Majitelé člunů na Vltavě nedodržují rychlost. Čekají je nová omezení

  5:00aktualizováno  5:00
Lidé na motorových člunech nedodržují zákaz rychlé jízdy nebo ignorují povinný odstup od ochranných zón pro plavce. Od začátku sezony proto Státní plavební správa zavedla dvě nová omezení pro provozovatele skútrů a motorových lodí na Slapské přehradě a pomocí značek zklidní provoz na horním toku Vltavy.

(ilustrační snímek) | foto: Míla Lepší

Motorových lodí na českých řekách přibývá od roku 2015, kdy na přehradách a říčních tocích skončil zákaz jejich provozu. Celkem se po českých řekách prohání více než 18tisíc takzvaných malých plavidel, jen za loňský rok jich přibylo více než osm set a spolu s tím se zvýšilo i množství nehod, na kterých se z velké většiny podílely právě rekreační lodě.

Omezení na Slapech se týká vytyčení plavební dráhy pro sportovní čluny u obcí Kobylníky a Cholín na Příbramsku. U obou lokalit budou nově čluny muset proplouvat u pravého břehu. „Plavba bude převedena od břehu s prostory pro koupání a obvyklými stanovišti plavidel ke břehu protějšímu, který je tvořen skalami a není nikterak využíván,“ řekla MF DNES ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

O omezení rychlé plavby v ohybu řeky kolem středočeského Cholína dlouhodobě usiloval například i provozovatel tamního kempu Ivan Lískovec. Podle něj představují největší problém lodě se silnými motory, které vytvářejí vlnobití jak při rychlém, tak při pomalém průjezdu řekou.

Ta je u Cholína široká 250 metrů. Padesát metrů zabírá pásmo pro plavce vyznačené bójemi, ke kterému by se čluny neměly přibližovat na 50 metrů. „Najdou se ale takoví, kteří to vezmou přes bóje,“ uvedl Lískovec. Riziko srážky s plavcem by se nyní mělo snížit spolu s tím, že má být provoz vytlačen ke druhému břehu řeky. Tam se sice plavci prakticky nevyskytují, na druhou stranu tu však kotví hausbóty.

Podobný problém s nezodpovědnými kapitány člunů a lodí mají i na horním toku Vltavy u Týna nad Vltavou, v lokalitě nedávno dokončeného jezu v Hněvkovicích nebo u Hluboké nad Vltavou. Přestože je zde zakázáno plout rychle ve skluzu, řada lidí toto omezení nedodržuje.

„Řeka je tam úzká. Podle pravidel tam tedy už nyní platí výtlačný režim plavby, jenže málokdo si to uvědomuje. Chceme to proto označit značkami, aby to bylo jasné každému,“ uvedla Němcová.

Značky omezující rychlou plavbu do režimu výtlačné plavby, kdy se špička lodě nezvedá nad hladinu, proto plavební správa vyznačila celkem v šesti lokalitách od plavební komory Vrbné po Týn nad Vltavou.

Dvě srážky a jedno utonutí

Nárůstu počtu rekreačních plavidel pak odpovídá i vyšší nehodovost v loňském roce.

Ten s počtem 21 nehod včetně dvou těžkých více než dvojnásobně překonal statistiky roku 2017 a stal se nejrizikovější plavební sezonou za posledních deset let.

Nejtragičtější loňskou nehodou na českých vodních plochách bylo utonutí rozhodčí jachtařských závodů na Máchově jezeře poté, co přepadla přes bok nafukovacího člunu. Těžkým zraněním pak skončila jízda motorového člunu u středočeských Libčic nad Vltavou, při které podnapilý vůdce plavidla nezvládl řízení, narazil do břehu a způsobil spolujezdkyni vážný úraz hlavy. Lehká zranění plavební správa zaznamenala při srážce kánoe s motorovou lodí na vodní nádrži Hrabina v Českém Těšíně.

Alkohol a nedodržování zákazu jízdy ve skluzu patří k nejčastějším prohřeškům, které plavební správa dlouhodobě eviduje. Loni její zaměstnanci na českých řekách zkontrolovali 384 vůdců malých plavidel a rozdali jim pokuty za téměř 450 tisíc korun.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Najdete na iDNES.cz