Cestovky přežijí Airbnb i internet, říká šéf CK Fischer Jelínek

  20:26
Stále lepší jazyková vybavenost mladé generace nebo snazší možnosti rezervování dopravy a ubytování přes internet cestovní kanceláře o práci nepřipravily. Naopak jejich tržby v posledních letech rostou, uvedl ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek. Podle něj nejde ani očekávat, že by cestovky v nejbližších letech musely zavírat kamenné prodejny zájezdů.

Jiří Jelínek je výkonným ředitelem Cestovní kanceláře Fischer od roku 2004, kdy ji převzala skupina KKCG. | foto: CK Fischer

Loňský rok byl pro cestovní kanceláře všeobecně úspěšný, jak se dařilo Vám?
Počet klientů, kteří s námi odcestovali, dosáhl zhruba 420 tisíců a celkový objem prodaných zájezdů přesáhl šest miliard korun. Byla to rekordní sezóna.

Jak to, že cestovní kanceláře zažívají rekordní růst prodejů i v době, kdy stále více lidí mluví anglicky a mohou si tak sami snadno zařídit lacinější ubytování například přes Airbnb?
Za rekordní sezónou stojí více faktorů. Především se daří ekonomice a rostou mzdy. To má na cestování vždy pozitivní vliv. Vidíme to třeba na trendu, kdy lidé stále častěji cestují do exotických destinací. Takže už to není jen středomoří, ale nové destinace typu Omán, Spojené arabské emiráty, nebo Karibik.

Proč ale využívají služeb cestovních kanceláří?
Důvodů je hned několik. Především cestovní kanceláře jsou v případě plážové dovolené stále schopné nabídnout výhodnější cenu. Samostatný nákup letenky a ubytování může vyjít laciněji při cestách do metropolí jako je třeba Londýn, Řím nebo Barcelona, ale ne pokud chceme trávit dovolenou v přímořském resortu. Navíc ne všichni mají čas a chuť si vše zařizovat sami. Například rodiny s dětmi si chtějí na dovolené odpočinout. V klubových hotelech si děti vezmou na starosti animátoři z cestovní kanceláře, hrají různé hry, nebo jezdí na tobogánech. To je něco, co si sám nekoupíte. Neméně důležité je i to, že cestovní kancelář dává garanci kvality a o zákazníky se vždy postará. Nechci jmenovat, ale pokud si zabookujete hotel u nejmenované nadnárodní společnosti a budete se s nimi hádat, že jste dostal jiné služby, než jste zaplatil, bude velice obtížné se domoci nějaké kompenzace.

Projevuje se nějak vznik různých recenzních portálů na způsob, jakým si lidé vybírají dovolené?
Rozhodně platí, že většina klientů začíná výběr dovolené na internetu. Proto máme na našem webu u devadesáti procent hotelů viditelné reference z TripAdvisoru. Zákazník si tak může během krátké chvíle prohlédnout fotky, recenze a ihned ví, zda vybrané ubytování splňuje to, co od něj očekává. Na druhou stranu většinu zájezdů nakonec stále prodáváme na přímo přes prodejce na pobočkách a v call centru.

Roste tedy počet lidí, kteří si koupí zájezd bez toho, aby se setkali s živým prodejcem?
Speciálně mladá generace se v České republice chová naprosto stejně jako mladí na západ od nás, v Evropě nebo ve Spojených státech. V dnešní době hrají technologie klíčovou roli a my jsme do technologií za poslední roky nainvestovali desítky milionů korun. Abyste prodal, musíte být schopen zákazníkovi dát dostatek informací a samozřejmě musíte prodávat za konkurenceschopnou cenu. Lidé si stále více cení volného času. Mladí lidé nechtějí trávit čas na pobočce, raději si vše zařídí online z domova. Investicemi do technologií jdeme klientovi naproti, aby šetřil čas.

To Vám zároveň asi šetří i náklady.
To ano. Cestovní ruch není obor s vysokou marží. Naší ambicí je nebýt jenom klasická cestovní kancelář prodávající pomocí kamenných poboček, ale postupem času se měnit na v podstatě technologickou firmu, která bude schopná klientovi kdykoliv nabídnout dostatek informací, aby si vybral ten správný zájezd. Rostoucí význam čistého online prodeje bez asistence prodejce nejlépe ilustrují čísla. Před třemi lety se počítal v maximálně v desítkách milionů koruny, letos očekávám, že se budeme pohybovat okolo jedné miliardy korun.

Přežijí vůbec kamenné pobočky?
Hrozně nerad bych dělal predikci, jak dlouho tady tento typ kamenných poboček bude. Zatím bude hrát svoji roli, protože ne všichni zákazníci jsou mladá generace a používají internet. Bude to mít nějaký vývoj.

Jak bude podle Vás vypadat letošní rok?
Podle předprodejů, které na letní sezónu běží od konce loňského léta, vidíme, že je slušná šance, že se bude cestovnímu ruchu dále dařit. V meziročním srovnání se stejným obdobím je tam asi sedmnáctiprocentní nárůst.​

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Nevinný záběr Kiss Cam odhalil nevěru šéfa velké firmy, video je hitem internetu

Neškodný okamžik na koncertě skupiny Coldplay se změnil v PR katastrofu. Video, které se momentálně šíří sociálními sítěmi a stalo se virálním, ukazuje prostřednictvím tzv. Kiss Cam muže a ženu ve...

