Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

  • 677
Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta kilometrů. Nové dálnice by tvořily okruh a měly by ulevit přetíženým komunikacím v okolí Prahy. Stavby by mohly začít po roce 2030. Koncepci ve čtvrtek novinářům představil ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Stávající plán dálniční sítě počítá se zhruba 2 110 kilometry, dostavěno z něj není stále kolem 800 kilometrů. 

Nový dálniční okruh by měl mít celkovou délku 442 kilometrů, přičemž 396 kilometrů by mělo být zcela nových, dalších 46 kilometrů okruhu by měly tvořit trasy ze stávající dálniční sítě.  

„Do pěti let by měla být zahájena podstatná většina staveb, které tvoří základní dálniční síť. Do deseti let by mělo být hotovo,“ plánuje ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Nové čtyřproudové dálnice by tak propojily například Plzeň s Táborem a Humpolcem, dále by okruh pokračoval například k Poděbradům, Mělníku či Řevničovu až zpátky k Plzni.

„Dnešní dálniční síť v Čechách obsahuje pouze radiální spojení do hlavního města, to by mohlo v budoucnu vést k zatížení pražské aglomerace dopravou, která zde nemá zdroj ani cíl,“ uvedl Kremlík.

Plán dálniční sítě v oblasti středních Čech, který má ulevit přetíženým cestám v okolí Prahy. (zvětšíte kliknutím)

Zadání podrobné studie k novým dálnicím připravuje Ředitelství silnic a dálnic, hotová by měla být do konce příštího roku. Po jejím vyhodnocení by ministerstvo mělo pokračovat v dalších krocích. Příprava staveb by mohla začít v následujících deseti letech, se stavbou pak stát počítá po roce 2030 až do roku 2050.

Lidí ve středních Čechách přibývá

Ministerstvo podle Kremlíka začalo koncepci připravovat kvůli předpokladům dalšího vývoje v dopravě. Do studie proto zahrnulo představy o demografickém vývoji v zemi a přírůstku obyvatel zejména v oblasti Prahy a středních Čech, dále technologický rozvoj v dopravě či nové úlohy energetiky v dopravě.

Podle studie by v dalších desetiletích vývoj v dopravě mohl vést k přetížení spojení do Prahy, a to zejména tranzitní dopravou. Současná dálniční síť, jejíž podstatná část vznikla už v 60. letech, totiž vede veškeré dálniční tahy pouze do hlavního města. Na Moravě je naopak podle studie aktuálně plánovaná dálniční síť dostačující. Nové dálnice by doplňovaly ty současné, nenahrazovaly by je.

Ve středních Čechách vznikne přes dvacet obchvatů, vyjdou na miliardy

Kolik by nové dálnice stály, zatím není zcela jasné, s novými tahy však počítá i Národní investiční plán, který pro ně vyčlenil 290 miliard korun. Ministerstvo proto hledá nové zdroje financování staveb, mimo jiné i ze soukromých zdrojů.

Teď je v Česku kolem 1 306 kilometrů dálnic, stávající plán počítá s dalšími zhruba 800 kilometry. Podle ministra by do pěti let měly být zahájeny všechny podstatné části těchto zbývajících projektů. Stavby by podle Kremlíka měly v budoucnu rozhýbat legislativní změny, které by měly podstatně zkrátit přípravu dálnic. Nyní trvá až 13 let.

Vloni bylo v Česku zprovozněno 34 kilometrů nových dálnic. Letos stát plánuje otevřít 21 nových kilometrů.

,