Testovaný typ bionafty, takzvaný hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), dráhy podle náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího Ješety testují kvůli plnění strategie snižování emisí uhlíku.
Výzkumný projekt má tři fáze. V první fázi Orlen Unipetrol testoval vhodné palivové směsi ve svém výrobním areálu v Pardubicích. „Pro posouzení možnosti aplikace pro dekarbonizaci železniční přepravy jsme připravili motorovou naftu o obsahu 15 a 30 procent HVO a současně i čisté, tedy stoprocentní HVO,“ uvedl ředitel pro dekarbonizaci skupiny Orlen Unipetrol Martin Růžička.
Orlen následně doporučil vhodné směsi motorové nafty a hydrogenovaných rostlinných olejů pro testování ve Velimi, tedy druhou fázi projektu, od 19. do 23. srpna.
Motory Rolls-Royce testovaných regiofoxů jsou přizpůsobeny na použití biopaliv, jako jsou směsi motorové nafty a HVO. Při jízdě na okruhu ve Velimi sledovali experti Výzkumného železničního ústavu a ČVUT zejména složení spalin motoru vlaku, jeho výkon a spotřebu při použití všech připravených směsí včetně stoprocentního HVO.
„Poté bude následovat třetí fáze testování, kdy budou jednotky RegioFox s alternativním palivem nasazeny do komerčního provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji,“ řekl vedoucí oddělení rozvoje podnikání výzkumného ústavu Jaroslav Brabec.
Ve středních Čechách poprvé vyjely nové vlaky RegioFox s motory Rolls-Royce![]() |
HVO je biosložkou přepracovanou na hmotu odpovídající svým složením ropné naftě. Palivo HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je tak možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 procent objemu v závislosti na ročním období.
Oproti fosilnímu palivu mohou být emise skleníkových plynů z paliva HVO o 60 až 65 procent nižší. V případě využití použitých rostlinných olejů nebo odpadních tuků lze dosáhnout úspory emisí až 95 procent v porovnání s ropným palivem, uvedly ČD ve zprávě.