Na zákonu, který by umožnil obcím a dalším objednatelům financovat takzvanou poptávkovou dopravu začalo pracovat ministerstvo dopravy. „V klasické veřejné dopravě máte předem určenou trasu, seznam zastávek a jízdní řády. To u poptávkové dopravy není. Ta je ohraničena jen oblastí, kde se využívá,“ popsal MF DNES základní rozdíl mezi poptávkovou a běžnou linkovou dopravou ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu Ondřej Michalčík.
Zatím je ale myšlenka v začátcích a potrvá řadu měsíců, než se přetaví do paragrafové podoby.
Některá města nicméně tento doposud chybějící prostředek veřejné dopravy zkoušejí už nyní. Nejdále jsou zřejmě v Říčanech u Prahy, kde systém funguje v pilotním provozu od loňského léta. „Město Říčany se potýká s vysokou dopravní zátěží. Proto se snažíme obyvatelům nabízet alternativy a podporovat udržitelné způsoby dopravy. Město třeba provozuje městskou hromadnou dopravu zdarma včetně školních linek,“ tvrdí mluvčí města Kateřina Lauerová.
Maršrutka, ale chytřejší
Další říčanskou alternativou jsou dvě vozidla fungující v režimu poptávkové dopravy, která svážejí zájemce po katastru Říčan a okolních obcí Mukařov, Tehov, Tehovec, Babice, Světice, Svojetice a Březí. Po právní stránce jde o smluvní přepravu, což je druh taxislužby. Fakticky ale spíše než taxi připomíná tento druh dopravy takzvané maršrutky, dodávky suplující zejména v zemích východní Evropy nedostatečnou veřejnou dopravu.
“Rozdíl oproti klasickému taxi je ten, že si přepravu musíte objednat ze zastávky na zastávku, byť třeba virtuální, a pár desítek metrů dojít pěšky. Díky aplikaci vůz zároveň sbírá více zákazníků po trase a na rozdíl od taxi cestujícího neveze nejkratší trasou,“ uvádí Dominik Janik, ředitel společnosti Citya, která aplikaci pro provoz říčanské poptávkové dopravy vyvinula.
Cenu, která se podle Lauerové pohybuje obvykle mezi 30 až 80 korunami za jednu jízdu, zná zákazník dopředu. Kromě územního ohraničení má ovšem služba dotovaná z rozpočtů obcí i časové ohraničení. Ve všední den je vozidlo v pohotovosti od sedmé do devatenácté hodiny a v sobotu si ho lze objednat mezi desátou a osmnáctou hodinou.
Cestování vlakem zdraží až o devět procent. Přehled nových cen jízdenek |
Během dopravní špičky doplňuje vozidlo pro šest cestujících druhý vůz. „V průměru jezdí vozidla se čtyřmi až pěti cestujícími, kteří cestují z jiných nástupních a do jiných výstupních míst,“ uvádí Janik.
Poptávková doprava se tak částečně podobá přepravě, kterou města objednávají například pro seniory nebo pro pohybově postižené občany. Význam má ale i jako takzvaný prostředek poslední míle, tedy doprava z nádraží ke dveřím domu. V tom případě se ale objednává jiným způsobem. Místo času vyzvednutí cestující zadává čas příjezdu do cílové stanice, zpravidla na přestup na vlak. Tento čas má garantovaný, a to včetně přednosti před nabíráním dalších zákazníků.
Na základě algoritmů a zkušeností z dopravy víme, kdy můžeme čas příjezdu potvrdit a kdy nikoli. A pokud jej potvrdíme, pak se s ním dá počítat,“ tvrdí Janik.
Přestože je pro fungování aplikace jednodušší objednání dlouho dopředu, podle zkušeností provozovatele se tak příliš často neděje. Drtivá většina objednávek je na okamžité vyzvednutí, tedy přistavení vozu v řádu minut. Maximální čekací doba je dvacet minut.
Říčany nejsou jediným městem, které s tímto druhem dopravy experimentuje. V minulosti jej zkoušelo bezplatně Brno, podobný projekt startuje i v Pardubickém kraji, kde rovněž využívají systému společnosti Citya.