniel Adamka. „ČD se brání možné konkurenci všemi dostupnými cestami, protože mají strach ze soukromých dopravců, kteří nabídnou cestujícím lepší služby a levnější jízdné. Přepravu vozíčkářů včetně všech jejich potřeb máme vyřešenou,“ dodal.
Ministerstvo dopravy má teď na vypořádání námitek Českých drah 10 dní. Smlouva není dosud uzavřená. Ministerstvo se pro Arrivu rozhodlo kvůli tomu, že nabídla nižší cenu. Za jeden rok provozu chce Arriva 37,3 milionů korun, České dráhy 40,7 milionů korun.
„Mohu potvrdit, že jsme námitky od Českých drah obdrželi. Musíme se s nimi seznámit, následně je ve lhůtě stanovené zákonem vyřídíme. Další postup se bude odvíjet od vypořádání zaslaných námitek. Překvapující pro nás je, že námitky nesepsaly přímo České dráhy, ale externí advokátní kancelář, ačkoliv takovou záležitost mohly vyřešit vlastní cestou,“ sdělil mluvčí ministerstva Martin Novák.