Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ČD Cargo ujíždějí vlaky s uhlím. Do Chvaletic začne jezdit Bakala

  9:49
Státní nákladní dopravce ČD Cargo přišel o první velký kontrakt na lukrativní přepravu uhlí ze severočeských dolů do elektráren, který dotoval řadu jiných ztrátových obchodů. Zároveň firmě unikla i zakázka na dopravu nových škodovek do Polska.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Od pondělí začne každodenních sedm třicetivozových vlaků s hnědým uhlím z Třebušic na Mostecku až do chvaletické elektrárny na hranici Pardubického a Středočeského kraje vozit společnost AWT z impéria Zdeňka Bakaly. ČD Cargo neuspělo v tendru Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná), která se stala novým majitelem chvaletické elektrárny.

Ztráta kontraktu za 700 milionů korun ročně je pro ČD Cargo citelná nejen kvůli výpadku tržeb a jedné z největších smluv. Uniklé audity z roku 2010 ukazovaly, že na dopravě uhlí má ČD Cargo i více než pětinovou marži.

I když od té doby díky konkurenci zisky u tohoto typu byznysu klesly, hnědé uhlí stále patří mezi nejziskovější položky v ČD Cargo.

"Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,! potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Dopravce, kterého Zdeněk Bakala vlastní ze čtyřiceti procent, nasadí na soupravy kvůli nedostatku elektrických lokomotiv i dieselové stroje, i když za ně musí zaplatit větší poplatek za použití kolejí.

O zakázku pro Chvaletice přišlo ještě minulé vedení v čele s minulý měsíc odvolaným Petrem Žaludou. "Když jsem nastoupil, bylo mi sděleno, že tuto přepravu bude zajišťovat už jen dopravce AWT," řekl nový předseda představenstva Oldřich Mazánek.

Získat pro Cargo nové zakázky mají za úkol noví manažeři. "Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky," řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený.

Smlouva s AWT je podepsaná zatím do konce roku s roční opcí na prodloužení. Šéf odborářů ČD Cargo Radek Nekola proto věří, že se firmě od ledna znovu podaří získat kontrakt zpět. Podle něj má ztráta zakázky dopad na zhruba 50 zaměstnanců. "Proto by nebylo dobré ty lidi teď propustit a pak je složitě hledat zpět," řekl Nekola. AWT naopak podle Špetláka plánuje přijmout nové zaměstnance.

Škodovky pro Poláky už přes Frýdlant nepojedou

Nejde přitom o jediný kontrakt, o který ČD Cargo v posledních týdnech přišlo. Přestalo například také vozit nové škodovky do Polska. Dopravu vlakem dosud zajišťoval DB Schenker, který si najímal právě ČD Cargo, nově přešla Škoda Auto k AWT. "Zvítězili v řádném výběrovém řízení," řekl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Škoda ročně do Polska posílá vlakem 25 tisíc aut, jezdí dvakrát denně. AWT změnilo i cestu, kterou škodovky do Polska vozí – zatímco ČD Cargo používalo trať přes Liberec a Frýdlant, AWT používá trasu přes Lichkov.

Podíl ČD Cargo na trhu nákladních dopravců neustále klesá, stále však zůstává dominantním hráčem. Jeho podíl loni poprvé klesl pod osmdesát procent, nejvíce loni posílil právě AWT.

Podle včera zveřejněných výsledků za první pololetí přišlo ČD Cargo na tržbách za prvních šest měsíců o téměř 900 milionů, v meziročním porovnání jde o pokles o více než desetinu. Pokles tržeb ukazuje na klesající ceny za nákladní dopravu, protože objem přepraveného zboží klesl jen o šest procent (více čtěte zde).

Za první polovinu letošního roku skončila nákladní doprava Českých drah v zisku 208 milionů korun, což představuje více než trojnásobné zlepšení v porovnání s rokem dříve. Stále je však zisk výrazně nižší, než kolik by si majitel, tedy státní České dráhy, představovaly. Zisk za první pololetí navíc výrazně ovlivnil i rozprodej lokomotiv, na kterém vydělaly 85 milionů korun. Do většího zisku se promítlo i škrtání nákladů a propouštění, které nastalo ve firmě hlavně v loňském roce.

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Problémové čokoládové kalendáře z Polska. Po Penny je stahuje už i Lidl

Kvůli nevyhovujícím chutí a vůni stahují řetězce z trhu čokoládové adventní kalendáře vyrobené polskou firmou Millano. Poté, co jejich stažení konec listopadu oznámil řetězec Penny, přistoupil nyní k...

12. prosince 2024  12:44

Středočeští radní schválili zadání tendru na provoz vlaků za 142 miliard

Středočeští radní souhlasili s vyhlášením tendru za 142 miliard korun, který má zajistit provoz elektrických vlaků v Pražské integrované dopravě po prosinci 2029. Tehdy skončí smlouva s Českými...

12. prosince 2024,  aktualizováno  12:22

Trubkami v O2 areně dál poteče Staropramen. Zajistil si spolupráci na pět let

Staropramen se bude v největší multifunkční hale v Česku čepovat dalších pět let. Pivovar již potřetí zvítězil ve výběrovém řízení. Nepasterizovaná desítka bude na všech výčepech v v O2 areně i v...

12. prosince 2024  12:13

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...