Důvodem opatření je podle mluvčího Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martina Švandy to, že úřad potřebuje více času na shromažďování důkazů pro konečné rozhodnutí. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl sdělil, že rozšiřování systému, který má kontrolovat dodržování snížené rychlosti v opravovaných úsecích dálnice D1, tím zřejmě nabere zpoždění.
V současnosti ŘSD měří rychlost zatím na prvním úseku mezi Psářemi a Souticemi. Během roku se měl počet kontrolovaných míst rozrůst na pět v souvislosti s tím, jak se ŘSD podaří vysoutěžit nová měřící zařízení. Ministerstvo dopravy počítalo s umístěním systémů mimo jiné na rekonstruovaných úsecích dálnice D1 u Jihlavy, Velkého Meziříčí a Humpolce.
Výběrové řízení na pořízení nových měřičů se ŘSD nedaří dokončit dlouhodobě. Na přelomu loňského a letošního roku ŘSD zrušilo předchozí soutěž s tím, že je nutné výrazně zpřesnit technické požadavky.
Statisíce přestupků
S úsekovým měřením začalo ministerstvo loni na úseku nedaleko Brna. Kamery měřicího systému zaznamenaly přestupky celkem 150 000 šoférů a podle úřadu tak přispěly k bezpečnosti provozu. Kromě uzavírek na opravované D1 používá ŘSD podobný systém například v Klimkovickém tunelu u Ostravy.
Kamery pro úsekové měření dokáží po projetí automobilu celým měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a v případě překročení limitu tyto informace předají policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Ministerstvo dopravy dlouhodobě plánuje nasazovat tyto systémy na opravované úseky dálnice D1. Provoz na volných částech dálnice úřad permanentním systémem kontrolovat neplánuje.