Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

  6:00aktualizováno  6:00
Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že jejich práci zastane zcela sám a nové mnohamilionové kontrakty už nebude uzavírat. Novinka se týká sítě bývalých rychlostních silnic. Kromě zimní údržby se státní silničáři zaměří na havarijní opravy výtluků a svodidel nebo sečení travních porostů.

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

„ŘSD plánuje zajišťovat veškerou údržbu dálnic vlastními silami,“ uvedl mluvčí státního správce dálnic Jan Studecký. Podél bývalých rychostních silnic budou vznikat střediska údržby, jejichž správu bude mít na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Fotogalerie

Dohromady ředitelství silnic chystá výstavbu dvaceti takových středisek. Ta budou mít na starosti nejen zmíněná „erka“, která se stala dálnicemi v roce 2016, ale mají vznikat i podél nově postavených úseků dálnic. 

Nejblíže výstavbě jsou ta v jihočeském Borku a v Přerově, která by měla vzniknout v příštím roce. Výstavba posledního jmenovaného má vyjít na 235 milionů korun. Na pět desítek silničářů odtud bude udržovat padesátikilometrový úsek.

První skončí za tři roky

Nápad soutěžit zimní pluhování a správku výtluků tehdejších rychlostních komunikací se objevil zhruba před sedmi roky. Do té doby to měly na starosti silniční správy jednotlivých krajů.

První firmou, která zvítězila v pilotním programu, byla v roce 2013 společnost AVE CZ odpadové hospodářství. Ta by měla přijít o část byznysu po roce 2022. Tehdy totiž ŘSD dokončí výstavbu vlastních středisek údržby v Mníšku pod Brdy pro dálnici D4 a u obce Fialka pro karlovarskou dálnici D6.

ŘSD tak na všech úsecích převezme zakázky přesahující sto milionů korun ročně.

Podobným způsobem si ředitelství silnic stáhne od soukromníků a krajských silničních správ údržbu i na liberecké D10 nebo chomutovské D7. Dočasnou výjimkou tak bude pouze úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi.

Ten je v současnosti připravován jako takzvaný PPP projekt. Místo státu jej bude stavět soukromý investor, který se o něj bude i 25 let starat. Stát mu za to bude v pravidelných splátkách posílat peníze. Po uplynutí dohodnuté doby by pak měl soukromý investor převést celý úsek do rukou státu.

Konkurence přinesla úspory

Přestože u silnic první třídy si ministerstvo dopravy pochvalovalo úspory plynoucí ze soutěží, u dálnic převážila snaha správu takzvaných starých a nových dálnic sjednotit pod ŘSD.

„Téměř ve všech soutěžených oblastech uspěly firmy, které zimní údržbu dělají standardně. Dosáhli jsme ale o 15 procent nižší ceny,“ uvedl v létě 2015 ministr dopravy Dan Ťok, když se snažil vládu přesvědčit o výhodách, které podle výsledků pilotního programu zavedení konkurenčního prostředí do oblasti správy silnic přineslo.

Úplně hladký však přechod od původních správců, kterými byly zpravidla krajské příspěvkové organizace, nebyl.

Kdy vzniknou první střediska?

D35 - Městec 2020

D55 - Napajedla 2021

D4 - Mníšek pod Brdy 2022

D6 - Fialka 2022

D6 - Lubenec 2022

D35 - Opatovec 2023

D35 - Chomutice 2024

D48 - Poruba 2024

D48 - Frýdek-Místek 2024

D6 - Sokolov 2026

D52 - Pohořelice 2026

D55 - Rohatec/Hodonín 2027

D49 - Vizovice 2037

D4 - Mirotice PPP projekt

Pramen: studie

Například Olomoucký kraj si zprvu stěžoval, že nový správce vzešlý ze soutěže pořádané ředitelstvím silnic neměl dostatek techniky a na kvalitu zimní údržby si lidé opakovaně stěžovali. 

„Na Červenohorském sedle jsme měli tři auta s pluhem a jeden traktor. Firma, která to tam nyní obhospodařuje, má jeden sypač s pluhem. Je jasné, že při intenzivním sněžení nemůže zajistit údržbu,“ řekl loni v únoru náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

Kraj se tehdy snažil překazit snahu ŘSD, aby podobnou soutěž vypsalo i na takzvanou letní údržbu silnic první třídy.

Aktuální cena, kterou stojí údržba kilometru dálnic ve správě Ředitelství silnic a dálnic, činí 250 tisíc korun za rok. Jde však o statistický údaj za celou síť. „Rozhodující je, jak tuhá je zima,“ uvedl Studecký. 

Další náklady bude představovat výstavba areálů dálničních správ, které slouží primárně pro zaparkování těžké techniky a uskladnění posypového materiálu. V současnosti mají silničáři takových středisek osmnáct. Posledním zprovozněným byla dálniční správa Chotoviny, která má na starosti nový úsek jihočeské D3 od Tábora do Veselí nad Lužnicí.

Ambiciózní plán, jenž je dozvukem koncepce nového pojetí dálniční sítě, jejich počet zdvojnásobí. Součástí této koncepce bylo rekordní, ale pouze papírové rozšíření dálniční sítě.

K začátku roku 2016 stát převedl 450 kilometrů bývalých rychlostních silnic na dálnice. Ty ve srovnání s klasickými autostrádami nesplňují řadu parametrů. Jsou například užší, nacházejí se na nich autobusové zastávky či na nich chybějí služebny dálniční policie.

Nejčtenější

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz