Už jednou v Česku státní firma zachraňovala jinou. Po operaci, díky které vybraly za peníze Letiště Praha strmý pád aerolinky ČSA, se rýsuje další podobný scénář na železnici.
České dráhy jako mateřská společnost nákladního dopravce ČD Cargo vymyslely podobný způsob, jak nalít do ztrátové firmy peníze - odkoupí část jejích lokomotiv a nákladních vozů.
"ČD Cargo potřebuje posílit likviditu, aby mělo vozy pro nové zakázky, které získalo nové vedení," vysvětlil šéf Českých drah Dalibor Zelený. Podle něj má ČD Cargo problém s tím, že i když má ve flotile tisíce volných vozů, řada z nich nemůže jezdit. "Několik let se prakticky neprováděly opravy," dodal Zelený.
Plán drah počítá s tím, že České dráhy jako mateřská firma odkoupí 80 lokomotiv a 4 500 vagonů určených ke šrotaci. "Sešrotujeme si je sami," řekl Zelený, ČD Cargo za ně dostane 360 milionů korun.
Oproti záchraně ČSA jsou však železniční dopravci v jiné situaci. Zatímco Letiště Praha je výdělečná firma v prakticky monopolním postavení, zisk Českých drah závisí hlavně na tom, kolik jim stát a kraje zaplatí za objednané vlaky.
Situace ve firmě je přitom čím dál napjatější, minulý týden odešel z firmy finanční ředitel Petr May, podle svých slov ze zdravotních důvodů.
Nákladnímu přepravci navíc v účetnictví tiká časovaná bomba, která by mohla vybuchnout v červnu 2014. Tehdy dostanou věřitelé možnost, aby si nechali vyplatit dluhopisy za zhruba miliardu korun. V tuto chvíli je přitom jasné, že firma peníze k dispozici nemá, už pololetní hospodaření firma výrazně vylepšovala rozprodejem.
Proškrtáním k prosperitě
Vedení Carga se proto stále častěji hádá s odboráři, kteří navíc kritizují za nečinnost i ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka. Na začátku listopadu se uskutečnilo na půdě ministerstva jednání o osudu nákladního dopravce, které podle šéfa odborů Radka Nekoly nic nepřineslo. "Ministr prohlásil, že nemá mandát to řešit," řekl Nekola. Žák na dotazy ohledně svých výroků dva dny neodpověděl.
Ministr přitom může dopravci v potížích jedním podpisem ušetřit 300 milionů korun. Ty jsou ve hře poté, co státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) změnila podmínky a fakticky tak poskytla Cargu slevu na takzvané vozové zásilky. Jde o malé objemy zboží, typicky třeba o velikosti jednoho kamionu, na kterých každý železniční dopravce krvácí a který ani firmy nechtějí, protože se jim víc vyplatí poslat náklaďák po silnici.
Správce kolejí chtěl tento typ zásilek zatraktivnit a přilákat na koleje více zboží, proto poskytl slevu, ostatně český poplatek patří v Evropě k nejvyšším. Proti se však postavil Drážní úřad a rozhodnout má právě ministr dopravy v demisi.
Žák v létě provedl velké personální výměny v čele Českých drah, které vedly i k nástupu nového vedení ČD Cargo. Současný šéf Oldřich Mazánek se k situaci nevyjádřil. Odboráři z ČD Carga včera nabídli vedení firmy prodloužení stávající kolektivní smlouvy, tedy nulový nárůst platů.
Firma však chce, aby odboráři naopak přistoupili na úspory a další snižování počtu zaměstnanců. "Zaměstnavatel se chce proškrtat k prosperitě," shrnul Nekola. Odboráři už jednají o budoucnosti firmy se stínovým ministrem dopravy v ČSSD Milanem Chovancem.