Sněhová kalamita na D1 se opakovat nebude, slibuje nový šéf silničářů

  1:00aktualizováno  1:00
Nově jmenovaný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl chce veškeré stavební práce na dálnici D1 ukončit k 30. listopadu. Chce se tak vyhnout tomu, aby zúžení v uzavírkách znemožnilo efektivní odklízení padajícího sněhu jako loni, což zásadně přispělo k odstoupení exministra dopravy Dana Ťoka a následně i šéfa silničářů Jana Kroupy.

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a Koberovicemi na Pelhřimovsku. (13. prosince 2018) | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Přívaly sněhu spolu s nedisciplinovaností řidičů kamionů vedly ke komplikacím, kvůli nimž řada řidičů uvázla v několikahodinových kolonách. Protože teplé ani studené nápoje nakonec silničáři čekajícím řidičům rozdávat nebudou, stanovili konec listopadu jako nejzazší datum, kdy musí stavební firmy práci na D1 do jara přerušit.

Fotogalerie

Práce na prvním ze šesti rozestavěných úseků už skončily tento týden. Jde o bezmála patnáctikilometrový úsek na Vysočině mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

Další kritický úsek mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem, který měl loňský kolaps na svědomí, má být od stavební techniky vyčištěný do 15. listopadu. Původně třináctikilometrová uzavírka je už nyní o tři a půl kilometru kratší. Zbývají ještě dokončit práce ve středním dělicím pásu až k 98. kilometru.

„Zhotovitel nás požádal, že by chtěl prodloužit práce až do konce listopadu. Pro nás je ale na tomto úseku nejzazší hranice právě 15. listopad,“ uvedl Mátl. Po tomto datu podle silničářů hrozí na dálnici procházející ve výškách kolem 600 metrů nad mořem výraznější sněžení.

Loni si dnes už vyhozené sdružení italské Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group vymínilo prodloužení stavebních prací až do 17. prosince. Ani tento termín však nedodrželo a znovu vyjednávalo o dalším prodloužení do 4. ledna.

Sypače v pohotovosti

Ještě před uplynutím první lhůty však začalo na Vysočině hustě sněžit a poté, co doprava na dálnici opakovaně zkolabovala, exministr Ťok sdružení ze stavby vyloučil. Od jara na úseku pracuje společnost Skanska, kterou silničáři pověřili odstraněním havarijního stavu a výměnou poloviny vozovky v levém jízdním pásu.

Kromě včasného ukončení oprav se silničáři na letošní zimu připravili mimo jiné i tím, že po celou dobu budou v pohotovosti dva posypové vozy, které budou na operativní nasazení čekat na 90. kilometru. Dálnici by mělo během zimního období ulehčit i rozšíření odpočinkových míst pro řidiče kamionů. Do konce roku v okolí dálnice vznikne 130 nových odstavných míst. Dalších 213 bude možné použít při mimořádných událostech, například při hustém sněžení a tvorbě kolon.

Loňskou situaci totiž zkomplikovalo i to, že část řidičů kamionů se po zprůjezdnění dálnice odmítla vrátit za volant. Poukazovala na to, že musí podle zákona trávit povinnou přestávku v řízení a v okolí ucpaného úseku na Vysočině pro ně není dost odstavných parkovišť.

Vysočina potřebuje rychlou železnici a opravenou D1, zaznělo na konferenci

Další úseky už vzhledem k nižší nadmořské výšce nejsou tak kritické a je možné v nich výstavbu prodloužit o další dva týdny. Nejblíže Praze se opravuje úsek mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Tato uzavírka se podle nového šéfa silničářů bude v průběhu října zkracovat, dělníci však až do konce listopadu zůstanou na mostě Hvězdonice. Na něm se podle smlouvy mělo pracovat přes celou zimu.

„Nakonec jsme ve spolupráci se zhotovitelem našli jiné technické řešení, aby toto omezení během zimní přestávky být nemuselo. Nové řešení sice nebude tak komfortní z hlediska následné údržby mostu, pro nás je to ale časově zajímavé díky tomu, že v zimě zde nebude dopravní omezení,“ uvedl Mátl.

Do konce listopadu jsou plánované práce v úseku mezi Souticemi a Loktem a rovněž v úseku kolem Velkého Meziříčí. V nich nyní stavební firmy dokončují betonáž jedné poloviny dálničního pásu a tyto práce nelze prakticky urychlit. 

Už začátkem listopadu skončí podle Mátla práce na úseku 11 z Koberovic do Humpolce. Ten se začal modernizovat teprve v první polovině září a v současnosti se v něm provizorně rozšiřuje vozovka. Do dalších prací se na něm před příchodem zimy už nemá smysl pouštět.

Dálnice D1 se modernizuje už sedmým rokem a hotovo by mělo být během dalších dvou let. Kromě šesti rozestavěných úseků zbývá ještě najít zhotovitele pro zhruba deset kilometrů mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na 178. kilometru u Brna.

Záběry z prosince minulého roku:

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Stěhování úřadů do prázdných nádraží drhne, ukázal příklad z Teplic

Dva roky dojednávané stěhování celní správy do památkově chráněné nádražní budovy v severočeských Teplicích zřejmě...

Demonstrace nepomáhají. V Německu roste počet leteckých pasažérů

V Německu navzdory protestům hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost), které upozorňuje na nutnost omezit emise...

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné...

Hnutí „Stydíme se za létání“ by mohlo snížit růst v letecké dopravě

Letecká doprava významně přispívá ke změně klimatu. Nové globální hnutí, které před časem vzniklo ve Švédsku, chce, aby...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz