Boj proti volnějším pravidlům: vysoké pokuty za přetížené dodávky

  5:05aktualizováno  5:05
Za přetížené dodávky mohou policisté pokutovat i firmy. Od října platí novela zákona umožňující za přetěžování vozidel pokutovat nejen samotného šoféra, ale i dopravní společnost nebo vlastníka vozidla. Dodávky se totiž staly oblíbeným doplňkem velké nákladní dopravy. Na rozdíl od klasických špeditérů majíc navíc volnější pravidla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Policisté totiž naráželi na problém, že za stále častější nešvar nemohou postihnout skutečného viníka, ale pouze řidiče přistiženého vozidla. To přitom má mnohem horší jízdní vlastnosti. Na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné, stovky kilogramů navíc mají rovněž výrazný dopad na délku brzdné dráhy. 

Lehkých nákladních vozidel do 3,5 tuny na českých silnicích přibývá z několika důvodů. Prvním z nich je ekonomický růst vyžadující větší objem přeprav a zároveň nedostatek řidičů velkých kamionů. Dodávky tak přebírají část přeprav, které by jinak převážely kamiony. 

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Proti nim mají navíc celou řadu výhod v podobě menšího počtu zákonných omezení. Nekontroluje se například, zda jejich šoféři dodržují povinné přestávky v řízení, nemusí rovněž jako kamiony platit mýto, ale pouze dálniční známku jako běžná osobní auta. Od 1. října se pravidla pro kamiony a dodávky, tedy vozidla kategorie N1, srovnalo alespoň v přístupu kontrolního vážení.

„Překročení nosnosti vozidla může být přestupkem. Zde u dodávek může být udělena pokuta až 500 tisíc korun,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Zvýšily se i pokuty pro samotné šoféry. Z původních 2500 korun se nyní sankce odvíjí od kilogramů, které se vozidlu naměří navíc. Při přetížení auta o půl tuny půjde o pokutu do pěti tisíc korun a při vyšším až do devíti tisíc za každou tunu.

Ospalí šoféři

Na problém přetěžování dodávek upozorňují policisté od roku 2017, kdy se hlídky dopravní policie na tento typ vozidel začaly zaměřovat. Celkem během roku zkontrolovali 2 300 vozidel. Čtyři z pěti takto vytipovaných a převážených vozidel skutečně přetížená byla. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Zatímco vážení se relativně rychle vyřešilo na národní úrovni, problematiku případného zavedení kontrolních mechanismů pro dodržování přestávek i pro řidiče dodávek nechává tuzemské ministerstvo na dohodě unijních států.

Při vyjednávání o takzvaném balíčku mobility, který se má mimo jiné vypořádat i se zaváděním povinností vyplácet šoférům minimální mzdu platnou v konkrétních státech, se totiž projednává i možnost snížení maximální hmotnosti vozidla, od které je nutné použití takzvaných digitálních tachografů. 

Ta až na výjimky leží ve většině zemí na hranici 3,5 tuny. Povinný elektronický záznam, který uchovává data o délce jízdní doby a přestávek nebo o dodržování povolené rychlosti, chce část států zavést u vozidel nad 2,4 tuny. Alternativou je pak hranice 2,8 tuny, která platí například v sousedním Německu, uvedla Rezková. 

Německo má výjimku

Přestože zavedení elektronických kontrolních zařízení v dodávkách je možné i na národní úrovni, například Německo má pro sebe vyjednanou výjimku, české ministerstvo k takovému kroku zatím nevidí důvod. „Od Policie ČR ani od kolegů z Besipu jsme neobdrželi informaci o významném nárůstu nehodovosti těchto vozidel a o potřebě zavést takové opatření,“ dodala Rezková.

Podle statistik Besipu zaviní řidiči nákladních vozidel zhruba každou osmou nehodu, která skončí smrtelným zraněním. Podíl šoférů dodávek je na těchto smrtelných nehodách celkem pětinový a od roku 2014 zůstává bez významnějších výkyvů v rozmezí 30 a 40 smrtelných zranění za rok. Vloni si přitom veškeré nehody na českých silnicích vyžádaly 565 obětí. 

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

Výletní loď na přehradě Slapy.

Středočeský a Jihočeský kraj oživují roky odkládané plány na výstavbu obřích lodních výtahů schopných přes hráze...

Narodila se ve vlaku. Do 25 let si nemusí při cestování kupovat jízdenku

Dopravní uzel zajišťuje spojení mezi Dublinem a přístavními městy. Vlak míří do...

Až do svých 25 let může na irských železnicích cestovat zdarma holčička, kterou její matka v úterý přivedla na svět ve...

Začal platit nový jízdní řád. Dopravci posílí spoje a přibudou sezónní linky

Jízdní řády IDOS

V neděli začíná v Česku platit nový jízdní řád. Mění provoz řady autobusových a železničních spojů. Mimo změny ...

Najdete na iDNES.cz