ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Marek Podhora, MAFRA

Dotace na veřejnou dopravu šly hlavně na výměnu starých vozů, kritizuje NKÚ

  • 2
Dotace na podporu veřejné městské regionální dopravy šly hlavně na výměnu starých vozů za nové, nikoliv na zvýšení počtu spojů, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Podle ministerstva pro místní rozvoj, které dotace vyplácí, je hlavním smyslem podpory právě zvýšení podílu ekologických vozidel hromadné dopravy. Zvýšení počtu cestujících je jen jedním z vedlejších cílů.

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil projekty za více než 12,5 miliardy korun vyplacených z Integrovaného regionálního operačního programu v letech 2014 až 2018. Kontroloři zjistili, že většina příjemců dotací použila peníze k obměně starých vozů za nové. K rozšíření vozového parku, a tím i k navýšení počtu spojů, dopravci pořídili jen 21 procent vozidel.

Kontroloři také upozorňují, že dopravci vykazovali naprosto nereálné údaje, o kolik se díky dotacím zvýšil počet přepravených osob. Jeden z příjemců například použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i ty, které jezdily autobusy.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) uvedlo, že zvýšení počtu spojů není hlavním cílem dotačního programu. „Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Dodal, že zvýšení počtu cestujících je jen jeden z vedlejších cílů programu.

Kontroloři upozornili také na to, že část nově zakoupených elektrobusů byla vybavena naftovým topením. „S takto vyprodukovanými emisemi se ovšem při hodnocení projektů nepočítalo,“ upozorňuje NKÚ. Ekologický přínos dotací podle úřadu snižuje i to, že příjemci dotací neměli zákaz prodat stará, méně ekologická dál. „Jeden příjemce tak například prodal stará vozidla linkovému dopravci,“ uvádí NKÚ.

Dotace na elektroauta: městům miliardy, firmám miliony, lidem zatím nic

Ministerstvo se kritice brání argumentem, že při hodnocení a kontrolách projektů sleduje primární pohon vozidla. „Co se týká využití naftového nezávislého topení v některých vozidlech, jedná se spíše o výjimečné případy, kdy se tak rozhodl dopravce,“ dodal Semorád. 

NKÚ zjistil nedostatky také v hodnocení a kontrole projektů, a to jak u ministerstva a Centra pro regionální rozvoj, tak u některých měst, která se podílela na hodnocení určitého typu žádostí o dotaci. Podle ministerstva ale šlo o formální a odstranitelné chyby, které neměly žádný finanční dopad.

Z Integrovaného regionálního operačního programu bylo dosud podpořeno 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 miliardy Kč, uvádí MMR. Dopravci díky dotacím pořídili 699 vozidel, z toho 417 autobusů na stlačený zemní plyn, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.

Letos v květnu 2019 vyhlásilo ministerstvo novou výzvu na podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem v tzv. uhelných regionech. Příjem žádostí byl ukončen počátkem října. Na ministerstvo přišly žádosti v hodnotě 4,6 miliardy korun.

,