Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu...

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

D8 byla v pohybu kvůli odvodňování, otevře se v termínu, slíbil Ťok

  • 73
Dálnice D8 se začala pohybovat kvůli odvodňování svahu. Situace se však uklidnila a komunikace by se měla otevřít v plánovaném termínu, tedy letos 17. prosince. V pořadu Partie televize Prima to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Podle něj se poslední úsek dálnice D8 otevře včas, pokud se nestane nic nepředvídatelného.

„Svah odvodňujeme, aby byl stabilnější. A tím, jak se odvodňuje, tak se posouvá. A nám se ten násep samotné dálnice silnice začal trošku pohybovat. Už se uklidnil, pohybuje se méně. Voda se dostává z toho území, takže podloží je stabilnější a já jsem přesvědčen, že bezpečně dálnici pro všechny řidiče otevřeme na konci roku 2016,“ řekl ministr.

Na slavnostní otevření „opatrně“ zve hosty, měli by například přijet německý ministr dopravy nebo saský premiér.

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V létě 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Podle Miroslavy Pošvářové, ředitelky tzv. Stínového ŘSD, není nový sesuv nic překvapivého.

„Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se. Založení mostu nevyhovuje riziku sesuvu, protože piloty jsou krátké, uvedla dříve šéfka neziskové organizace, kterou založil podnikatel Radim Jančura.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

Podívejte se, jak to u D8 vypadalo před měsícem:

11. října 2016