City Elefant. Ilustrační foto

City Elefant. Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dráhy nabízejí lístky v supermarketech pod cenou, spekulanti mají žně

  • 137
Dosud se v internetových aukcích dražily a prodávaly většinou jen staré kartonové sběratelské lístky na vlak. Velká snaha Českých drah prodávat jízdenky levně v hypermarketech však přivedla na síť i zcela nové lístky. Už ne kvůli sběratelské hodnotě, ale pro jejich cenu.

České dráhy začaly aktivně, po vzoru německých, nabízet jízdenky přes obchodní řetězce. Nasadily však tak nízkou cenu, že je lidé rychle vykoupili a prodávají je i za dvojnásobek původní ceny, třeba přes aukční stránku aukro.cz. Není divu: v hypermarketech Globus si můžete při nákupu nad 300 korun koupit poukaz na zpáteční jízdenku odkudkoliv kamkoliv za 250 korun.

Cena je tak nízká, že se vyplatí už při cestě z Prahy do Plzně nebo do Hradce Králové. A pokud jedete dál, úspory jdou do stokorun. Třeba při cestě z Ostravy do Prahy a zpět ušetříte oproti běžné zpáteční jízdence více než pět set korun.

V aukci koupíte jízdenku i za dvojnásobek

Dráhy daly do Globusu necelých deset tisíc takových jízdenek. Ty zmizely během pár dnů. "Zájem nás příjemně překvapil, jednáme o dalších jízdenkách," pochvaluje si marketingový ředitel Globusu Boris Malý.

Lidé jsou však ochotni za takové lístky zaplatit mnohem více. Například v jedné z dražeb se vyšplhala cena za dvě jízdenky už na 910 korun, tedy téměř dvojnásobek jejich pořizovací ceny.

Dráhy však nemají pocit, že by cenu nasadily příliš nízko. "Jedná se o krátkodobou akci s omezeným počtem jízdenek s cílem motivovat zákazníka k cestě vlakem po Česku," uvedl Radek Joklík z tiskového odboru. Podle něj nemají ČD obavy, že by si kanibalizovaly levnými poukázkami prodeje běžných jízdenek pro lidi, kteří cestují vlakem pravidelně. "Detailně jsme tento koncept diskutovali s německými a rakouskými drahami a na základě pozitivních zkušeností jsme se rozhodli jej vyzkoušet i v Česku," vysvětlil Joklík.

Prodeje přes obchodní řetězce mají prý drahám přivést nové zákazníky.

Je to dobře spočítané, výnos v řádech milionů

Dráhy mají pořádnou motivaci bojovat o nové zákazníky: loni přepravily nejméně cestujících v historii, i když od státu a krajů dostaly naopak největší příspěvky na pokrytí ztráty.

Ministerstvo dopravy, které provoz rychlíků dotuje, nemá na akce, v nichž se prodávají jízdenky za výrazně nižší cenu, jasný názor. "Je to těžké hodnotit. Určitě je dobře, když to přitáhne nové lidi, na druhou stranu musíme zohlednit i ekonomické aspekty," zamýšlí se mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Dráhy míří s levnějšími jízdenkami i do dalších řetězců. V Kauflandu prodávají speciální dárkový balík pro rodiny s dětmi nazvaný Elfíkova krabička. Za 890 korun získají její majitelé dvě jízdenky SONE+, každou v hodnotě 450 korun. Tento víkendový lístek umožňuje jezdit až dvěma dospělým a třem dětem celý den v síti Českých drah všemi vlaky. Kromě toho obsahuje krabička také plyšového slona.

Za kolik dráhy balíček prodávají Kauflandu a kolik je stojí slon, Joklík nevěděl. "Každopádně je to pro nás jednoznačně ziskový projekt, který přinese Českým drahám zisk v řádech milionů korun," uvedl mluvčí.

Již dříve se nabízely lístky ČD na libovolnou trasu ve vybraných dnech za 149 Kč v Lidlu.