Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Místo kamionů často jezdí přecpané dodávky, policie chce trestat dopravce

  15:03
Policie si chce posvítit na přetížené dodávky na českých silnicích a zpřísnit postihy, které by kromě řidičů nově měly dopadnout i na dopravní společnosti. Lehká nákladní vozidla do 3,5 tuny totiž stále častěji suplují nákladní automobily. Laicky řečeno, firmy místo jednoho kamionu pošlou zboží třemi přeplněnými dodávkami.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Důvodem je to, že pro tato vozidla na rozdíl od kamionů neexistuje žádná regulace. Řidičům stačí obyčejný řidičský průkaz pro osobní vozidlo, nepotřebují žádné pracovní osvědčení, nikdo nekontroluje, zda dodržují přestávky na odpočinek. Dodávky navíc neplatí mýto, ale pouze dálniční známku jako osobní auta. 

Přestože jsou tato vozidla otypována na 3,5 tuny, dopravci je proti předpisům výrazně přetěžují, a tím se stávají ekonomickou konkurencí klasické kamionové dopravě, uvedl tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

Situaci navíc nahrává ekonomický růst, protože poptávka po přepravních službách roste, zatímco šoférů s řidičským oprávněním pro velký kamion je nedostatek. Firmy pak raději pošlou zboží tímto způsobem, než aby omezily výrobu nebo uzavřely montážní linku, dodal Hromíř. 

Přetěžování dodávek zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla, takže na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné a má výrazný dopad na délku brzdné dráhy.
Kvůli zvýšenému počtu nehod tohoto typu vozidel se policie na dodávky patřící do kategorie N1 začala zaměřovat a během loňského roku jich zastavila a převážila 2 300. Čtyři vozidla z pěti kontrolovaných byla přetížená. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Cizí šoféři obvykle neplatí

Policie přiznává, že současná legislativa jí neumožňuje se s přetíženými dodávkami na silnicích vypořádat. Maximální výše pokuty ve správním řízení činí 2 500 korun. Policejní hlídky přitom mohou pokutovat pouze šoféra, nikoliv přepravní firmu, jako je tomu v případě kamionové dopravy, uvedl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté proto navrhují, aby pro malé dodávky platila stejná pravidla kontrolního vážení jako pro jejich větší konkurenci. Ta může být za nadmíru naložené kamiony postižena až 15tisícovou pokutou na místě, ve správním řízení se navíc maximální sankce může vyšplhat na statisíce korun. 

Kromě udělování vyšších pokut by policisté mohli přetížená vozidla také odstavovat nebo vybírat kauce, a tím přispět k vymáhání peněžních postihů. V současnosti totiž není výběr pokut od zahraničních šoférů příliš efektivní. Pokuty navíc dopadají pouze na řidiče, kteří nejsou pravými viníky.

Přetěžování dodávek není excesem jednotlivců, ale systémovým problémem, který zneužívá řada firem. Podle Hromíře je stejným problémem vyčerpanost řidičů dodávek. Toto ale není možné řešit na české úrovni a bude nutné počkat, jak se k povinným přestávkám těchto řidičů vyjádří Evropská unie.

Povinné přestávky pro dodávky

V rámci projednávání silničního balíčku se debata o změně unijního nařízení o dobách odpočinku v Evropské unii už vede. Už dříve si o výjimku zažádalo Německo, které používání tachografů – tedy přístrojů dokládajících dodržování bezpečnostních přestávek – vyžaduje rovněž u šoférů dodávek s hmotností nad 2,8 tuny. 

Tato hranice by mohla ještě klesnout. Podle Hromíře jsou v Evropě zřetelně slyšet tendence snížit hranici pro povinné používání tachografů na 2,4 nebo 2,5 tuny. České sdružení zatím není stoprocentně přesvědčené o tom, zda se za zpřísnění pravidel postaví. Jeho součástí jsou totiž i firmy provozující dopravu malými dodávkami, přestože kamionoví dopravci tvoří větší část členské základny Česmadu.

Jasno tak má především v otázce větších pokut za přetížená vozidla, což by se jako pozměňovací návrh mělo objevit v aktuálním projednávání silničního zákona. „Podmínky mají platit pro každého. Není důvod, aby u některé kategorie byly úlevy ve vážení,“ dodal Hromíř.

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Pavel zvolil u penzí nejhorší možné řešení

Premium Jedním z prvních ústavních kroků Petra Pavla bylo posouzení sporné valorizace důchodů. Prezident měl celkem čtyři...

Plzeňský kraj přehodil přípravu klíčové trati na sousedy, nemá lidi

Plzeňský kraj dalece překročil lhůty pro rozhodování o umístění modernizované trati z Plzně do Německa přes Domažlice....

České dráhy miliardu za lokomotivy zpět nedostanou. Vrchní soud zamítl námitky

České dráhy neuspěly se snahou zvrátit spor týkající se arbitráže, na jejímž základě doplatily strojírenské firmě Škoda...

Skladovací haly rostou v Česku rekordním tempem, covid změnil pohled výrobců

Premium Výstavba výrobních a skladovacích hal zažívá rekordní čísla a po řadě let rostou i ceny, za které se skladovací plochy...

Uzavření závodu v Rusku srazilo Škodě Auto zisk o více než polovinu

Ukončení výroby aut a jejich prodeje v Rusku srazilo skupině Škoda Auto loni zisk po zdanění na 415 milionů eur, v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...