Spolupráce s Korejci ČSA uškodila, na letech do Soulu tratí stamiliony

  4:02aktualizováno  4:02
Spolupráce ČSA a Korean Air zatím nepřinesla slibovaný rozvoj. Tuzemský dopravce na ní naopak prodělává. A ne málo. Loni zavedená nová linka ČSA do Soulu dosud způsobila ztrátu přes 200 milionů korun. Do konce roku se kumulovaná ztráta z této trasy dostane nejspíše ke 300 milionům.

Spolupráce s Korejci ČSA uškodila, na letech do Soulu tratí stamiliony (ilustrační snímek). | foto: ČSA

„Můžeme potvrdit, že linka je ztrátová, v podstatě nejztrátovější v celé naší síti,“ řekl šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Přesnou výši nechce firma uvést. „Řešíme společně, co dál. Korean Air dělá vše pro to, aby se dostala do zisku,“ dodal.

ČSA mají od Korean Air pronajatý jeden Airbus A330. Odboráři minulý týden zpochybnili výhodnost jeho pronájmu, mluví se o tom, že cena je oproti trhu vyšší. Podle Řehoře však cena kontraktu odpovídá situaci na trhu. Slibovaná synergie v podobě cestujících ze Soulu do Prahy a jejich rozvoz letadly ČSA se však nekoná: v Praze dál ze Soulu přestupuje jen patnáct procent pasažérů.

Exšéf aerolinek: ČSA jsou pro mě beznadějný případ

Někdejší šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák na dotazy k přínosům spolupráce s Korean Air neodpověděl, k situaci v aerolinkách mlčí také Korean Air.

Nejde o první případ, kdy ČSA spustily linku ve snaze zalíbit se velkému investorovi. Stejně tak někdejší vedení spustilo linku do Abú Dhabí ve spolupráci s Etihad Airways. Snaha vyjít vstříc hráči z Perského zálivu dopadla fiaskem. Etihad Airways o ČSA nakonec neprojevil zájem a linka loni skončila ve stamilionových ztrátách. Za oběma linkami stál právě bývalý šéf Dvořák.

ČSA se po několika ztrátových letech dostaly během léta do provozního zisku, ale čeká je horší část roku. Přes zimu totiž většina evropských dopravců prodělává. Firma proto potřebuje finanční injekci, mluví se řádově zhruba o tři čtvrtě miliardy korun. Objem nutné investice se podle Řehoře postupně snižuje.

Ztrátovou zimu ČSA zvládne

„Jde o peníze, které je potřeba mít v záloze pro případ, že se stane něco mimořádného. Například vybuchne zase sopka,“ vysvětlil Václav Řehoř.

Podle něj by i bez injekce měly aerolinky přežít ztrátovou zimu. V ČSA má pokračovat nákladové škrcení na mnoha úrovních, i když v příštích měsících ohlášené propouštění jednorázově firmu zatíží náklady na odstupné (více o propouštění čtěte zde). Společnost ušetřila také opuštěním řady IT systémů na tvorbu cen letenek a přešla na jednodušší strukturu tarifů po vzoru nízkonákladových dopravců.

Aerolinky slibují, že se nebudou jako dosud příliš cenově lišit od konkurence. „Nebudeme ale měnit servis, občerstvení i zavazadlo v ceně letenky zůstanou,“ uvádí šéf ČSA Jozef Sinčák. Podle něj model, na kterém fungovaly ČSA dosud, nemohl dál existovat. „Po prvních měsících se ukazuje, že nový systém funguje,“ dodal.

Možným vzorem pro záchranu ČSA jsou irské Aer Lingus, které byly na odpis před pěti lety a dnes jsou v zisku. Nejnovější plán na restrukturalizaci ČSA je už několikátým za posledních šest let, ty minulé přitom kýžené výsledky nepřinesly. Firmu živily hlavně rozprodeje majetku a dál masivně prodělávala. Teď se ale dostala do stavu, kdy není co prodat. Naopak musí řešit závazky, jako třeba opci na nákup dalších sedmi airbusů podepsanou za vedení Radomíra Lašáka. ČSA s Airbusem jednají o odložení nákupu.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Nové pokladny na Masaryčce. Opravy nádraží spolknou dalších sto milionů

Na pražském Masarykově nádraží otevřeli nové pokladny na místě bývalých...

Od úterý slouží cestujícím na pražském Masarykově nádraží nové pokladny na místě bývalých veřejných záchodů. Místo...

Méně zplodin v lodní dopravě. Elektrický trajekt dokončil první plavbu

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z...

Plně elektrický trajekt Ellen, který je největší na světě, dokončil svoji první plavbu mezi dánskými ostrovy Aero a...

Města chtějí vypudit kamiony z okresek. Nasaďte mýtný systém, žádají

Ilustrační snímek

Potkat mnohatunový kamion na silnici spojující dvě vesnice není v Česku nic neobvyklého. Zástupci měst a krajů nyní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz