Dokončené části D1 u Bohumína hrozí rozkradení, Polsko stavbu nestíhá

  7:30aktualizováno  7:30
V Česku se na otevírání nových úseků dálnic čeká skoro jako na zázrak. O to víc překvapí, když se miliardové stavby dokončí, ale pak leží dlouhé měsíce bez užitku. Právě to se přihodilo nejnovějšímu úseku D1, který vede z Bohumína na hranici a propojuje Česko s polskou dálniční sítí.

Na právě dokončený, ale neotevřený úsek dálnice navazuje bývalá D47, kde se objevily problémy se zvlněním vozovky. | foto: ČTK

"Úsek na české straně je hotový, ale bohužel jej nemůžeme zprovoznit, protože nemá v Polsku kam pokračovat," uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Úřad podle něj bude muset stavbu zabezpečit tak, aby ji někdo ještě před zahájením provozu nerozkradl.

Šestikilometrový úsek dálnice D1 (dříve nazývané D47) byl dokončen už letos v červnu a podle plánů měl začít okamžitě sloužit fotbalovým fanouškům mířícím na  šampionát do Polska. Jenže právě na polské straně hranice se objevil problém.

Češi řeší podobný problém

Problém s nedodržením mezivládních dohod však nemají jen Poláci. Na jižní Moravě se již léta nedaří zahájit dostavbu rychlostní silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. Rakouské úřady, které musí čelit stížnostem lidí z vesnic postižených dopravní zátěží, se rozhodly, že dálnici na svém území postaví bez ohledu na české zdržování. Více čtěte zde.

"Na stavbě na polské straně jsou přetrvávající spory mezi investorem a zhotovitelem, které se týkají projektu velkého mostního objektu v křižovatce u obce Mszana," řekla iDNES.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Budovatelská snaha sousedů dohnat bleskovou rychlostí zpoždění ve zprovozňování nových silnic se podepsala na stavebním chaosu, kvůli kterému byl most postaven nekvalitně, a firma ho musí předělat.

Už během výstavby totiž došlo k několika haváriím, které vyústily v právní bitvu mezi oběma stranami sporu. Letos na jaře vojvodský stavební inspektor stavbu zastavil do doby dopracování dokumentace a provedení nápravných prací.

Poláky stanovený termín zprovoznění aktuálně odkazuje do druhého čtvrtletí 2013. Česká dálnice tak končí zátarasem a na místě neexistuje ani možnost vybudovat provizorní sjezd. Silnici podle ŘSD není třeba konzervovat, ale je nutná zvýšená ostraha. Kolik bude stát, se zatím úředníkům vyčíslit nepodařilo.

Mizí vše, co se dá zpeněžit

ŘSD se na dokončeném úseku, který stál 2,6 miliardy Kč bez DPH, obává hlavně krádeží. "Obvykle mizí vše, co se dá zpeněžit. Například dopravní značení, svodidla, kanalizační víka, odvodňovací potrubí či kabeláže," vypočítává mluvčí Vápeníková.

Úsek dálnice D47 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem.

Úsek dálnice D47 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem


Na navazujícím úseku dálnice kolem Ostravy vede ŘSD velký spor s firmou Eurovia ohledně zvlnění silnice a rezivění mostů. U Bohumína teď hrozí, že klíčová část záruční doby uplyne a na uzavřenou dálnici se auta ani nedostanou. "O prodloužení záruční doby na tuto stavbu se zhotovitelem v těchto dnech jednáme," vysvětluje mluvčí.

Nejjižnější část polské dálnice A1 v úseku Świerklany – Gorzycki staví rakouská společnost Alpine Bau. Na 18kilometrové části páteřní polské dálnice je podle firmy 32 mostních objektů včetně 380metrového zavěšeného mostu přes údolí potoka Kolejówka.

Stejný problém nastal koncem minulého roku i na dálnici D8. V prosinci měl být otevřen krátký úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou, avšak těsně předtím se zjistilo, že protihlukový tubus není postaven podle stavebního povolení. ŘSD nechtělo riskovat další žaloby ze strany ekologických aktivistů, kteří dostavbu D8 léta úspěšně blokují, a raději stavbu zakonzervovalo do doby, než se dokumenty přepracují. To se nakonec podařilo letos v květnu a dálnice už řidičům slouží.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Navrhnu, ať řešíme důchodový věk, říká ministryně Schillerová

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová

Ministryni financí čeká v rámci jednání o rozpočtu přetahování o dvacet miliard korun s koaličními ministry a také s...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nejvytíženější letiště světa loni odbavilo 107 milionů lidí

Los Angeles (LA International Airport)

Osobní letecká doprava stále sílí. Podle dat sdružení letišť Airport Council International meziročně vzrostla o 6...

Antimonopolní úřad zdržuje v kauze mýto bezdůvodně, rozhodl soud

Ilustrační snímek

Rakouský Kapsch může slavit další vítězství. Podle krajského soudu v Brně antimonopolní úřad bezdůvodně odkládá...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz