České dráhy začaly aktivně, po vzoru německých, nabízet jízdenky přes obchodní řetězce. Nasadily však tak nízkou cenu, že je lidé rychle vykoupili a prodávají je i za dvojnásobek původní ceny, třeba přes aukční stránku aukro.cz. Není divu: v hypermarketech Globus si můžete při nákupu nad 300 korun koupit poukaz na zpáteční jízdenku odkudkoliv kamkoliv za 250 korun.
Cena je tak nízká, že se vyplatí už při cestě z Prahy do Plzně nebo do Hradce Králové. A pokud jedete dál, úspory jdou do stokorun. Třeba při cestě z Ostravy do Prahy a zpět ušetříte oproti běžné zpáteční jízdence více než pět set korun.
V aukci koupíte jízdenku i za dvojnásobek
Dráhy daly do Globusu necelých deset tisíc takových jízdenek. Ty zmizely během pár dnů. "Zájem nás příjemně překvapil, jednáme o dalších jízdenkách," pochvaluje si marketingový ředitel Globusu Boris Malý.
Lidé jsou však ochotni za takové lístky zaplatit mnohem více. Například v jedné z dražeb se vyšplhala cena za dvě jízdenky už na 910 korun, tedy téměř dvojnásobek jejich pořizovací ceny.
Dráhy však nemají pocit, že by cenu nasadily příliš nízko. "Jedná se o krátkodobou akci s omezeným počtem jízdenek s cílem motivovat zákazníka k cestě vlakem po Česku," uvedl Radek Joklík z tiskového odboru. Podle něj nemají ČD obavy, že by si kanibalizovaly levnými poukázkami prodeje běžných jízdenek pro lidi, kteří cestují vlakem pravidelně. "Detailně jsme tento koncept diskutovali s německými a rakouskými drahami a na základě pozitivních zkušeností jsme se rozhodli jej vyzkoušet i v Česku," vysvětlil Joklík.
Prodeje přes obchodní řetězce mají prý drahám přivést nové zákazníky.
Je to dobře spočítané, výnos v řádech milionů
Dráhy mají pořádnou motivaci bojovat o nové zákazníky: loni přepravily nejméně cestujících v historii, i když od státu a krajů dostaly naopak největší příspěvky na pokrytí ztráty.
Ministerstvo dopravy, které provoz rychlíků dotuje, nemá na akce, v nichž se prodávají jízdenky za výrazně nižší cenu, jasný názor. "Je to těžké hodnotit. Určitě je dobře, když to přitáhne nové lidi, na druhou stranu musíme zohlednit i ekonomické aspekty," zamýšlí se mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Dráhy míří s levnějšími jízdenkami i do dalších řetězců. V Kauflandu prodávají speciální dárkový balík pro rodiny s dětmi nazvaný Elfíkova krabička. Za 890 korun získají její majitelé dvě jízdenky SONE+, každou v hodnotě 450 korun. Tento víkendový lístek umožňuje jezdit až dvěma dospělým a třem dětem celý den v síti Českých drah všemi vlaky. Kromě toho obsahuje krabička také plyšového slona.
Za kolik dráhy balíček prodávají Kauflandu a kolik je stojí slon, Joklík nevěděl. "Každopádně je to pro nás jednoznačně ziskový projekt, který přinese Českým drahám zisk v řádech milionů korun," uvedl mluvčí.
Již dříve se nabízely lístky ČD na libovolnou trasu ve vybraných dnech za 149 Kč v Lidlu.