Napodobeniny západních řetězců ovládly Rusko. Zrušení sankcí se nebojí

Krátce po vypuknutí války na Ukrajině se z Ruska začaly stahovat nadnárodní firmy. Mezi ně se řadily třeba i oblíbené řetězce McDonald’s nebo Starbucks. Ruské pobočky těchto firem přešly do rukou...

Dovolená u moře ve Španělsku láká, ovšem místní mají smůlu. Ti na ni nemají

Španělská ekonomika těží z nebývale silně rostoucího cestovního ruchu. Pronájem lehátka a slunečníku na jeho pobřeží je však stále méně dostupný pro místní. Počet domácích návštěvníků na španělském...

Peklo jménem londýnské metro. Snahy o zchlazení systém ještě více rozpálily

Ještě před sto lety lákalo londýnské metro cestující v létě slibem, že dole je chladněji. Dnes to zní jako zlomyslný vtip. Jízda metrem v létě je totiž v podzemce už dlouho nepříjemným zážitkem plným...

Video z koncertu Coldplay má dohru. Nevěrného šéfa Astronomeru odstavili

Měl to být romantický moment na koncertě Coldplay. Místo toho spustil lavinu, která stála šéfa firmy Astronomer místo. Virální video z Kiss Cam odhalilo víc, než by si šéf úspěšného startupu Andy...

Zákazníci se odvracejí od plastových obalů, říká průzkum. Firmy své sliby oddalují

Podle nového průzkumu zákazníci v USA a Kanadě upouštějí od nákupů v obchodech kvůli obavám z plastů a ekologicky neudržitelných obalů. Průzkum poradenské společnosti Aura zjistil, že 37 procent...

19. července 2025

Zlatý důl skřítků Labubu. Výrobce hlásí růst zisku o 350 procent

Zubatí skřítci Labubu dávají svému výrobci, čínské hračkářské firmě Pop Mart, pořádně vydělat. Jen za první letošní pololetí oznámila společnost se sídlem v Pekingu ztrojnásobení tržeb a nárůst...

19. července 2025

Američtí milovníci korejské kosmetiky se předzásobují. Cla jim nákupy prodraží

Hrozba 25procentních cel na dovoz jihokorejské kosmetiky do USA vyvolala mezi americkými spotřebiteli značnou nejistotu. Oblíbené produkty mizí z regálů rychlostí blesku, neboť spotřebitelé se...

19. července 2025

Video z koncertu Coldplay má dohru. Nevěrného šéfa Astronomeru odstavili

Měl to být romantický moment na koncertě Coldplay. Místo toho spustil lavinu, která stála šéfa firmy Astronomer místo. Virální video z Kiss Cam odhalilo víc, než by si šéf úspěšného startupu Andy...

19. července 2025  11:21

Waldorf Astoria je zpět. Newyorská hotelová ikona prošla rekonstrukcí za miliardy

Po osmi letech rekonstrukce za odhadované téměř dvě miliardy dolarů (42,2 miliardy Kč) se věhlasný newyorský hotel Waldorf Astoria opět otevírá návštěvníkům. Budova z roku 1931 prošla rozsáhlou...

19. července 2025

Peklo jménem londýnské metro. Snahy o zchlazení systém ještě více rozpálily

Ještě před sto lety lákalo londýnské metro cestující v létě slibem, že dole je chladněji. Dnes to zní jako zlomyslný vtip. Jízda metrem v létě je totiž v podzemce už dlouho nepříjemným zážitkem plným...

19. července 2025

Česko vs. Polsko. Kdo koho poráží ve mzdách, stavbě silnic či dostupnosti bytů

Premium

„Pozoruhodný vzestup Polska“, lákala titulní strana prestižního týdeníku The Economist k přečtení rozsáhlého textu. Pro západní čtenáře překvapivé zjištění, že i tato země kdesi ve střední Evropě...

19. července 2025

Bitva o Tatru pokračuje. Akcionář Promet odmítl navýšení kapitálu

Menšinový akcionář automobilky Tatra Trucks, skupina Promet, zablokoval na dnešní valné hromadě navýšení základního kapitálu firmy, které je klíčové pro chystané miliardové investice. V tiskových...

18. července 2025  20:51

Okázalá renovace budovy FED? Šéf centrální banky reaguje na kritiku z Bílého domu

Předseda americké centrální banky Jerome Powell ve čtvrtek zareagoval na kritiku z Bílého domu týkající se plánované rekonstrukce sídla Federálního rezervního systému za 2,5 miliardy amerických...

18. července 2025

Skořicové rolky dorazily do Prahy. Značka Cinnamood otevírá pobočku v Česku

Značka Cinnamood specializující se na skořicové pečivo s náplněmi vstupuje na český trh. Po působení v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Lucembursku otevře první pobočku v Praze v sobotu 19. července v...

18. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Český státní dluh je rekordně vysoký. Na každého Čecha připadá 322 tisíc

Český státní dluh v pololetí dosáhl rekordních 3,504 bilionu korun. Od začátku roku se zvýšil o 139 miliard korun, uvedlo ve čtvrtletní zprávě o řízení státního dluhu ministerstvo financí. Na každého...

18. července 2025  16:31

Burzy už ignorují Trumpa i válčení. Investoři hledí dál do budoucna

Překvapivé celní tahy amerického prezidenta Donalda Trumpa působily zpočátku na finančních trzích citelné otřesy. Řada akciových titulů během několika hodin odepsala i desítky procent. Dnes už ale...

18. července 2025  16:14
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.