Důležitou stavbou na trase dálnice D3 mezi Táborem a Veselím byl most přes

Důležitou stavbou na trase dálnice D3 mezi Táborem a Veselím byl most přes rybník Koberný. Snímek je z května 2010. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Konec trápení u Tábora. V létě ho s Veselím nad Lužnicí spojí dálnice

  • 20
Odpověď na otázku "Jaká je pro Jihočechy nejlepší zpráva roku 2013?" se hledá snadno. Přece otevření pětadvacetikilometrového úseku dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Než se však řidiči svezou z Prahy až na rakouské hranice, bude to trvat ještě minimálně deset let.

Konec dlouhým kolonám u kruhového objezdu v Plané nad Lužnicí se blíží. Obyvatelé Plané, Soběslavi, Veselí a Sezimova Ústí žijící u hlavního tahu z Budějovic na Prahu už brzy budou dýchat lepší vzduch.

V létě se totiž konečně otevře další úsek dálnice D3. Bude měřit 25 kilometrů a spojí Tábor s Veselím nad Lužnicí. Naváže tak na šestnáctikilometrovou část ze středočeského Mezna.

25 kilometrů za 10,5 miliardy korun

Nejdelší jihočeský úsek dálnice se začal stavět na podzim roku 2008. Strabag České Budějovice, který ho buduje, odhaduje, že trasu zprovozní v létě.

"Pokud nám to nezkomplikuje zima, tak se budeme snažit otevřít dálnici k poslednímu červnu. Nejpozději to bude do konce srpna. Ale zatím vše nasvědčuje tomu, že termín konec června stihneme," poznamenal ředitel stavební firmy Vladimír Boršek. Stavba úseku Tábor - Veselí vyjde na 10,5 miliardy korun.

V současné době už stát připravuje stavbu i dalších částí, zejména pětikilometrového úseku z Veselí nad Lužnicí do Bošilce, který už má stavební povolení a pravděpodobně se začne příští rok stavět. Auta po něm pojedou v roce 2015. Odtud je to 22 kilometrů do Úsilného u Českých Budějovic.

Všechny další stavby se začínají teprve připravovat - ať už obchvat krajského města, nebo všech pět úseků od Prahy přes Středočeský kraj až k Meznu, nebo z Budějovic na hranici s Rakouskem.

Kdy se z Prahy k rakouským hranicím svezeme po čtyřproudovce, je zatím ve hvězdách, ale dříve než v roce 2022 to velmi pravděpodobně nebude.

"Konečný termín nikdo nesdělí už proto, že na středočeské části se teprve připravují geologické a archeologické průzkumy. Otázkou budou výkupy pozemků a podobně. My také uvažujeme o takzvaném PPP projektu, kdy by dálnici postavil soukromý sektor, a kromě toho se nyní propočítává zatížení silnice od státních hranic k Českým Budějovicím," řekl senátor a předseda sdružení pro výstavbu D3 Pavel Eybert.

Dálnice D3 povede do Dolního Třebonína, pak se z ní stane rychlostní silnice R3, která skončí na hranicích u Dolního Dvořiště. Na ni naváže rakouská rychlostní silnice S10. Ta už se staví. Dvaadvacetikilometrový úsek z Freistadtu k dálnici vedoucí do Lince by mohl být otevřen na konci roku 2015.

Úsek D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí se začal stavět na podzim roku 2008.

Úsek D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí se začal stavět na podzim roku 2008.