Leo Express od pátku zásadně změnil celý svůj rezervační systém a v řadě případů zlevnil, v jiných naopak zdražil. RegioJet jen krátce poté oznámil zlevnění velké části jízdenek o pětinu.
Mezi oběma dopravci to tak čím dál více skřípe. Cenová válka v praxi znamená, že sehnat jízdenku mezi Prahou a Ostravou za ceny kolem 150 korun je mnohem jednodušší než v minulosti. Jen pro srovnání: ještě před nástupem soukromníků bylo základní jízdné na trase z Prahy do Ostravy přes 400 korun.
Ke zlevnění přitom dochází netradičně na jaře, kdy lidé vlaky cestují více než například v zimě. Současné zlevnění silně připomíná situaci z ledna, kdy Leo Express zlevnil a jen o pár hodin později nasadil akční ceny i RegioJet. České dráhy zatím na cenovou válku nereagují.
Leo Express v pátek s několikahodinovým zpožděním způsobeným výpadkem rezervačního systému upravil tarify i věrnostní programy. Nejlevnější jízdenky mezi Prahou a Ostravou nabízí za 99 korun, nejdou ale stornovat a nenabízí je u všech spojů.
Tři děti zdarma
Změna věrnostního programu znamená konec 20% slevy na kartu SmileCard, místo toho však Leo Express snížil ceny těsně před odjezdem nebo dává pětinovou slevu za zpáteční jízdenku či slevy pro rodiny a skupiny.
Jako první dopravce přestává diskriminovat rodiny se třemi dětmi do šesti let: dosud dopravci uznávají zdarma jen jedno dítě na každého dospělého, Leo Express nabízí zdarma přepravu až tří děti s dvěma dospělými. Zlevnila business class, rezervační systém dokonce pro některé dny ukazuje levnější cenu v komfortnější třídě než v té ekonomické.
I nadále platí, že u některých destinací se vyplatí rozdělit si cestu na dvě jízdenky: například z Prahy do Starého Města je často levnější si koupit jízdenky Praha - Olomouc a Olomouc - Staré Město.
Zmizel pětiprocentní bonus při dobití účtu tisícikorunou, místo toho bude dávat dopravce slevu 7% při dobití 2500 Kč najednou. Rezervační systém je výrazně rychlejší a přehlednější.
Firma tvrdí, že nový věrnostní systém má lépe odměnit ty zákazníky, které s dopravcem jezdí často. Za nasbírané „Leo koruny“ si mohou zákazníci koupit jízdenky, občerstvení či elektrickou koloběžku. „Při chytré kombinaci nebo včasném nákupu se cestující dostane na velmi výhodnou cenu,“ tvrdí Peter Köhler, jeden z nejvyšších představitelů společnosti Leo Express.
„Nechápeme jejich hysterii“
RegioJet reagoval vzápětí: od čtvrtka zlevní všechny jízdenky v kategorii Standard pro majitele kreditových jízdenek o dvacet procent. V praxi tak namísto 190 korun ve většině spojů zaplatí lidé za lístek Praha - Ostrava 152 korun.
Jenže zlevnění RegioJetu nenašlo příliš pochopení u Leo Expressu. „Nechápeme jejich hysterii. Změnili jsme sice web a některé tarify, ale cenově jsme stále stejně výhodní a stále máme stejnou promo cenu, s kterou nijak nehýbeme,“ řekla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.
Vztahy obou dopravců výrazně ochladly už loni poté, co RegioJet začal jezdit také na trase z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště, kde byl Leo Express jediným soukromým dopravcem.
RegioJet na trase přepravuje výrazně více cestujících než Leo Express a nyní může svůj podíl dále výrazně posílit. Do svých souprav nasazuje totiž nejvíce vozů v tarifu Standard, navíc lze jízdenku bezplatně do 15 minut před odjezdem stornovat, kreditová jízdenka je zdarma. S výjimkou promo tarifu Leo Expressu tak bude RegioJet na trase většinou nejlevnější.
„Je to naše reakce na cenový vývoj na železničních trasách, kde jezdíme a musíme reagovat na krok dalšího dopravce, který na trhu působí. Naší filozofií je nabízet zákazníkům nejvýhodnější kombinaci ceny a rozsahu služeb. Zároveň chceme posílit výhody pro držitele kreditových jízdenek,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.