Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Auta bez filtrů budou dál znečišťovat ovzduší, nová vyhláška je neřeší

  • 314
Ministerstvo dopravy slibuje několik měsíců přísnější boj proti majitelům aut s naftovým motorem, kteří jezdí bez filtru pevných částic. A u slibů zůstane i nadále. Přestože mělo v minulých týdnech jedinečnou šanci situaci změnit, ministerstvo kontrolu neekologických vozů nezpřísnilo.

Ministerská komise projednávala novou vyhlášku, která řeší podmínky provozu stanic technické kontroly (STK) a měření emisí. Do nové legislativy se ale vůbec nedostal přísnější dohled nad auty, která jezdí bez těchto filtrů a vypouštějí do ovzduší mnohem více škodlivin, než stanovují normy.

„Bohužel v současné době není vůle něco měnit, a tak se bude podvádět stále dále,“ míní Petr Vomáčka z ÚAMK.

„Stávající podmínky umožňují, aby STK nebo stanicí měření emisí projelo auto bez filtru. Zájem toto řešit absolutně neexistoval. Komise, v níž byli hlavně zástupci velkých STK, řešila hlavně to, jak ochránit svůj byznys,“ říká Libor Fleischans, šéf Asociace emisních techniků a opravářů, který v komisi byl také.

„Bohužel v současné době není vůle něco měnit, a tak se bude podvádět stále dále. Jen s tím, že vozidlo bude hezky naleštěné a vyfocené,“ míní Petr Vomáčka z ÚAMK.

O filtrech ani slovo

Ve vyhlášce není o přísnějších kontrolách filtrů ani slovo. Ministerstvo dopravy na dotaz MF DNES, proč se problematice filtrů pevných částic nevěnovalo, konkrétně neodpovědělo.

„Pracovní skupina řešila pouze dopady zákona do oblasti STK a měření emisí, tedy zapojení stanic měření emisí do informačního systému stanic technické kontroly a další povinnosti,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Kvůli absenci paragrafů týkajících se kontroly filtrů pevných částic se do sporu dostala i dvě ministerstva vedená hnutím ANO. K vyhlášce poslalo připomínku ministerstvo životního prostředí. „Požadujeme doplnit návrh řešení problematiky o detekci provedení demontáže filtrů pevných částic, například doplnit kontrolní úkony zaměřené na manipulaci paměti emisně relevantních závad,“ napsalo ministerstvo životního prostředí do připomínek. Ministr životního prostředí Richard Brabec označil nedávno auta bez filtrů za kolektivní sebevraždu a vyzval k častějším policejním kontrolám.

Kromě toho chce ministerstvo životního prostředí do zákona doplnit definici například vizuální kontroly s odkazem na evropskou směrnici.

Žebříček emisí: auta jezdí oficiálně čím dál čistější. I v Česku

„Hledáme s ministerstvem dopravy cestu, jak problém vyřešit a zabránit nelegálnímu pohybu automobilů bez filtrů pevných částic po silnicích,“ tvrdí mluvčí ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová. Resort navíc požaduje doplnit podmínky na rozsah odborných znalostí o problematiku zaměřenou na podvodné praktiky, které umožňují nevyhovujícím autům projít.

Lidé si filtr pevných částic vymontovávají hlavně kvůli úspoře peněz a často i v domnění, že se jim zlepší výkon motoru. Podle odhadů ÚAMK jezdí v tuzemsku až milion aut, která funkční filtr nemají, ačkoliv byla vyrobena už s filtrem.