Tlak se vyplatil. Nespokojené firmy u D11 zůstávají a dostanou přidáno

  11:49aktualizováno  14:25
Ministerstvo dopravy ustoupilo a firmám odmítajícím zahájit práce na stavbě dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi přidá peníze. Ještě v úterý to přitom na smír nevypadalo, odpoledne dokonce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firmám doručilo do datových schránek výpověď ze stavby.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2. 10. 2018). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Od poklepání na základní kámen loni v říjnu se výstavba více než patnáctikilometrového dálničního úseku vůbec neposunula. Sdružení tvořené společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky totiž odmítlo zahájit práce na staveništi, které nebylo upravené po předešlém archeologickém průzkumu. A požadovalo navýšení plateb mimo jiné i kvůli meziročnímu zdražení asfaltu nebo zvýšení minimální mzdy ve stavebnictví. 

Kvůli těmto komplikacím sdružení pohrozilo odstoupením od smlouvy a obratem dostalo od ŘSD výpověď natvrdo.

O pár hodin později, po jednání ministra dopravy Dana Ťoka se šéfem Eurovie Martinem Borovkou, je všechno jinak. Nyní budou týmy z ministerstva dopravy a zástupců firem společně pracovat na vytvoření smluvního dodatku, jehož součástí bude i navýšení peněz pro nespokojené firmy. 

„Nejde o žádné peníze navíc. Tím že byla stavba zdržována, vznikl zhotoviteli objektivní nárok,“ hájil dnes navýšení Ťok. 

O kolik peněz půjde, ale ještě jisté není. To bude jasné až 15. února, kdy skončí práce vyjednávacích týmů. Generální ředitel Eurovie Martin Borovka už dříve vyčíslil zdržení a nedostatečnou přípravu staveniště na zhruba 200 milionů korun navíc.

Rozdílný pohled ministra a ředitelství silnic

Ředitelství silnic a dálnic, které je státním investorem a je přímo podřízené, ministerstvu, doposud drželo ve sporu s nespokojenými firmami ostřejší kurz.

Fotogalerie

„Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ reagoval na oznámení podmínečného odstoupení a požadavku na navýšení plateb jeho generální ředitel Jan Kroupa.

Cenová nabídka na stavbu D11 do Smiřic je totiž z roku 2017, kdy byl nedostatek staveb a firmy se proto předháněly nízkou cenou proto, aby měly pro své výrobní kapacity využití. To je případ i zmiňovaného úseku, kde stát v soutěži dosáhl mimořádně nízké ceny. Přestože projektanti vyčíslili náklady na patnáctikilometrový úsek Hradec Králové – Smiřice na téměř šest miliard korun, sdružení se jej zavázalo postavit za 2,6 miliardy korun.

Za smířlivý postoj může politický tlak

Podle zákulisních informací je za smířlivějším postojem ministra politický tlak na urovnání sporu i za cenu finančních ústupků. Reputace ministra dopravy se ještě zcela nezotavila po prosincovém kolapsu dálnice D1, který byl způsobený mimo jiné i tím, že dopravní resort nechal firmy opravující rizikový úsek na Vysočině pracovat i přes zimní měsíce. Následné problémy při odklízení sněhu a s tím související několikahodinové kolony proto opozice přičítala právě ministru dopravy a jeho odvolání prosazovali i komunisté, na jejichž hlasech současný kabinet Andreje Babiše stojí.

Jakékoliv vnější vlivy na dnešní rozhodnutí ale ministerstvo odmítá. Ještě v úterý přitom šéf resortu uváděl, že se firmy podmíněným odstoupením od smlouvy snaží domoci více peněz než vysoutěžily. Po jednání s šéfem Eurovie ale připustil, že  na peníze navíc mají objektivní nárok. Názorový posun přitom úřad obhajuje snahou dokončit dálnici včas. Částí předběžné dohody totiž byl i závazek Eurovie, že i přes zpoždění zvládne dálnici postavit do termínu, tedy do léta 2022.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Najdete na iDNES.cz