Dráhy už ve věstníku veřejných zakázek zveřejnily dvě soutěže na modernizaci vozů. "Začínáme s modernizací vozů ze začátku tisíciletí s rychlostmi na 200 kilometrů v hodině," řekl šéf drah Daniel Kurucz.
Dráhy chtějí za zhruba půl miliardy korun modernizovat 71 vozů první a druhé třídy a restaurační vůz od společnosti Siemens, které dosud nasazují hlavně na mezinárodní vlaky, například do Německa. Jde o technicky nejlepší vagóny, které dráhy mají, jejich interiér ale začíná být už opotřebovaný. První série přišla drahám v druhé polovině devadesátých let.
Budou omlazené vozy jezdit do Hamburku?
"Dojde například k přečalounění sedaček, v některých vozech k jejich úplné výměně. Obnoví se vnitřní obložení, dosadí nové koberce, revitalizuje se WC," vypočítává úpravy mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Dojít má také k úpravě klimatizace a instalaci audiovizuálního informačního systému a wifi připojení k internetu. Odhadovaná hodnota zakázky je 497 milionů korun.
Podle Štáhlavského není nic zvláštního na tom, že modernizují v podstatně nejmladší vagóny pro mezistátní linky, které ve vozovém parku dráhy mají. "V zahraničí je obvyklé měnit interiér po patnácti až dvaceti letech. Například v Německu se teď mění vnitřek jednotek ICE-T z roku 1996," podotkl.
Dráhy potvrdily, že půjde o vozy pro mezistátní dopravu, nechtějí ale spekulovat o jejich nasazení právě na trasu Praha – Hamburk, kde přišel o exkluzivitu vyjednávání s Deutsche Bahn RegioJet. "Náš zájem o provozování vlaků do Hamburku trvá,“ řekl Štáhlavský.
Stav rychlíkových souprav se zlepšuje
Druhé řízení se týká 22 vozů Bmz, které dráhy nakoupily ojeté od rakouských drah ÖBB. V tomto případě půjde o větší rekonstrukce, odhadovaná cena je 424 milionů korun. Z velké části dojde i ke změně vnitřního uspořádání vozů, kupé zmizí a vagóny budou velkoprostorové, některé multifunkční, tedy i s místy pro vozíčkáře a cyklisty. Ostatní vybavení má být stejné, jako u dalších modernizovaných vozů.
Dráhy navíc obnovily soutěž na modernizaci vozů Bp, tedy velkoprostorových vozů hlavně pro rychlíky. Odhadovaná hodnota zakázka je přes miliardu korun. Modernizace vychází dráhy podstatně levněji, než nákupy nových vozidel, na které nemají dostatek prostředků. Firma ale doufá, že se jí podaří získat peníze na vlaky z Operačního programu doprava, proto už začala soutěžit i rámcovou smlouvu na elektrické jednotky.
Letos se zatím nejvíce zlepšuje stav rychlíkových souprav, které patřily dlouhodobě k tomu nejhoršímu v síti drah. Dráhy chtějí letos uvést do provozu modernizované kombinované vozy první a druhé třídy od polské Pesy, z Krnovských opraven a strojíren mají dostat vylepšené vozy druhé třídy. Nové multifunkční vozy s klimatizací se už objevily například na rychlících Plzeň – Brno nebo Praha - Plzeň - Cheb. Navíc v průběhu roku na rychlíky nasadí vozy z vlaků IC/EC, které nahradí přebírané jednotky railjet.