Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

Většina evropských peněz pro dráhy poteče do betonu

Peníze z Evropského fondu obnovy půjdou pouze do betonu, stěžují si železniční dopravci. Množství peněz, které si z půjčky na oživení hospodářství jednotlivých zemí po pandemii ukousne odvětví dopravy, se proti původním odhadům výrazně smrsklo.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek CihlaMAFRA

Zatímco vloni v létě mluvil ministr průmyslu a čerstvě i šéf dopravního resortu Karel Havlíček o 60 miliardách, výsledná částka, kterou úřad poslal do meziresortního připomínkového řízení, mluví o 22 miliardách. Ty přitom půjdou výhradně na dopravní stavby.

Miliardy z fondu obnovy byly jedním z témat pondělního setkání zástupců státu, zaměstnavatelů a odborových organizací v rámci rady hospodářské a sociální dohody. „Bylo prezentováno, že peníze půjdou jen do infrastrukturní části,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý.

Moc šancí na získání peněz na nové vlaky ale není ani u dalších programů, ze kterých v minulosti vozidlový park modernizován byl. Už vloni například bylo rozhodnuto, že z největšího operačního programu Doprava III peníze na obnovu železničních vozidel nepůjdou.

Vyloučení doposud využívaného financování vlaků z dotačních programů má podle ministerstva dopravy celou řadu důvodů a nutnost primárně investovat do nedokončené dopravní infrastruktury je jen jednou z jich. Podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky nejsou jednorázové injekce na nákup nových vlaků systémovým řešením. Peníze na obnova vozidlového parku by tak podle úřadu měla být součástí plateb, kterými objednatelé (stát a kraje) financují veřejnou dopravu. To se ale v praxi zatím moc neděje. Jak kraje, tak i samotné ministerstvo v předchozích soutěžích na železniční dopravu ukázaly, že primárně o vítězství v tendrech rozhoduje nejnižší cena. 

Druhým důvodem, který ministerstvo uvádí, je administrativní náročnost zpracování žádostí na poskytnutí dotací na nákup vozidel. Na ty má podle evropského nařízení nárok jen dopravce vzešlý z řádné soutěže a je obtížné správně načasovat tendr na dopravce, dodavatele vozidel a čerpání prostředků. „Synchronizace procesu výběrů dopravce a dodavatele vozidel a žádostí o dotaci vnáší do poskytování podpory železničních kolejových vozidel značná rizika a zároveň dopadá do harmonogramu realizace projektů a fakticky oddaluje čerpání prostředků EU až do závěrečné fáze realizace,“ uvedl Jemelka. Úředníci pak pochopitelně preferují ty projekty, kdy je možné evropské peníze vyčerpat co nejdříve a tedy bez rizika jejich vracení. 

Ale ne všichni Dopravci s rozdělením peněz nesouhlasí. Příkladem dopravce, který dotace na vlaky nechce, je RegioJet Radima Jančury. „Stát ani EU by neměly peníze směřovat do financování nákupu vozidel. Dopravci jsou schopni sami zajistit jiný typ financování a zároveň zde hrozí pokřivení konkurenčního trhu,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Peníze z fondu obnovy ve velkém množství nepotečou ani na pořizování vozidlových stanic pro nové evropské zabezpečovače ETCS, které mají být do čtyř let povinné na páteřních železničních tazích. O něco vyšší šanci na financování mají ještě mít vozidla s alternativním pohonem, například hybridní bateriové soupravy. Ty dokážou obsloužit kromě elektrifikovaných tratí i tratě bez trolejí a nahradit tak na nich dieselové motoráky. Kromě peněz rozdávaných ministerstvem dopravy si totiž v tomto případě bude možné zřejmě sáhnout na sedmimiliardovou dotaci, která proteče přes ministerstvo průmyslu a obchodu na podporu bezemisních vozidel a dobíjecích stanic pro elektromobily.

