ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Dopravci přicházejí o další zakázky. Ruší se zájezdy do hor i za nákupy

  • 4
Zájezdové autobusy patří k odvětvím, jež nejvíce zasáhla pandemie. A už zase počítají ztráty. Kvůli razantnímu nárůstu onemocnění a s nimi souvisejícími karanténními opatřeními v Německu a Rakousku přicházejí o zakázky na zájezdy za adventními trhy.

„Celý prosinec jsme měli nasmlouvané skupiny na jednodenní zájezdy do Norimberku, Vídně, Řezna nebo Drážďan. Tento týden ale zákazníci a agentury tyto zájezdy rušili,“ řekl MF DNES majitel dopravní společnosti Busfrape Milan Peterka.

Spolu s předvánočními návštěvami měst provozovatelé zájezdových autobusů přicházejí o objednávky na přepravu lyžařů do alpských středisek. „Zimní sezona je pro dopravce důležitá,“ potvrzuje generální tajemník svazu dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Situace je o to horší, že se firmy ještě neotřepaly z předchozích problémů. Hodně si například slibovaly od návratu dětí do škol v souvislosti s obnovením poptávky po školních exkurzích. „Očekávání se ale bohužel nepotvrdilo,“ dodal Hromíř.

Objem dlouhodobých kontraktů se propadl proti předkoronavirovému období na čtvrtinu. Spousta dopravců je kvůli tomu opět na suchu. Autobusy jsou dnes fakticky neprodejné, dopravci shánějí zakázky, kde se dá. Část firem se přeorientovala ze zájezdů na linkovou dopravu, část se ucházela o zakázky náhradní dopravy za vlaky, které zastavily plánované rekonstrukce tratí.

Doprava jako luxusní služba. Ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu

Linková nebo náhradní autobusová doprava jsou podle dopravců ve srovnání s organizováním autobusových zájezdů mnohem méně výdělečné, dálkové autobusy se navíc na tento druh služeb málokdy hodí. 

„Pro provozování náhradní dopravy za vlaky chtějí České dráhy nízkopodlažní vozidla, což naše dálkové autobusy nesplňují,“ uvedla Zuzana Nebřenská, majitelka společnosti Autobey provozující dvanáct autobusů. Firma přesto v linkové dopravě začala podnikat a nyní provozuje zejména linky spojující Prahu s městy a obcemi v Krkonoších, během léta i s oblastí Lipenska.

Dotace na sedadla

Dalším příjmem jsou dotace na prázdná sedadla za období koronavirových lockdownů. Stát autobusovým dopravcům připravil celkem tři specializované programy, dva zaměřené na zájezdovou a jeden na linkovou dopravu.

Přežití autobusových společností vláda podpořila 1,27 miliardy korun. Drtivá většina peněz přitom směřovala právě do zájezdové dopravy. Na linkové autobusové dopravce stát z veřejných peněz v rámci programu Covid Bus Linka vyčlenil 26 milionů korun a zbytek vyplatil ve dvou výzvách výletním dopravcům.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky tak během první pomoci zahrnující období od loňského března do konce června stát vyplatil více než tisícovce provozovatelů 930 milionů korun. Dalších 309 milionů pak na účty dopravců putovalo za období od října do konce loňského roku.

S pokračováním pomoci se nicméně v současnosti nepočítá. U obou předchozích výzev hrálo roli především to, že poptávka po autobusových zájezdech poklesla dlouhodobě, a nikoliv nárazově, upozorňuje Jemelka.

V předchozích výzvách se výše dotace odvíjela podle počtu sedadel a stáří autobusu. U nejstarších strojů splňujících emisní třídu Euro II to bylo 15 korun na sedadlo a den. U nejnovějších autobusů Euro VI pak 135 korun.