Dráhy zachraňují své ČD Cargo, koupí od něj lokomotivy a vozy

  10:20aktualizováno  10:20
ČD Cargo čeká na výsledek sporu o cenu poplatku za použití dráhy, ministru Žákovi se však do rozhodování nechce. Firmu čeká další propouštění.

Žák v létě provedl velké personální výměny v čele Českých drah, které vedly i k nástupu nového vedení ČD Cargo. | foto: Jan Šatava

Už jednou v Česku státní firma zachraňovala jinou. Po operaci, díky které vybraly za peníze Letiště Praha strmý pád aerolinky ČSA, se rýsuje další podobný scénář na železnici.

České dráhy jako mateřská společnost nákladního dopravce ČD Cargo vymyslely podobný způsob, jak nalít do ztrátové firmy peníze - odkoupí část jejích lokomotiv a nákladních vozů.

"ČD Cargo potřebuje posílit likviditu, aby mělo vozy pro nové zakázky, které získalo nové vedení," vysvětlil šéf Českých drah Dalibor Zelený. Podle něj má ČD Cargo problém s tím, že i když má ve flotile tisíce volných vozů, řada z nich nemůže jezdit. "Několik let se prakticky neprováděly opravy," dodal Zelený.

Plán drah počítá s tím, že České dráhy jako mateřská firma odkoupí 80 lokomotiv a 4 500 vagonů určených ke šrotaci. "Sešrotujeme si je sami," řekl Zelený, ČD Cargo za ně dostane 360 milionů korun.

Oproti záchraně ČSA jsou však železniční dopravci v jiné situaci. Zatímco Letiště Praha je výdělečná firma v prakticky monopolním postavení, zisk Českých drah závisí hlavně na tom, kolik jim stát a kraje zaplatí za objednané vlaky.

Situace ve firmě je přitom čím dál napjatější, minulý týden odešel z firmy finanční ředitel Petr May, podle svých slov ze zdravotních důvodů.

Nákladnímu přepravci navíc v účetnictví tiká časovaná bomba, která by mohla vybuchnout v červnu 2014. Tehdy dostanou věřitelé možnost, aby si nechali vyplatit dluhopisy za zhruba miliardu korun. V tuto chvíli je přitom jasné, že firma peníze k dispozici nemá, už pololetní hospodaření firma výrazně vylepšovala rozprodejem.

Proškrtáním k prosperitě

Vedení Carga se proto stále častěji hádá s odboráři, kteří navíc kritizují za nečinnost i ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka. Na začátku listopadu se uskutečnilo na půdě ministerstva jednání o osudu nákladního dopravce, které podle šéfa odborů Radka Nekoly nic nepřineslo. "Ministr prohlásil, že nemá mandát to řešit," řekl Nekola. Žák na dotazy ohledně svých výroků dva dny neodpověděl.

Ministr přitom může dopravci v potížích jedním podpisem ušetřit 300 milionů korun. Ty jsou ve hře poté, co státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) změnila podmínky a fakticky tak poskytla Cargu slevu na takzvané vozové zásilky. Jde o malé objemy zboží, typicky třeba o velikosti jednoho kamionu, na kterých každý železniční dopravce krvácí a který ani firmy nechtějí, protože se jim víc vyplatí poslat náklaďák po silnici.

Správce kolejí chtěl tento typ zásilek zatraktivnit a přilákat na koleje více zboží, proto poskytl slevu, ostatně český poplatek patří v Evropě k nejvyšším. Proti se však postavil Drážní úřad a rozhodnout má právě ministr dopravy v demisi.

Žák v létě provedl velké personální výměny v čele Českých drah, které vedly i k nástupu nového vedení ČD Cargo. Současný šéf Oldřich Mazánek se k situaci nevyjádřil. Odboráři z ČD Carga včera nabídli vedení firmy prodloužení stávající kolektivní smlouvy, tedy nulový nárůst platů.

Firma však chce, aby odboráři naopak přistoupili na úspory a další snižování počtu zaměstnanců. "Zaměstnavatel se chce proškrtat k prosperitě," shrnul Nekola. Odboráři už jednají o budoucnosti firmy se stínovým ministrem dopravy v ČSSD Milanem Chovancem.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Najdete na iDNES.cz