Po měsících jednání s dopravci vstoupí od 1. září v planost nový pokyn "k zajištění plynulé drážní dopravy". "Našli jsme řešení, které jsou dopravci povinni respektovat," řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.
Podle nového pokynu budou mít dopravci povinnost, pokud budou mít volnou lokomotivu poblíž té rozbité jiného dopravce, mu pomoci a vlak odtáhnout do nejbližší stanice, kde bude možné soupravu odstavit. I přes velký konkurenční boj zejména mezi soukromými dopravci v osobní dopravě na trase Praha - Ostrava je taková dohoda výhodná i pro dopravce, kterým se vlak neporouchá, protože nebude souprava konkurence blokovat trať. Už v minulosti si někdy dopravci pomáhali i bez této dohody.
Dopravci nebudou mít kvůli odtahu smluvní vztah mezi sebou, ale se SŽDC. Pokud například České dráhy odtáhnou porouchanou lokomotivu RegioJetu, ČD tuto službu vyúčtují SŽDC a ta následně pošle fakturu RegioJetu. O nasazení lokomotivy na pomoc budou rozhodovat dispečeři SŽDC.
Dopravci nový pokyn vítají. "Byli jsme jedním z iniciátorů této dohody, a proto ji vítáme," uvedla mluvčí Leo Express Andrea Hofmanová.
Na české železnici však stále chybí jiná dohoda mezi konkurenty, kterou by uvítali hlavně cestující: dohoda o uznávání jízdenek jednotlivých dopravců. Ministerstvo dopravy se ji snaží prosadit, ale zatím marně. Naráží hlavně na odpor Českých drah.