Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Dráhy prodají nádraží správci kolejí SŽDC. Získají tak miliardy

  • 36
Na české železnici se schyluje k obří realitní transakci, která má po deseti letech narovnat její nepovedenou transformaci. Všechny staniční budovy a první nástupiště na nádražích mají přejít z majetku Českých drah na státní Správu železniční dopravní cesty. Dráhy prodejem budov získají řádově miliardy korun.

"Už je dohoda s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou, materiál má jít brzy na poradu ekonomických ministrů," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Padl naopak plán převést za úplatu pozemky pod kolejemi na nádražích, ty by měla SŽDC získat bezplatně změnou zákona o Českých drahách. Původně dráhy plánovaly z těchto pozemků získat dalších několik miliard korun.

Jako jednu z možných verzí označil převod budov na SŽDC i náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Stav, kdy jeden z dopravců vlastní současně i budovy, není ideální," řekl Hampl.

Dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek jejich provoz není ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. K tomu však nakonec pravděpodobně nedojde.

Správce kolejí získá k nádražím i zaměstnance

K převodu má dojít formou prodeje části Českých drah, na SŽDC by mělo přejít i zhruba 450 zaměstnanců drah z Regionální správy majetku, kteří mají nádraží na starosti. "Převezmeme všechny smlouvy, které se nádraží týkají," dodal Kolář. Součástí transakce je i pražské hlavní nádraží, které provozuje italská Grande Stazioni.

Podle Koláře by mohlo převedení na SŽDC znamenat i čerpání evropských dotací na opravu nádražních budov, dráhy na ně nemohou dosáhnout.

Nádražní budovy, pokud vláda plán schválí, mají projít ještě oceněním. "Půjde určitě řádově o miliardy korun," řekl Kolář. Zatím však není jasné, z čeho SŽDC nádraží zaplatí a kde případně vezme další peníze na jejich provoz. Kolář předpokládá, že se o to navýší dotace státu na provoz dráhy.

Dráhy už v minulosti na nepovedené transformaci železnice vydělaly přes dvanáct miliard korun za prodej jiného majetku SŽDC.

Transakci z roku 2008 kritizovali soukromí dopravci i Nejvyšší kontrolní úřad, neboť dráhy prodaly majetek, který získaly zcela bezúplatně při transformaci v roce 2002. V případě nádraží je situace mírně odlišná - dráhy do řady budov v minulosti investovaly stamiliony korun na jejich modernizaci.