Přejezdy, stanice a cyklostezky

V celkem čtyřech kapitolách, kam peníze na vybudování udržitelné a bezpečné dopravy potečou, sice kolonka ETCS figuruje, ale většina z peněz směřujících na digitalizaci železnice bude utracena na kolejích a nikoliv ve vozidlech. Z bezmála jedné miliardy korun z této kapitoly půjde na vybavení železnice zabezpečovačem ETCS – přes 130 milionů korun, další desítky milionů korun spolyká mobilní komunikační systém GSM-R, který strojvedoucí využívají pro spojení s dispečery. Konkrétním projektem, který bude z peněz této kapitoly podpořen, je výstavba GSM-R na trati mezi Uničovem a Šumperkem za necelých 70 milionů korun.

Největší objemy financí budou z fondu obnovy směřovat do obnovy nádraží. Celkem půjde o více než deset miliard korun. Konkrétně přes tři čtvrtě miliardy korun plánuje dopravní resort utratit na prodloužení podchodů pod pražským hlavním nádražím. Další stovky milionů poputují do výstavby nástupišť a bezbariérových přístupů k vlakům na nádražích v Roudnici nad Labem, Lovosicích, Roztokách u Prahy nebo do rekonstrukcí nádraží v Rožnově pod Radhoštěm či v Holešově na Kroměřížsku. Přes dvě miliardy korun je pak vyhrazeno pro zateplení nádražních budov a na zvyšování komfortu.

Další velkou skupinou projektů, která spolyká významnou část z nabízených peněz, jsou projekty na výstavbu trolejí tam, kde stále jezdí diesely a na související projekty s elektrizací. Na tyto investiční akce vyčlenilo ministerstvo dopravy zhruba 6,7 miliardy korun. Nejvíce peněz, přes dvě a půl miliardy korun, půjde do elektrizaci brněnského úseku trati z Brna do Jihlavy, další miliardu vydá ministerstvo za vystavění trolejí na trati ze Šumperka do Libiny a půldruhé miliardy na navazujícím úseku do Uničova na Olomoucku.

Zhruba dvě a půl miliardy korun bude směřovat na bezpečnost na přejezdech, tedy primárně na vybavování přejezdů závorami a světelnou signalizací. Šest set milionů korun pak poputuje na výstavbu cyklostezek, chodníků a bezbariérových tras pro vozíčkáře.

23. února 2021

  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Podnikatel Mička na sebe podal insolvenční návrh, dluží nejméně 120 milionů

Podnikatel v módním byznysu Michal Mička na sebe koncem dubna podal insolvenční návrh spolu s návrhem na oddlužení, v...

Ceny bytů ještě porostou. Za 10 let budou dvojnásobné, říká analytik

Rozstřel Růst cen nemovitostí bude v ČR i nadále pokračovat. Nezastavila jej ani ekonomická krize v souvislosti s pandemií...

Byty jsou nadhodnocené téměř o pětinu, tvrdí studie. Může přijít zlevnění

Z dlouhodobého hlediska jsou byty v Česku v průměru nadhodnocené o zhruba 17 procent. Ve vybraných lokalitách s vysokým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Klasické filmy budou obsahovat skryté reklamy. Inzerenti je přidají dodatečně

Skrytá reklama neboli tzv. product placement je nenápadná propagace značek v běžném nereklamním prostředí. Umisťování...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Byznys třídy v letadlech se otevřely masám. Nejde o luxus, ale o covid

Premium Obchodní třída v letadlech světových leteckých společností bývala až do příchodu koronaviru hájemstvím pouze bohatých....

Po světě vznikají desítky nových aerolinek. Nastal čas chopit se trhu, říkají

Neexistuje odvětví, které by pandemie zasáhla víc než letectví. Podle mnohých podnikatelů však právě teď nastal bod...

Soud řeší návrh na konkurz Firo-touru. V potížích je od loňského léta

Insolvenční soud začal zpracovávat žádost na vyhlášení úpadku české cestovní kanceláře Firo-tour. Insolvenční návrh na...

Policie chce pravomoc sestřelovat drony. I kvůli hrozbě teroristického útoku

Premium Kvůli rostoucímu počtu dronů se musí bezpečnostní složky učit, jak si poradit v situaci, kdy bezpilotní stroje ohrožují...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...