"Budeme se snažit zbytná vozidla odprodat," uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj se budou lokomotivy prodávat za cenu odpovídající znaleckému posudku s přirážkou deset až patnáct procent.
Podle Joklíka se zatím prodávaly jen jednotlivé kusy, po nedávné inventarizaci však vznikl seznam vozidel, na kterém jsou desítky nepotřebných lokomotiv určených k prodeji. Celý proces se však protáhne. "Aby mohlo dojít k jejich prodeji, tak musíme najít kupce, musíme mít znalecký posudek, musí to projít představenstvem. Tento proces zatím ani nezačal," řekl Joklík.
Seznam lokomotiv na prodej se však nelíbí odborářům ani části zaměstnanců drah. "Jde o lokomotivy ve výborném stavu, jedna z nich byla vytipována i jako stroj, který má zůstat pro muzejní účely," říká Jindřich Berounský, místopředseda firemního výboru ČD Svazu odborářů služeb a dopravy. Podle něj například mají některé lokomotivy najeto od generální opravy jen 160 tisíc kilometrů. Odboráři už vyzvali vedení drah k prověření seznamu.
Dráhy mají ve smlouvách ošetřeno, aby kupec nevyužíval vozidla k činnosti, která by byla konkurenční vůči Českým drahám nebo ČD Cargo. Kromě kupní ceny musí zajistit i bankovní záruku, o kterou přijde, v případě, že by takovou dohodu porušil. "Nadto uplatníme smluvní sankce, tak v zásadě takové vozidlo bude zaplaceno až třikrát," dodal Joklík. Podle něj je mezi zájemci například firma A-H Slovakia, která je chce na posunování.