Dotace na veřejnou dopravu šly hlavně na výměnu starých vozů, kritizuje NKÚ

  10:26aktualizováno  10:26
Dotace na podporu veřejné městské regionální dopravy šly hlavně na výměnu starých vozů za nové, nikoliv na zvýšení počtu spojů, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Podle ministerstva pro místní rozvoj, které dotace vyplácí, je hlavním smyslem podpory právě zvýšení podílu ekologických vozidel hromadné dopravy. Zvýšení počtu cestujících je jen jedním z vedlejších cílů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Marek Podhora, MAFRA

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil projekty za více než 12,5 miliardy korun vyplacených z Integrovaného regionálního operačního programu v letech 2014 až 2018. Kontroloři zjistili, že většina příjemců dotací použila peníze k obměně starých vozů za nové. K rozšíření vozového parku, a tím i k navýšení počtu spojů, dopravci pořídili jen 21 procent vozidel.

Kontroloři také upozorňují, že dopravci vykazovali naprosto nereálné údaje, o kolik se díky dotacím zvýšil počet přepravených osob. Jeden z příjemců například použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i ty, které jezdily autobusy.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) uvedlo, že zvýšení počtu spojů není hlavním cílem dotačního programu. „Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád. Dodal, že zvýšení počtu cestujících je jen jeden z vedlejších cílů programu.

Kontroloři upozornili také na to, že část nově zakoupených elektrobusů byla vybavena naftovým topením. „S takto vyprodukovanými emisemi se ovšem při hodnocení projektů nepočítalo,“ upozorňuje NKÚ. Ekologický přínos dotací podle úřadu snižuje i to, že příjemci dotací neměli zákaz prodat stará, méně ekologická dál. „Jeden příjemce tak například prodal stará vozidla linkovému dopravci,“ uvádí NKÚ.

Dotace na elektroauta: městům miliardy, firmám miliony, lidem zatím nic

Ministerstvo se kritice brání argumentem, že při hodnocení a kontrolách projektů sleduje primární pohon vozidla. „Co se týká využití naftového nezávislého topení v některých vozidlech, jedná se spíše o výjimečné případy, kdy se tak rozhodl dopravce,“ dodal Semorád. 

NKÚ zjistil nedostatky také v hodnocení a kontrole projektů, a to jak u ministerstva a Centra pro regionální rozvoj, tak u některých měst, která se podílela na hodnocení určitého typu žádostí o dotaci. Podle ministerstva ale šlo o formální a odstranitelné chyby, které neměly žádný finanční dopad.

Z Integrovaného regionálního operačního programu bylo dosud podpořeno 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 miliardy Kč, uvádí MMR. Dopravci díky dotacím pořídili 699 vozidel, z toho 417 autobusů na stlačený zemní plyn, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.

Letos v květnu 2019 vyhlásilo ministerstvo novou výzvu na podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem v tzv. uhelných regionech. Příjem žádostí byl ukončen počátkem října. Na ministerstvo přišly žádosti v hodnotě 4,6 miliardy korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce...

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

Nové mýto na spadnutí. CzechToll posílí kapacity, chce nasadit i drony

Do spuštění nového mýtného systému zbývá deset dní. Firma CzechToll plánuje posílit registrační kapacity, což by mělo...

D1 je před Humpolcem průjezdná už obousměrně, omezení od 81. km skončilo

Ředitelství silnici a dálnic v sobotu odpoledne zprovoznilo modernizovaný úsek dálnice D1 před Humpolcem směrem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz