Opravuje se, ale z dálnice nejsou dělníci někdy vidět, tvrdí šéf ŘSD

  18:42aktualizováno  18:42
Letos na řidiče čekalo nejvíce uzavírek v historii. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy bude situace příští rok lepší, přestože na opravy dostane ŘSD více než letos.

Stavební stroje končí, na ostravských dálničních přivaděčích je zase důležitější dopravní značení. (2. listopadu 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ještě nikdy v historii nečekalo na řidiče tolik uzavírek jako letos. „Příští rok už bude situace lepší, i když do oprav má jít ještě více peněz než letos,“ věří generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. „Získali jsme zkušenosti, navíc ty nejhorší a nejzatíženější úseky jsou hotové,“ říká.

Na jak dlouho jste letos nejdéle uvázl v koloně aut?
Zhruba hodinu a půl na D1 nedaleko Ostravy, když na dálnici došlo k nehodě kamionu. Bylo velmi poučné sledovat reakce lidí okolo mě. Viděl jsem, že příliš nevědí, co se vlastně děje, a v tom právě vidím velké možnosti, jak zlepšit informovanost řidičů.

Jan Kroupa (37)

Je generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic od prosince 2014. Na ŘSD nastoupil už během studia Fakulty stavební ČVUT v roce 2004, kde dokončil obor konstrukce a dopravní stavby. Musel odejít pouze na pár měsíců v roce 2014 během velkých personálních změn.

Jak například?
Chtěl bych více rozjet projekt asistence řidičům. Začínali jsme s asistenční službou na některých dálnicích, dnes už nabízíme i servis po telefonu. Když vyjedete a zavoláte, kam míříte, pracovníci Zelené linky vám řeknou, zda máte nějaká omezení nebo nehody na cestě. Vím, že toto je běžné v navigacích či mobilních aplikacích, ale chceme myslet i na ty, kteří tyto služby nevyužívají. Proto teď rozjíždíme větší kampaň na naši Zelenou linku. Zatím se na ni dovolalo přes třináct tisíc lidí. Sám, když vyjíždím, tak rovnou volám, jestli někde nestojí kolona. V informovanosti řidičů vidím velkou rezervu.

Týden byla D4 zúžená a nic se na šesti kilometrech nedělo (červenec 2016):

Nebylo by jednodušší trošku popohnat stavební firmy, aby opravovaly silnice rychleji?
Chápu stížnosti řidičů, že by to mohlo jít rychleji. Dotazů na rychlost oprav u nás přibývá, to sami vidíme. Tím, jak se letos opravdu hodně opravuje, tak se řadě lidí může zdát, že se všude jen stojí. Děláme však na řadě míst kontroly a nezjistili jsme vážná pochybení proti harmonogramu. Tam, kde to jde, dáváme i do kritérií v soutěži rychlost stavby. Musím se opakovat, ale hlavní problém je, že tu doháníme několikaleté manko v opravách silnic.

Není problém i v příliš benevolentních harmonogramech? Jeden příklad – most na D10 ve Svémyslicích. Oprava trvá téměř půl roku, na stavbě mnoho lidí nevidíte...
Je to akce, na kterou jsme dostali hodně dotazů. Jde o dva mosty vedle sebe a řidiči většinou nevědí, že tam vede i vysokotlaký plynovod, kde se vyskytly problémy s podložím. Takže na stavbě se pracovalo, ale nebylo to z dálnice vidět.

Je však nutné opravovat povrch dálnice a o pár kilometrů dál opět omezit provoz kvůli výměně středových svodidel?
Svodidla měníme postupně všude, kde má doprava velkou intenzitu. Jde o nová svodidla s vyšší zádržností, změnily se i normy. Ta stávající neudrží například větší autobusy. Postupně je měníme všude. Myslím, že bezpečnost je důležitější než opravy silnic.

Příští rok má jít na opravy ještě více peněz než letos. Bude situace pro řidiče lepší?
Věřím, že ano. Jednak už nebude probíhat tolik akcí na nejvytíženějších úsecích s výjimkou D1 a D5, jednak jsme během letošní sezony získali dost zkušeností, jak opravy zkrátit. Snad se také podaří lépe zkoordinovat omezení na silnicích s kraji, bohužel tu chybí jednotný silniční správní úřad, který by zabránil kolizím v opravách dálnic a silnic nižších tříd. Takových případů sice ubylo, ale stále to byl letos problém.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz