Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Sněhová kalamita na D1 se opakovat nebude, slibuje nový šéf silničářů

  1:00
Nově jmenovaný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl chce veškeré stavební práce na dálnici D1 ukončit k 30. listopadu. Chce se tak vyhnout tomu, aby zúžení v uzavírkách znemožnilo efektivní odklízení padajícího sněhu jako loni, což zásadně přispělo k odstoupení exministra dopravy Dana Ťoka a následně i šéfa silničářů Jana Kroupy.

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a Koberovicemi na Pelhřimovsku. (13. prosince 2018) | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Přívaly sněhu spolu s nedisciplinovaností řidičů kamionů vedly ke komplikacím, kvůli nimž řada řidičů uvázla v několikahodinových kolonách. Protože teplé ani studené nápoje nakonec silničáři čekajícím řidičům rozdávat nebudou, stanovili konec listopadu jako nejzazší datum, kdy musí stavební firmy práci na D1 do jara přerušit.

Fotogalerie

Práce na prvním ze šesti rozestavěných úseků už skončily tento týden. Jde o bezmála patnáctikilometrový úsek na Vysočině mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

Další kritický úsek mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem, který měl loňský kolaps na svědomí, má být od stavební techniky vyčištěný do 15. listopadu. Původně třináctikilometrová uzavírka je už nyní o tři a půl kilometru kratší. Zbývají ještě dokončit práce ve středním dělicím pásu až k 98. kilometru.

„Zhotovitel nás požádal, že by chtěl prodloužit práce až do konce listopadu. Pro nás je ale na tomto úseku nejzazší hranice právě 15. listopad,“ uvedl Mátl. Po tomto datu podle silničářů hrozí na dálnici procházející ve výškách kolem 600 metrů nad mořem výraznější sněžení.

Loni si dnes už vyhozené sdružení italské Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group vymínilo prodloužení stavebních prací až do 17. prosince. Ani tento termín však nedodrželo a znovu vyjednávalo o dalším prodloužení do 4. ledna.

Sypače v pohotovosti

Ještě před uplynutím první lhůty však začalo na Vysočině hustě sněžit a poté, co doprava na dálnici opakovaně zkolabovala, exministr Ťok sdružení ze stavby vyloučil. Od jara na úseku pracuje společnost Skanska, kterou silničáři pověřili odstraněním havarijního stavu a výměnou poloviny vozovky v levém jízdním pásu.

Kromě včasného ukončení oprav se silničáři na letošní zimu připravili mimo jiné i tím, že po celou dobu budou v pohotovosti dva posypové vozy, které budou na operativní nasazení čekat na 90. kilometru. Dálnici by mělo během zimního období ulehčit i rozšíření odpočinkových míst pro řidiče kamionů. Do konce roku v okolí dálnice vznikne 130 nových odstavných míst. Dalších 213 bude možné použít při mimořádných událostech, například při hustém sněžení a tvorbě kolon.

Loňskou situaci totiž zkomplikovalo i to, že část řidičů kamionů se po zprůjezdnění dálnice odmítla vrátit za volant. Poukazovala na to, že musí podle zákona trávit povinnou přestávku v řízení a v okolí ucpaného úseku na Vysočině pro ně není dost odstavných parkovišť.

Vysočina potřebuje rychlou železnici a opravenou D1, zaznělo na konferenci

Další úseky už vzhledem k nižší nadmořské výšce nejsou tak kritické a je možné v nich výstavbu prodloužit o další dva týdny. Nejblíže Praze se opravuje úsek mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Tato uzavírka se podle nového šéfa silničářů bude v průběhu října zkracovat, dělníci však až do konce listopadu zůstanou na mostě Hvězdonice. Na něm se podle smlouvy mělo pracovat přes celou zimu.

„Nakonec jsme ve spolupráci se zhotovitelem našli jiné technické řešení, aby toto omezení během zimní přestávky být nemuselo. Nové řešení sice nebude tak komfortní z hlediska následné údržby mostu, pro nás je to ale časově zajímavé díky tomu, že v zimě zde nebude dopravní omezení,“ uvedl Mátl.

Do konce listopadu jsou plánované práce v úseku mezi Souticemi a Loktem a rovněž v úseku kolem Velkého Meziříčí. V nich nyní stavební firmy dokončují betonáž jedné poloviny dálničního pásu a tyto práce nelze prakticky urychlit. 

Už začátkem listopadu skončí podle Mátla práce na úseku 11 z Koberovic do Humpolce. Ten se začal modernizovat teprve v první polovině září a v současnosti se v něm provizorně rozšiřuje vozovka. Do dalších prací se na něm před příchodem zimy už nemá smysl pouštět.

Dálnice D1 se modernizuje už sedmým rokem a hotovo by mělo být během dalších dvou let. Kromě šesti rozestavěných úseků zbývá ještě najít zhotovitele pro zhruba deset kilometrů mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na 178. kilometru u Brna.

Záběry z prosince minulého roku:

  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé chtějí módu z druhé ruky. V Evropě s ní proráží e-shop Zalando

Premium Cirkulární ekonomika se z příruček ekologů dostává do praxe. Velké oděvní značky koketují se second-handovou módou....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled...

České dráhy ruší desítky spojů, provoz na kolejích se vrací do jarního režimu

České dráhy omezují kvůli vládním pandemickým opatřením provoz svých dálkových vlaků. Ruší spoje mimo dopravní špičku a...

Výroba aut se začíná blížit předkrizovým hodnotám. Registrace také rostou

Vrátit výrobu aut k číslům alespoň podobným předkrizovým hodnotám se tuzemským automobilkám podařilo zhruba v polovině...

Méně než hoteliéři a autobusáci. Cestovky čekaly víc než půl miliardy

Cestovní kanceláře dostanou od státu pětisetmilionovou pomoc jako náhradu za extrémně slabou sezonu a pomoc do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...