Místo kamionů často jezdí přecpané dodávky, policie chce trestat dopravce

  15:03aktualizováno  15:03
Policie si chce posvítit na přetížené dodávky na českých silnicích a zpřísnit postihy, které by kromě řidičů nově měly dopadnout i na dopravní společnosti. Lehká nákladní vozidla do 3,5 tuny totiž stále častěji suplují nákladní automobily. Laicky řečeno, firmy místo jednoho kamionu pošlou zboží třemi přeplněnými dodávkami.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Důvodem je to, že pro tato vozidla na rozdíl od kamionů neexistuje žádná regulace. Řidičům stačí obyčejný řidičský průkaz pro osobní vozidlo, nepotřebují žádné pracovní osvědčení, nikdo nekontroluje, zda dodržují přestávky na odpočinek. Dodávky navíc neplatí mýto, ale pouze dálniční známku jako osobní auta. 

Přestože jsou tato vozidla otypována na 3,5 tuny, dopravci je proti předpisům výrazně přetěžují, a tím se stávají ekonomickou konkurencí klasické kamionové dopravě, uvedl tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. 

Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

Situaci navíc nahrává ekonomický růst, protože poptávka po přepravních službách roste, zatímco šoférů s řidičským oprávněním pro velký kamion je nedostatek. Firmy pak raději pošlou zboží tímto způsobem, než aby omezily výrobu nebo uzavřely montážní linku, dodal Hromíř. 

Přetěžování dodávek zhoršuje jízdní vlastnosti vozidla, takže na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné a má výrazný dopad na délku brzdné dráhy.
Kvůli zvýšenému počtu nehod tohoto typu vozidel se policie na dodávky patřící do kategorie N1 začala zaměřovat a během loňského roku jich zastavila a převážila 2 300. Čtyři vozidla z pěti kontrolovaných byla přetížená. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Cizí šoféři obvykle neplatí

Policie přiznává, že současná legislativa jí neumožňuje se s přetíženými dodávkami na silnicích vypořádat. Maximální výše pokuty ve správním řízení činí 2 500 korun. Policejní hlídky přitom mohou pokutovat pouze šoféra, nikoliv přepravní firmu, jako je tomu v případě kamionové dopravy, uvedl šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté proto navrhují, aby pro malé dodávky platila stejná pravidla kontrolního vážení jako pro jejich větší konkurenci. Ta může být za nadmíru naložené kamiony postižena až 15tisícovou pokutou na místě, ve správním řízení se navíc maximální sankce může vyšplhat na statisíce korun. 

Kromě udělování vyšších pokut by policisté mohli přetížená vozidla také odstavovat nebo vybírat kauce, a tím přispět k vymáhání peněžních postihů. V současnosti totiž není výběr pokut od zahraničních šoférů příliš efektivní. Pokuty navíc dopadají pouze na řidiče, kteří nejsou pravými viníky.

Přetěžování dodávek není excesem jednotlivců, ale systémovým problémem, který zneužívá řada firem. Podle Hromíře je stejným problémem vyčerpanost řidičů dodávek. Toto ale není možné řešit na české úrovni a bude nutné počkat, jak se k povinným přestávkám těchto řidičů vyjádří Evropská unie.

Povinné přestávky pro dodávky

V rámci projednávání silničního balíčku se debata o změně unijního nařízení o dobách odpočinku v Evropské unii už vede. Už dříve si o výjimku zažádalo Německo, které používání tachografů – tedy přístrojů dokládajících dodržování bezpečnostních přestávek – vyžaduje rovněž u šoférů dodávek s hmotností nad 2,8 tuny. 

Tato hranice by mohla ještě klesnout. Podle Hromíře jsou v Evropě zřetelně slyšet tendence snížit hranici pro povinné používání tachografů na 2,4 nebo 2,5 tuny. České sdružení zatím není stoprocentně přesvědčené o tom, zda se za zpřísnění pravidel postaví. Jeho součástí jsou totiž i firmy provozující dopravu malými dodávkami, přestože kamionoví dopravci tvoří větší část členské základny Česmadu.

Jasno tak má především v otázce větších pokut za přetížená vozidla, což by se jako pozměňovací návrh mělo objevit v aktuálním projednávání silničního zákona. „Podmínky mají platit pro každého. Není důvod, aby u některé kategorie byly úlevy ve vážení,“ dodal Hromíř.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz