Donedávna největší tuzemský dopravce ponechá bezplatné občerstvení v ekonomické třídě pouze na linkách do Almaty a Soulu, na ostatních letech si budou muset klienti jídlo a pití koupit. Ke změně dojde od 1. prosince. Cestující na ostatních letech si budou moci předem zakoupit identické menu servírované v byznys třídě nebo si vybírat z nabídky nového placeného občerstvení na palubě.
V případě menu z byznys třídy půjde u letů do Ruska a Jerevanu o teplé jídlo s nápojem, salátem, zákuskem a pečivem za 12 eur, u ostatních letů o studené menu včetně nápojů za 8 eur. U ostatního občerstvení mají být ceny srovnatelné s ostatními evropskými dopravci.
ČSA se tak svými nabízenými službami ještě více přiblíží nízkonákladovým společnostem, kde se za jídlo běžně platí. Firma to vysvětluje i tím, že nechce vnucovat lidem bezplatné neatraktivní občerstvení, ale nabízet kvalitní jídlo za rozumnou cenu těm cestujícím, kteří o tuto službu stojí. Bezplatný servis na palubách letadel v poslední době zejména na kratších trasách omezuje většina dopravců.
Vyhovuje vám trend placeného občerstvení v letadlech?
„Sledujeme trendy a novinky zaváděné v letecké dopravě v Evropě. Jsme flexibilní, a když vidíme, že nové produkty fungují i na jiných trzích, snažíme se je implementovat také do nabídky ČSA. Nechceme cestujícím vnucovat služby, které nepožadují a nejsou ochotni za ně platit. Umožníme všem cílovým skupinám zákazníků, aby si lidé mohli vybírat služby podle svých potřeb a preferencí,“ vysvětlil Jozef Sinčák, předseda představenstva Českých aerolinií.
Podle něj nejde o snižování nákladů za každou cenu, ale „implementaci moderních trendů a rozšíření obchodních možností.“
Jednou z novinek je i tarif Value, u kterého je cena letenky o zhruba 200 korun levnější než u tarifu Standard. Je určený pro cestující, kteří letí bez odbaveného zavazadla, pouze s kabinovým. ČSA ho zatím otevřou na osmi trasách, postupně se rozšíří i na další linky.
„Dlouhodobě evidujeme, že stále více cestujících chce mít možnost zaplatit pouze za přepravu bez dalších služeb. Navíc zhruba třetina klientů ČSA cestuje pouze s příručním zavazadlem,“ řekl Ján Tóth, ředitel Českých aerolinií pro obchod a marketing.
Firma ve čtvrtek oznámila, že od letního letového řádu plánuje zahájit nebo obnovit provoz na pravidelných linkách na Maltu (2x týdně), do Keflavíku na Islandu (2x týdně), Birminghamu (až 5x týdně), Sarajeva (až 4x týdně), Skopje (3x týdně), Záhřebu (až 4x týdně), Kaliningradu (4x týdně), Kazaně (3x týdně), Ufy (2x týdně), Minsku (4x týdně) a Oděsy (3x týdně).