Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

ČD Cargo ujíždějí vlaky s uhlím. Do Chvaletic začne jezdit Bakala

  • 68
Státní nákladní dopravce ČD Cargo přišel o první velký kontrakt na lukrativní přepravu uhlí ze severočeských dolů do elektráren, který dotoval řadu jiných ztrátových obchodů. Zároveň firmě unikla i zakázka na dopravu nových škodovek do Polska.

Od pondělí začne každodenních sedm třicetivozových vlaků s hnědým uhlím z Třebušic na Mostecku až do chvaletické elektrárny na hranici Pardubického a Středočeského kraje vozit společnost AWT z impéria Zdeňka Bakaly. ČD Cargo neuspělo v tendru Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná), která se stala novým majitelem chvaletické elektrárny.

Ztráta kontraktu za 700 milionů korun ročně je pro ČD Cargo citelná nejen kvůli výpadku tržeb a jedné z největších smluv. Uniklé audity z roku 2010 ukazovaly, že na dopravě uhlí má ČD Cargo i více než pětinovou marži.

I když od té doby díky konkurenci zisky u tohoto typu byznysu klesly, hnědé uhlí stále patří mezi nejziskovější položky v ČD Cargo.

"Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,! potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Dopravce, kterého Zdeněk Bakala vlastní ze čtyřiceti procent, nasadí na soupravy kvůli nedostatku elektrických lokomotiv i dieselové stroje, i když za ně musí zaplatit větší poplatek za použití kolejí.

O zakázku pro Chvaletice přišlo ještě minulé vedení v čele s minulý měsíc odvolaným Petrem Žaludou. "Když jsem nastoupil, bylo mi sděleno, že tuto přepravu bude zajišťovat už jen dopravce AWT," řekl nový předseda představenstva Oldřich Mazánek.

Získat pro Cargo nové zakázky mají za úkol noví manažeři. "Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky," řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený.

Smlouva s AWT je podepsaná zatím do konce roku s roční opcí na prodloužení. Šéf odborářů ČD Cargo Radek Nekola proto věří, že se firmě od ledna znovu podaří získat kontrakt zpět. Podle něj má ztráta zakázky dopad na zhruba 50 zaměstnanců. "Proto by nebylo dobré ty lidi teď propustit a pak je složitě hledat zpět," řekl Nekola. AWT naopak podle Špetláka plánuje přijmout nové zaměstnance.

Škodovky pro Poláky už přes Frýdlant nepojedou

Nejde přitom o jediný kontrakt, o který ČD Cargo v posledních týdnech přišlo. Přestalo například také vozit nové škodovky do Polska. Dopravu vlakem dosud zajišťoval DB Schenker, který si najímal právě ČD Cargo, nově přešla Škoda Auto k AWT. "Zvítězili v řádném výběrovém řízení," řekl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Škoda ročně do Polska posílá vlakem 25 tisíc aut, jezdí dvakrát denně. AWT změnilo i cestu, kterou škodovky do Polska vozí – zatímco ČD Cargo používalo trať přes Liberec a Frýdlant, AWT používá trasu přes Lichkov.

Podíl ČD Cargo na trhu nákladních dopravců neustále klesá, stále však zůstává dominantním hráčem. Jeho podíl loni poprvé klesl pod osmdesát procent, nejvíce loni posílil právě AWT.

Podle včera zveřejněných výsledků za první pololetí přišlo ČD Cargo na tržbách za prvních šest měsíců o téměř 900 milionů, v meziročním porovnání jde o pokles o více než desetinu. Pokles tržeb ukazuje na klesající ceny za nákladní dopravu, protože objem přepraveného zboží klesl jen o šest procent (více čtěte zde).

Za první polovinu letošního roku skončila nákladní doprava Českých drah v zisku 208 milionů korun, což představuje více než trojnásobné zlepšení v porovnání s rokem dříve. Stále je však zisk výrazně nižší, než kolik by si majitel, tedy státní České dráhy, představovaly. Zisk za první pololetí navíc výrazně ovlivnil i rozprodej lokomotiv, na kterém vydělaly 85 milionů korun. Do většího zisku se promítlo i škrtání nákladů a propouštění, které nastalo ve firmě hlavně v loňském roce.