Letadla společnosti Smartwings uzemněná na pražském Letišti Václava Havla. (21....

Letadla společnosti Smartwings uzemněná na pražském Letišti Václava Havla. (21. května 2020) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Havlíčkova analýza Smartwings: převzetí letů jinými by znamenalo kolaps

  • 170
Podle analýzy Karla Havlíčka by krach letecké skupiny Smartwings způsobil škodu 1,2 miliardy korun. Ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu do ni zahrnul zejména ztráty ze sociálních odvodů nebo leteckých plateb. Převzetí letů jinými dopravci by podle něj bylo nevýhodné.

Smartwings i ostatní dopravci by podle ministra dopravy měli mít nárok na stejné záruky jako jiné firmy v Česku. Vláda nyní zvažuje poskytnutí záruky letecké společnosti za až 900 milionů Kč, rozhodnout o ní chce během června.

„Chtěl jsem mít alespoň nějakou základní shodu, kolik by to stát stálo a co by krach přinesl. Okamžitě by to znamenalo, že všechny letiště by nedostaly žádné peníze. Zahrnul jsem i ztráty pro všechny sociální úřady. Ztráta 1,2 miliardy by byla okamžitá ztráta jen pro Českou republiku,“ řekl Havlíček.

Na odvodech podle něj Smartwings v posledních pěti letech státu vyplatily kolem tří miliard korun.

Ministr odmítl návrh, že řešením by mohlo být převzetí leteckých linek po Smartwings jiným dopravcem, například Ryanairem.

„To by byl kolaps. Lokální letiště by jim musela první tři roky platit za to, že by tam přistávali. Vsadit na ně by byla sebevražda,“ podotkl.

Právě irský nízkonákladový dopravce Ryanair podle ministra tuto podmínku regionálním letištím stanovil. 

Některá zejména menší letiště, případně jejich provozovatelé, pro přilákání nových dopravců a zajištění nových destinací poskytují po určitý čas aerolinkám například výhodnější podmínky, některé linky i dotují.

Stát nyní jedná se Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2 500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.

O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice, podle nichž nejde o strategickou firmu.

Zaručit se Smartwings je levnější, krach by stál 1,2 miliardy, řekl Hamáček

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy korun. 

V pátek nechala letecká společnost v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala.

,