Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017 | foto:  František Vlček, MAFRA

Opravy dálnice D1 se protáhnou až do roku 2021, kvůli výtkám Dětí Země

  • 138
Rekonstrukce klíčové dopravní tepny mezi Čechy a Moravou, dálnice D1, skončí o rok později, tedy až v roce 2021. Potvrdil to na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Důvodem podle něj je, že udělení stavebních povolení napadají Děti Země.

„My už víme, kvůli těm zdržením, že rok 2020 nestihneme,“ řekl v pátek novinářům ministr dopravy. Předpokládá, že se oddálí minimálně dokončení stavby úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem, a tím se i posune termín dokončení D1 do roku 2021.

Ťok za viníka označil ekologický spolek Děti Země. „Napadá jednotlivá stavební povolení čistě účelově bez seznámení s vlastním předmětem stavby,“ tvrdí ministerstvo a připomnělo, že už i Nejvyšší soud dvě žaloby v případě dvou úseků organizaci zamítl. (více čtěte zde

„Tento postup Dětí země oddaluje realizaci jednotlivých úseků modernizace D1 průměrně o rok. Bohužel je tím zabráněno zlepšení stavu této dálnice, zvýšení bezpečnosti dopravy a výraznému snížení negativního vlivu dálnice na její okolí – například výstavbou protihlukových stěn, ekoduktů, oplocení, nové vozovky, modernizace odvodnění,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. 

Reakci Dětí Země redakce zjišťuje.

Podle ministerstva spolek Děti Země bohužel zjistil, že napadením všech stanovisek dochází k nejvýraznějšímu zdržení při získání stavebního povolení, a proto tento postup začínají aplikovat i na dalších stavbách, například u D11. Aktuální výtky by mohly být vypořádány přibližně v závěru letošního roku.

Letos až osm úseků

Do konce března budou stavaři pracovat celkem na pěti úsecích dálnice. „Naše ambice je zahájit až osm úseků,“ řekl Ťok. 

D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli rekonstrukci rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich. 

Ve čtvrtek začali dělníci pracovat na nejdelším dálničním úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. (Čtěte více: Oprava nejdelšího úseku začala kilometrovými kolonami) V pátek 16. března by po zimní přestávce měly být obnoveny práce mezi Jihlavou a Velkým Beranovem.

Kamery pohlídají omezení rychlosti

V opravovaných úsecích dálnice je rychlost projíždějících aut snížená na 80 kilometrů v hodině. Úsekové měření rychlosti plánuje letos ministerstvo na čtyřech místech. Na třech by měly být kamery zjara. Na dalším opravovaném dálničním úseku u Jihlavy by se podle dohody mělo o pořízení kamer postarat město. „Pro město je to výhodné. Za pár desítek tisíc (korun) nakoupí kamery a ten příjem do rozpočtu je značný,“ uvedl Ťok.

Úsekové měření rychlosti mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem závisí na dokončení výběrového řízení na dodavatele, které se protahuje. „To bychom chtěli nasazovat až ve druhé polovině roku,“ řekl v pátek generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.