Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ŘSD

Dálniční boom končí. Bártův úřad kvůli škrtům zmrazí 51 staveb

  • 540
Letos a příští rok se zřejmě nedokončí 51 dopravních staveb. Je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, nebo úsek R3, který měl spojit České Budějovice s Rakouskem. Vyplývá to z návrhu ministra dopravy Víta Bárty, který má iDNES.cz k dispozici.

Zakonzervování více než padesátky staveb nastane v případě, že bude muset ministerstvo dopravy šetřit stejně jako ostatní resorty. To by znamenalo, že Fond dopravní infrastruktury, z něhož jdou na dálnice peníze, bude mít příští rok k dispozici o 20,3 miliardy korun méně než letos.

Mezi nejdůležitější stavby, na něž by si řidiči museli počkat, je například dokončení zhruba třicetikilometrového úseku dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Hodějovic u Českých Budějovic, spoj R3 na česko-rakouské hranice, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky R6, R7 a R49.

rozpočet SFDI

2010: 50,75 mld. *
2011: 30,69 mld.

Státní fond dopravní infrastruktury bude mí na příští rok k dispozici o 20,3 miliardy Kč méně.

* v částce není zahrnuto snížení výdajového rámce o 3,6 mld. Kč.

Prioritu má naopak dostavba úseku R 35 z Hradce Králové do Mohelnice, rozšíření a rekonstrukce dálnice D1, silnice R48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.

Ministerstvo dopravy si stěžuje, že má rok od roku méně peněz na dopravní stavby. A nyní tvrdí, že k tomu, aby nemuselo zakonzervovat 41 staveb, na které nepřispívá Evropská unie, potřebuje minimálně o 2,76 miliardy korun navíc. V ideálním případě, kdy by chtěl resort budovat i nové stavby, s nimiž počítá ve své strategii, ale potřebuje mnohem více.

"Optimální potřeba navýšení finančních prostředků v roce 2011 pro zachování rozvojového investičního programu dle strategie výstavby do roku 2025 činí 33 miliard korun," píše se v dokumentu.

V případě osmi dopravních staveb spolufinancovaných z EU by navíc hrozilo, že Česko přijde o dotace ve výši 2,5 miliardy korun, protože tyto projekty podle pravidel nemohou být financovány pouze penězi z Bruselu. Hodnota těchto staveb je dvojnásobná, tedy 5 miliard korun.

"Bez doplnění finančních prostředků ve výši 2,66 mld. Kč nebude možno v roce 2011 čerpat cca 6,6 mld. Kč a vlivem posunu v realizaci staveb a 15 mld. Kč v dalších letech," píše se v materiálu, který ministr dopravy Vít Bárta předkládá do vládního připomínkového řízení.

Státní fond dopravní infrastruktury musí podle představ vlády hospodařit s výrazně štíhlejším rozpočtem. Zatímco loni to bylo 50,8 miliardy korun, příští rok je to jen 30,7 miliardy. "Navrhovaný rozpočet pro rok 2011 znamená faktický pokles výdajů do dopravní infrastruktury o cca 40 %," stojí v dokumentu, jehož dopady se na poslední chvíli snaží zástupci stavebních firem zmírnit.

Vybrané stavby, které se zakonzervují
R3 v úseku od Třebonína (pod Českými Budějovicemi) na státní hranice Zastavení přípravy PPP projektů. Úsek s výskytem častých smrtelných nehod
Obchvat obce Líbeznice (nedaleko D8 na severu od Prahy) Obchvat má ulevit přetíženému průtahu obcí a být napojením na D8 a I/9)

R6
Praha - Pavlov
Lubenec - Bošov

U úseku do Pavlova hrozí penále z prodlení
R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves Nedokončení připojení R7 na průmyslovou zónu, nepřipojí se na I/13
D3
Veselí nad Lužnicí - České Budějovice
Zastavení přípravy PPP, úsek s výskytem častých smrtelných dopravních nehod.
R49
Hulín - Fryšták (napojení D1 z Kroměříže)
Úsek má sloužit k napojení Zlínského kraje na dálniční síť, je spojnicí na Slovensko, průmyslovou zónu Holešov
Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a 1. část nádraží Zastavení přípravy a nezahájení realizace stavby.
D8
Lovosice - Řehlovice
Spolufinancuje EU. Mezinárodní spojení Praha - Drážďany se zpozdí minimálně o dva roky
D47
Bohumín - státní hranice
Hrozí ztráta prostředků EU
D1 Mořice - Kojetín, II. etapa
Optimalizace železniční trati Planá u M. Lázní - Cheb Hrozba ztráty prostředků z EU