Vláda se Bruselu nezalekla. Dálnice za miliardy postaví i bez glejtu

  5:00aktualizováno  5:00
Česká vláda se rozhodla riskovat. Postaví patnáct velkých dopravních staveb bez ohledu na to, že nemají platnou studii o vlivu na životní prostředí (EIA), a o jejich „legalizaci“ se postará zákonem. Hrozí přitom, že nedorazí evropské dotace na jejich stavbu. Jedná se o 46 miliard.

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, ČTK

Ve hře je hodně. Větší komfort a bezpečí řidičů, udržení práce pro stavební firmy na jedné straně a hrozba vracení desítek miliard korun Evropské unii na druhé.

Celkový rozpočet patnácti staveb, které by měly dostat ze zákona výjimku, dosahuje okolo 80 miliard korun, z Evropské unie je na ně přislíbeno prostřednictvím dotací 46 miliard. A ty Brusel neposkytne, pokud nebude mít česká vláda pro obcházení pravidel pádný důvod.

Fotogalerie

Úředníky tak čeká v příštích týdnech nelehká práce: mají dokázat, proč se 15 vybraných staveb musí stavět bez patřičného povolování a čím jsou pro Česko důležité.

Evropská komise následně může chystanou legislativní výjimku uznat. Nestavěním však musí vzniknout „vážné ohrožení zdraví, života, majetku, životního prostředí, politické, administrativní a ekonomické stability nebo bezpečnosti“. V případě Česka je přitom řeč o projektech, o nichž se hovoří přes deset let, aniž se začaly stavět.

Taková česká cesta

Pokud Brusel nebude nic namítat, do září by měla Poslaneckou sněmovnou projít novelizace zákona o EIA. Zpožděné stavby by mohly začít růst příští jaro. Tedy o několik let dříve než většina ostatních úseků, které nedostanou výjimku a budou muset posouzení EIA získat znovu.

Silnice a železnice s výjimkou

Silnice a železnice s výjimkou

Obhajobu výjimky zkusil už i ministr dopravy. „Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybějí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl Dan Ťok.

Ministerstva životního prostředí a dopravy nicméně v materiálu schváleném vládou připouštějí, že se uznání výjimky možná dosáhnout nepodaří.

„Je potřebné zdůraznit, že ve všech těchto variantách může dojít k tomu, že projekty bude nutné financovat z národních zdrojů,“ uvádí materiál. Vláda chce nicméně Evropskou komisi uchlácholit i tím, že jako první vloží do zákona novou směrnici týkající se problematiky posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Rok oprav silnic. České obalovny loni vyrobily nejvíc asfaltu v historii

Podle někdejšího ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) musí vláda na nejvyšší úrovni jednat v Bruselu. „Pokud je řešením jednoduchý zákon, pak nechápu, proč s ním přicházejí až nyní. Tak jednoduché to ale bohužel nebude,“ řekl Stanjura.

Dá se navíc předpokládat, že plán budou napadat různé ekologické organizace, které už se ozývají. „Vládní návrh je v přímém rozporu s evropskou legislativou, popírá její smysl i cíl. To může být důvodem pro zastavení financování staveb z fondů EU,“ uvedl Jiří Káňa z organizace Zelený kruh.

„Je to taková česká cesta: obejít, nedodržet slib a smát se za bukem, jak jsme chytří,“ hodnotí plán ministerstva dopravy Miloslava Pošvářová, která pracuje pro podnikatele Radima Jančuru v jeho stínovém Ředitelství silnic a dálnic.

Podporu naopak vládní plán získá od části opozice, která už nechce dál zdržovat dopravní stavby.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

Zkrachovala Thomas Cook, jedna z největších cestovních kanceláří světa

Logo CK Thomas Cook

Zkrachovala jedna z největších a nejstarších cestovních kanceláří na světě, britská firma Thomas Cook, se kterou...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

Letoun Boeing 737 MAX 8

Opravy softwaru letounů Boeing 737 MAX se blíží do cíle. Výrobce tvrdí, že by měly být hotové do konce roku. O tom, zda...

Počet letadel se do dvaceti let zdvojnásobí, odhaduje Airbus

ilustrační snímek

Největší evropský výrobce letadel, Airbus, ve středu zveřejnil své odhady pro dalších dvacet let leteckého průmyslu....

Škodovka v době elektromobilní. Do tří let plánuje deset modelů

Škoda eCitigo

Podobně jako jiné automobilky věnovala mladoboleslavská Škodovka většinu prostoru na frankfurtském automobilovém...

Aerolinky omezují počet prodaných míst u A320neo, vychyluje se těžiště

Letadlo Airbus A320neo

Nízkonákladové aerolinie se v poslední době snaží naplňovat svá letadla, jak jen to jde. Díky zmenšování prostoru pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz