„Je nutné dávat na zadání registrační značky pozor, protože následné opravy nebudou možné,“ uvedla ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartáková. O něco benevolentnější bude nový systém u šoférů, kteří si elektronický kupón pořídí v kamenné prodejně. Ti budou mít patnáct minut na to, aby si správnost zadané registrační značky nebo zvolené datum začátku platnosti překontrolovali.
Hlavním prodejním kanálem nového systému má být online prodej na webové stránce edalnice.cz. Tomu odpovídal i požadavek ministerstva dopravy, aby pro odpůrce online nakupování sloužilo alespoň 350 fyzických obchodních míst. Nakonec však dálniční známky půjdou pořídit na zhruba dvou tisícovkách poboček České pošty a dalších dvou stech čerpacích stanic sítě Euro Oil.
O výměně papírových kuponů za elektronické známky po vzoru okolních zemí se v Česku hovoří dlouho. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka je už teď téměř jisté, že se nový systém spustí 1. prosince, tedy měsíc před začátkem fungování nového systému.
Policista na každých 20 kilometrech
Neplatiče budou podobně jako je tomu u nynějšího papírového systému odhalovat dálniční policejní hlídky nebo celníci. Na rozdíl od dalekohledu pro kontrolu správně vylepených kuponů budou mít elektronická zařízení rozpoznávající registrační značky vozidel. Auta bez záznamu o platbě poté budou kontrolovat přímo na dálnici nebo dálničních odpočívadlech.
Celkem bude k dispozici 58 těchto zařízení. „Při přepočtu na délku zpoplatněné sítě tak bude vycházet jedna hlídka na zhruba 20 kilometrů,“ uvedl Jan Paroubek, ředitel státního podniku Cendis, který pro ministerstvo dopravy nový systém připravuje. Kontrola tak podle něj bude dostatečně efektivní.
První plány na zavedení elektronického systému ale počítaly s ještě výrazně přísnějším policejním dohledem, kdy by auta bez uhrazeného poplatku automaticky odhalovaly kamery namontované na mýtných branách.
Musíme si říct, jestli chceme jít touto cestou, nebo nechceme „“ uvedl Havlíček s tím, že technicky takovéto řešení není vůbec problém. Situaci s automatickým rozesíláním pokut za nezaplacení přitom přirovnal k automatickému pokutování za vysokou rychlost nebo nezapnuté bezpečnostní pásy. I u těchto přestupků není technický problém automaticky pokutovat každého na základě kamerových záznamů. Otázka je, zda je to to nejlepší řešení, dodal ministr.