Boj proti volnějším pravidlům: vysoké pokuty za přetížené dodávky

  5:05aktualizováno  5:05
Za přetížené dodávky mohou policisté pokutovat i firmy. Od října platí novela zákona umožňující za přetěžování vozidel pokutovat nejen samotného šoféra, ale i dopravní společnost nebo vlastníka vozidla. Dodávky se totiž staly oblíbeným doplňkem velké nákladní dopravy. Na rozdíl od klasických špeditérů majíc navíc volnější pravidla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Policisté totiž naráželi na problém, že za stále častější nešvar nemohou postihnout skutečného viníka, ale pouze řidiče přistiženého vozidla. To přitom má mnohem horší jízdní vlastnosti. Na silnici nemusí být spolehlivě ovladatelné, stovky kilogramů navíc mají rovněž výrazný dopad na délku brzdné dráhy. 

Lehkých nákladních vozidel do 3,5 tuny na českých silnicích přibývá z několika důvodů. Prvním z nich je ekonomický růst vyžadující větší objem přeprav a zároveň nedostatek řidičů velkých kamionů. Dodávky tak přebírají část přeprav, které by jinak převážely kamiony. 

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Proti nim mají navíc celou řadu výhod v podobě menšího počtu zákonných omezení. Nekontroluje se například, zda jejich šoféři dodržují povinné přestávky v řízení, nemusí rovněž jako kamiony platit mýto, ale pouze dálniční známku jako běžná osobní auta. Od 1. října se pravidla pro kamiony a dodávky, tedy vozidla kategorie N1, srovnalo alespoň v přístupu kontrolního vážení.

„Překročení nosnosti vozidla může být přestupkem. Zde u dodávek může být udělena pokuta až 500 tisíc korun,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. 

Zvýšily se i pokuty pro samotné šoféry. Z původních 2500 korun se nyní sankce odvíjí od kilogramů, které se vozidlu naměří navíc. Při přetížení auta o půl tuny půjde o pokutu do pěti tisíc korun a při vyšším až do devíti tisíc za každou tunu.

Ospalí šoféři

Na problém přetěžování dodávek upozorňují policisté od roku 2017, kdy se hlídky dopravní policie na tento typ vozidel začaly zaměřovat. Celkem během roku zkontrolovali 2 300 vozidel. Čtyři z pěti takto vytipovaných a převážených vozidel skutečně přetížená byla. Rekordmanem bylo auto zahraničního dopravce, které naložené vážilo přes osm tun.

Zatímco vážení se relativně rychle vyřešilo na národní úrovni, problematiku případného zavedení kontrolních mechanismů pro dodržování přestávek i pro řidiče dodávek nechává tuzemské ministerstvo na dohodě unijních států.

Při vyjednávání o takzvaném balíčku mobility, který se má mimo jiné vypořádat i se zaváděním povinností vyplácet šoférům minimální mzdu platnou v konkrétních státech, se totiž projednává i možnost snížení maximální hmotnosti vozidla, od které je nutné použití takzvaných digitálních tachografů. 

Ta až na výjimky leží ve většině zemí na hranici 3,5 tuny. Povinný elektronický záznam, který uchovává data o délce jízdní doby a přestávek nebo o dodržování povolené rychlosti, chce část států zavést u vozidel nad 2,4 tuny. Alternativou je pak hranice 2,8 tuny, která platí například v sousedním Německu, uvedla Rezková. 

Německo má výjimku

Přestože zavedení elektronických kontrolních zařízení v dodávkách je možné i na národní úrovni, například Německo má pro sebe vyjednanou výjimku, české ministerstvo k takovému kroku zatím nevidí důvod. „Od Policie ČR ani od kolegů z Besipu jsme neobdrželi informaci o významném nárůstu nehodovosti těchto vozidel a o potřebě zavést takové opatření,“ dodala Rezková.

Podle statistik Besipu zaviní řidiči nákladních vozidel zhruba každou osmou nehodu, která skončí smrtelným zraněním. Podíl šoférů dodávek je na těchto smrtelných nehodách celkem pětinový a od roku 2014 zůstává bez významnějších výkyvů v rozmezí 30 a 40 smrtelných zranění za rok. Vloni si přitom veškeré nehody na českých silnicích vyžádaly 565 obětí. 

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Nové mýto vynese 12 miliard ročně, říká Kremlík. Exprovozovatel dál protestuje

Ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík (vpravo) a generální ředitel...

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných...

Snaha o navrácení důvěry. Z nových boeingů pro Ryanair zmizel nápis MAX

Boeing 737 MAX v barvách Ryanair.

Vlnu spekulací vyvolaly fotografie, které byly zveřejněny na twitterovém účtu Woodys Aeroimage, jehož vlastník sleduje...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz