Dostavbu části D8, která vede z Prahy do Ústí nad Labem, dlouhodobě protahují spory státu s ekology a problémy s dokumentací a výkupem pozemků. Dostavbu není možné zatím dokončit, protože soud nedávno uznal žalobu Dětí Země a zrušil územní rozhodnutí.
Ministr Vít Bárta po dnešní exkurzi úseku dálnice D8 označil její dostavbu za prioritu, peníze však neslíbil. (více o Bártově návštěvě severu Čech)
Téměř šest tisíc čtenářů označilo za prioritu rozšíření D1 na šest pruhů, které souvisí s rekonstrukcí nejvytíženější dálnice v zemi. To ale ministerstvo dopravy v bližších letech neplánuje.
"Problém u rozšíření D1 na šest pruhů je, že by rapidně stoupaly náklady na výkup pozemků, protože ve stávajícím tělese není možné udělat plnohodnotné šestiproudé uspořádání," řekl iDNES.cz Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Na rozšíření D1 nejsou peníze, a navíc má dálnice stále kapacitní rezervy, takže rozšíření není nutné. "Nicméně všichni víme, v jakém stavu dálnice je, a jakákoliv uzávěra způsobuje neskutečné problémy. Do větší rekonstrukce D1 se můžeme pustit až ve chvíli, kdy budeme mít alternativu, jak provoz odklonit jinam," dodal Ptačinský.
O rekonstrukci a přestavbě D1 se seznam 51 staveb, kterým hrozí zastavení, nezmiňuje. (více o zmrazených stavbách zde).
S daleko menším poměrem hlasů než zmíněné čtyři stavby skončily také silnice R49 z Kroměříže na Slovensko (prodloužení D1) a úsek dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí. Oběma těmto stavbám také hrozí zastavení.
Výsledky hlasování
Kompletní výsledky ankety zde |
Pražský obchvat patří mezi priority ministerstva. Dokončení celého prstence kolem metropole však je otázkou několika let. Jihozápadní část stavby se otevře letos 20. září. Otevření dalších úseků po tomto termínu je nejasné. Nejdále je v přípravě úsek 511 mezi dálnicemi D1 a hradeckou D11. "Teoreticky ho bude možné stavět ve výhledu dvou let, pokud letos získáme územní rozhodnutí," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
S úseky 518 a 519 na severu města jsou letité problémy s vydáním územního rozhodnutí, což souvisí s odvoláním Strany zelených a Suchdola. Poslední, výhledový úsek je stavba 520 mezi D11 a D8. Náklady na všechny čtyři úseky jsou v řádech desítek miliard korun.
Jak to bude s R35, která bude vedle D1 druhou hlavní tepnou spojující Čechy s východem země? "Stavba je na začátku přípravy a vykupovat pozemky lze až po vydání územního rozhodnutí," řekla mluvčí ŘSD.