Pokuta za čtvrt miliardy, ministerstva rozdělil spor o D1

  12:00aktualizováno  12:00
Kontroloři ministerstva financí nalezli na dvou opravených úsecích dálnice D1 nesrovnalosti, za které Ředitelství silnic a dálnic udělilo sankci za 226 milionů korun. Tyto peníze audit nařídil jako neuznatelné náklady vrátit do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

Rekonstrukce dálnice D1 (ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Sankce odpovídá čtvrtině celkových nákladů na oba modernizované dálniční úseky. Zároveň je to největší problém, který audit na výstavbě silnic nalezl za poslední roky. S výsledky kontroly ministerstvo dopravy ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nesouhlasí a důvody pro udělení sankce zpochybňují.

Šetření ministerstva financí poukázalo zejména na pochybení při přípravě veřejné zakázky. Tento bod tvoří drtivou většinu finanční sankce, kterou ministerstvo financí státnímu investorovi udělilo. Zjednodušeně řečeno, Ředitelství silnic a dálnic během probíhající soutěže změnilo pravidla, což finanční kontrola vyhodnotila jako zjednodušení pro případné uchazeče.

Do soutěží se tak mohlo přihlásit více uchazečů a v konečném důsledku nabídnout i nižší cenu. K tomu ale podle kontroly nedostali potenciální uchazeči příležitost, protože úřad po změně pravidel neprodloužil lhůtu, aby se do soutěže mohli ještě na poslední chvíli připojit.

Ministerstvo dopravy chyby nenašlo

ŘSD však zmíněné výtky rozporuje. I bez prodloužení lhůty se do soutěží přihlásil mimořádně vysoký počet uchazečů. V případě úseku u Ostředka šlo o sedm soutěžících a ve druhém případě o devět soutěžních nabídek. Nikdo z uchazečů si přitom na změnu v průběhu soutěže nestěžoval, uvedl ředitel úseku výstavby Radek Mátl.

Ještě před kontrolou z ministerstva financí regulérnost obou staveb kontroloval resort dopravy, jehož kontroloři k tomuto výtky neměli. „Z tohoto důvodu s výsledky kontroly striktně nesouhlasíme. Myslíme si, že je to subjektivní názor jednoho člověka,“ dodal Mátl.

Fotogalerie

Podle ministerstva financí ale kontrolu prováděl čtyřčlenný tým a za jejími výsledky si stojí. „Na velké míře chybovosti se podepsaly chyby zadavatele v průběhu zadávacího řízení, kdy na základě žádostí uchazečů o dodatečné informace k veřejným zakázkám provedl podstatné změny zadávacích podmínek,“ uvedl mluvčí resortu Zdeněk Vojtěch. Oba úseky patří k prvním, které se v rámci celé modernizace D1 rekonstruovaly. Řidičům se otevřely v roce 2016.

ŘSD v průběhu soutěží fakticky pozměnilo způsob, jakým stavební firmy hlídá, aby včas plnily jednotlivé termíny výstavby. Původně v soutěžích na modernizaci D1 využívalo takzvané finanční milníky, kdy stavební dozor zkoumal, zda firmy ve stanovené lhůtě vynaložily na stavební práce předem daný objem peněz.

Toto kritérium – vhodné spíše pro stavby takzvaně na zelené louce – se ŘSD později rozhodlo změnit a kontrolovat, zda stavební firmy v čase stíhají plnit jednotlivé úkoly. Například že jsou během šesti týdnů po zahájení modernizace schopné stihnout provizorní rozšíření dálnice, nebo zda v určeném termínu rekonstruují první z jízdních pásů a podobně.

Soud mezi resorty by zatížil státní rozpočet

Přestože ředitelství silnic s kritikou ze strany ministerstva financí nesouhlasí, není zcela přesvědčené, zda se proti udělení sankce má bránit všemi prostředky, tedy také u soudu. Pokuta totiž nebude mít na chod resortu žádný vliv. Fakticky totiž zmíněné peníze uskuteční kolečko po účtech jednotlivých státních institucí a skončí opět v rozpočtu na výstavbu silnic.

Stejné je to podle Mátla i s Evropskými dotacemi, které jsou součástí dvousetmilionové vratky. Ty sice ŘSD nebude moct využít na těchto úsecích, pravděpodobně ale budou použity na spolufinancování jiných projektů na dálnici D1, případně na nových úsecích D11 nebo D35.

Jediné, co by státní rozpočet skutečně zatížilo, by byly náklady na soud mezi oběma resorty. Rozhodnuté už je Ředitelství silnic a dálnic naopak k první formě protestu, tedy že peníze státnímu fondu vrátit odmítne. Regulérnost kontrolního auditu potom bude muset posuzovat příslušný finanční úřad.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Najdete na iDNES.cz