Dráhy přijdou o dotace na vlaky EuroCity a InterCity

  16:31aktualizováno  16:31
České dráhy přijdou příští rok o zhruba čtvrt miliardy korun, které jim stát posílá na dorovnání ztrát z provozu vlaků vyšší kvality kategorie EucoCity a InterCity.
Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků.

Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. | foto: České dráhy

"Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat dráhy samy," zdůvodnil změnu náměstek ministra dopravy Martin Sýkora, podle kterého je už o zastavení peněz za vlaky EC/IC rozhodnuto.

ČD provozují letos 28 různých vlaků této kategorie. Většina spojů nabízí větší komfort než například rychlíky či expresy, často jde o mezinárodní vlaky s vozy od zahraničních dopravců. Zejména na trase mezi Prahou a Ostravou však dráhy nasazují z důvodu nedostatku moderních vozů starší vagony.

Od nového jízdního řádu vlaků EC/IC ubude. Právě část spojů na Ostravsko přejde do kategorie expres, kterou bude ministerstvo dotovat i nadále.

Vlaky začal dotovat Bazala

Dotace na vlaky EC/IC fungují v Česku od roku 2007, kdy si je prosadil tehdejší šéf ČD Josef Bazala. Do té doby provozovaly dráhy tyto vlaky na vlastní pěst, cestující k ceně jízdného doplácel 60 korun. Po zavedení dotací byl příplatek zrušen.

Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. Proti dotacím dlouho vystupují alternativní dopravci, kteří chtějí jezdit vybrané tratě na vlastní riziko.

Dráhy chtějí výpadek peněz pokrýt ze svých úspor. "Loni jsme ušetřili 700 milionů korun a letos to bude zhruba jedna miliarda. A právě díky těmto masivním vnitřním úsporám, se kterými počítáme i v připravovaném podnikatelském plánu na rok 2011, pokračující modernizaci vozového parku a aktivní obchodní politice, dokážeme provozovat vlaky EC a IC na vlastní podnikatelské riziko," uvedl šéf drah Petr Žaluda.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Najdete na iDNES.cz