Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

ČD Cargo ujíždějí vlaky s uhlím. Do Chvaletic začne jezdit Bakala

  9:49
Státní nákladní dopravce ČD Cargo přišel o první velký kontrakt na lukrativní přepravu uhlí ze severočeských dolů do elektráren, který dotoval řadu jiných ztrátových obchodů. Zároveň firmě unikla i zakázka na dopravu nových škodovek do Polska.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Od pondělí začne každodenních sedm třicetivozových vlaků s hnědým uhlím z Třebušic na Mostecku až do chvaletické elektrárny na hranici Pardubického a Středočeského kraje vozit společnost AWT z impéria Zdeňka Bakaly. ČD Cargo neuspělo v tendru Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná), která se stala novým majitelem chvaletické elektrárny.

Ztráta kontraktu za 700 milionů korun ročně je pro ČD Cargo citelná nejen kvůli výpadku tržeb a jedné z největších smluv. Uniklé audity z roku 2010 ukazovaly, že na dopravě uhlí má ČD Cargo i více než pětinovou marži.

I když od té doby díky konkurenci zisky u tohoto typu byznysu klesly, hnědé uhlí stále patří mezi nejziskovější položky v ČD Cargo.

"Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,! potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Dopravce, kterého Zdeněk Bakala vlastní ze čtyřiceti procent, nasadí na soupravy kvůli nedostatku elektrických lokomotiv i dieselové stroje, i když za ně musí zaplatit větší poplatek za použití kolejí.

O zakázku pro Chvaletice přišlo ještě minulé vedení v čele s minulý měsíc odvolaným Petrem Žaludou. "Když jsem nastoupil, bylo mi sděleno, že tuto přepravu bude zajišťovat už jen dopravce AWT," řekl nový předseda představenstva Oldřich Mazánek.

Získat pro Cargo nové zakázky mají za úkol noví manažeři. "Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky," řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený.

Smlouva s AWT je podepsaná zatím do konce roku s roční opcí na prodloužení. Šéf odborářů ČD Cargo Radek Nekola proto věří, že se firmě od ledna znovu podaří získat kontrakt zpět. Podle něj má ztráta zakázky dopad na zhruba 50 zaměstnanců. "Proto by nebylo dobré ty lidi teď propustit a pak je složitě hledat zpět," řekl Nekola. AWT naopak podle Špetláka plánuje přijmout nové zaměstnance.

Škodovky pro Poláky už přes Frýdlant nepojedou

Nejde přitom o jediný kontrakt, o který ČD Cargo v posledních týdnech přišlo. Přestalo například také vozit nové škodovky do Polska. Dopravu vlakem dosud zajišťoval DB Schenker, který si najímal právě ČD Cargo, nově přešla Škoda Auto k AWT. "Zvítězili v řádném výběrovém řízení," řekl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Škoda ročně do Polska posílá vlakem 25 tisíc aut, jezdí dvakrát denně. AWT změnilo i cestu, kterou škodovky do Polska vozí – zatímco ČD Cargo používalo trať přes Liberec a Frýdlant, AWT používá trasu přes Lichkov.

Podíl ČD Cargo na trhu nákladních dopravců neustále klesá, stále však zůstává dominantním hráčem. Jeho podíl loni poprvé klesl pod osmdesát procent, nejvíce loni posílil právě AWT.

Podle včera zveřejněných výsledků za první pololetí přišlo ČD Cargo na tržbách za prvních šest měsíců o téměř 900 milionů, v meziročním porovnání jde o pokles o více než desetinu. Pokles tržeb ukazuje na klesající ceny za nákladní dopravu, protože objem přepraveného zboží klesl jen o šest procent (více čtěte zde).

Za první polovinu letošního roku skončila nákladní doprava Českých drah v zisku 208 milionů korun, což představuje více než trojnásobné zlepšení v porovnání s rokem dříve. Stále je však zisk výrazně nižší, než kolik by si majitel, tedy státní České dráhy, představovaly. Zisk za první pololetí navíc výrazně ovlivnil i rozprodej lokomotiv, na kterém vydělaly 85 milionů korun. Do většího zisku se promítlo i škrtání nákladů a propouštění, které nastalo ve firmě hlavně v loňském roce.

Autor:
  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé chtějí módu z druhé ruky. V Evropě s ní proráží e-shop Zalando

Premium Cirkulární ekonomika se z příruček ekologů dostává do praxe. Velké oděvní značky koketují se second-handovou módou....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Paliva v Česku opět zdražují, podepisuje se na tom slabá koruna

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden stouply. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je v průměru...

Boeing 737 MAX je bezpečný a může se vrátit na nebe. Pasažéři se ale nehrnou

Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit...

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...