Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. | foto: ČTK

Stamiliony bez soutěže. Problémový úsek D1 dokončí jedna z pěti vybraných firem

  • 14
Firmu, která vyřeší havarijní stav na dálnici D1 u Humpolce, vyberou silničáři ve zkráceném řízení. Podle Ředitelství silnic a dálnic je to jediný způsob, jak na rozestavěnou dálnici dostat dělníky už v květnu. Pod silnicí se totiž hromadí voda a hrozí, že dosavadní práce přijdou vniveč.

Na otevřené výběrové řízení není čas. Nejurgentnější stavební práce na problematickém úseku dálnice D1 u Humpolce postaví firma vybraná z omezeného počtu oslovených uchazečů, rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Práce na problémovém úseku D1

Za úkol bude mít opravu drenáží ve středním dělicím pásu dálnice a výměnu vozovky na zhruba polovině délky levého jízdního pásu, po kterém se jezdí ve směru z Brna do Prahy. Pro zbytek nedokončených prací po vyhozeném Česko-italsko-kazašském konsorciu silničáři vyberou firmu v otevřené soutěži.

Zjednodušené řízení, kterého se účastní jen pětice vybraných stavebních firem, je podle ředitelství silnic jedinou cestou, jak na rozestavěnou dálnici dostat dělníky ještě v průběhu května. Kdyby zhotovitele vybíralo standardně, bylo by možné začít s opravou až napřesrok.

To už může být pozdě. Pod silnicí, ze které ministerstvo dopravy po opakovaném kolapsu dálnice D1 na konci loňského roku vykázalo původního zhotovitele, se totiž hromadí voda. Hrozí tak, že doposud provedené práce přijdou vniveč, v nejhorším případě může poškození dálnice zajít tak daleko, že bude ohrožovat projíždějící řidiče.

Už před čtvrtrokem mělo ŘSD podezření, že odvodňovací trubky pod rozestavěnou dálnicí nefungují . To nyní potvrdil i odborný posudek, který si silničáři nechali udělat. V havarijním stavu je rovněž velká část vozovky.

„Pětici uchazečů vybralo ŘSD mezi společnostmi, které se již na modernizaci dálnice podílely a se kterými byly dobré zkušenosti,“ řekl MF DNES mluvčí ŘSD Jan Studecký. Na kolik peněz si vybraný vítěz přijde, nechtělo ŘSD před skončením diskusí s uchazeči uvést.

V každém případě se vybraná část týká zhruba třetiny celé zakázky, kterou původně česká Geosan, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy vysoutěžila za 1,7 miliardy korun. Půjde tak o částku v řádu stovek milionů korun.

Poslední úsek modernizace

Přestože opravy D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly už loni na jaře, půjde zřejmě o poslední úsek modernizace 200kilometrové trasy mezi Prahou a Brnem. Kromě něj totiž zbývá zahájit práce na dvou úsecích z Koberovic do Humpolce a z Devíti křížů do Ostrovačic. Oba dva přitom už Ředitelství silnic soutěží. Pokud žádný z nich nezdrží stížnosti k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, předpokládají silničáři, že na ně vyjedou bagry už během letošního roku.

Naproti tomu soutěž na definitivní dokončení úseku u Větrného Jeníkova plánují silničáři vyhlásit za měsíc. Samotné stavební práce by pak v ideálním případě mohly začít napřesrok na jaře. Ještě předtím plánuje ŘSD samostatně vysoutěžit stavbu nadjezdu u obce Bystrá na 91. kilometru.

První problémy se u mezinárodního konsorcia objevily loni na jaře, jen pár týdnů po zahájení prací. Už tehdy Ředitelství silnic a dálnic upozorňovalo, že je stavba ve skluzu, což se nepodařilo dohnat do konce roku.

Úřad pak firmě umožnil pokračovat v opravách až do zimního období, což v konečném důsledku vedlo k opakovaným několikahodinovým dopravním zácpám v rozestavěném úseku. S příchodem sněžení totiž nastal problém s odklízením sněhu v zúžených pruzích. Zároveň nebylo možné dopravní omezení odstranit a provoz roztáhnout po celé šíři vozovky kvůli výdutím pod silnicí, které podle ŘSD vznikly nesprávným pracovním postupem.

Kvůli zaplnění těchto kaveren a následujícím pracím na urychleném zprovoznění dálničního úseku bez omezení už dříve Ředitelství silnic a dálnic přistoupilo ke zrychlenému výběru stavební firmy bez řádné soutěže. Proti nynější zakázce rozdávalo zatím jen drobné.

Menší zakázku na zaplnění děr betonem za zhruba deset milionů korun přidělilo roudnické společnosti GKR Zakládání. Větší zakázku za necelých 63 milionů korun získala společnost Eurovia. Ta je podle informací MF DNES favoritem i nynějšího jednacího řízení.