Nákup letenek u aerolinek je dnes jednoduchý proces, o jízdenkách na vlak, které vyžadují přestupy v různých evropských státech, se to však často říci nedá. Jednotlivé spoje provozují různí dopravci a zpožděné spoje na sebe často nečekají, píše rakouský portál Der Standard.
Evropská unie přesto chce na železnici přesunout obrovský počet cestujících. Sází zejména na vysokorychlostní tratě, které se v mnohých ekonomikách již budují. Evropská komise však již v roce 2021 uznala, že současný systém vlakové dopravy v Evropské unie je komplikovaný a digitální technologie se v praxi prosazují jen pomalu.
České dráhy rozšíří vozový park díky miliardové půjčce od EIB![]() |
I přesto se ale zatím nepodařilo na unijní úrovni prosadit žádný konkrétní legislativní návrh, který by problémy evropské železnice řešil. Týká se to i poslední snahy eurokomisaře pro dopravu Apostolose Tzitzikostase, který byl ze strategického plánu Evropské unie zcela vyškrtnut.
Dopravci berou řešení do svých rukou
Situaci ale mohou změnit sami státní železniční dopravci. Rakouský dopravce ÖBB spolu s německou společnost DB, švýcarskou SBB a italskou Trenitalia v předchozích dnech oznámili nový společný projekt. Už koncem letošního roku by mělo být možné v aplikacích dopravců nakoupit jízdenky i na vlaky ostatních zmíněných společností.
Unijní peníze jsme utratili dobře. Jih Itálie spojí nová vysokorychlostní trať![]() |
Například zákazník rakouských ÖBB bude mít možnost v jedné aplikaci nakoupit i jízdenku na spoj, kterou zajišťuje SBB, DB či Trenitalia. Přepravci zároveň slíbili, že na tyto nákupy se nebudou vztahovat cenové přirážky. Ceny budou tedy takové, jako by si zákazníci lístek koupili přímo u konkurenční firmy. Ambicí rakouských drah zároveň je, aby v roce 2026 společnost pokryla většinu Evropy. Projekt by se tedy měl dál rozšiřovat.
Bez asistence unijních orgánů to nepůjde
Evropští železniční dopravci si zároveň často stěžují na nynější schvalovací proces pro uvádění nových vlakových souprav. Předpisy jsou podle nich nepřehledné, v jednotlivých státech se liší a administrativní zátěž je kvůli tomu obrovská. Často nové soupravy čekají na schválení i několik dlouhých týdnů.
„Zvlášť komplikované je to v případě požárních předpisů,“ upozorňuje pro server Der Standard Kurt Bauer, který stojí v čele sekce pro dálkovou železniční dopravu u dopravce ÖBB. Problematický systém podle něj znemožňuje vytvoření skutečného evropského železničního trhu.
Pobaltí čeká na evropské železniční propojení. Miliardový projekt se zpožďuje![]() |
V praxi to podle Bauera má fungovat tak, že nový vlak společnost provozuje třeba v Německu a Rakousku, ale dopravce ho na spoje do francouzských měst kvůli byrokratickým překážkám raději nenasazuje. I proto stále absentují přímé vlakové linky mezi významnými evropskými městy. Právě to je překážka bránící výraznějšímu přechodu od letadel k železnici, uzavírá Der Standard.