Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cestovky přežijí Airbnb i internet, říká šéf CK Fischer Jelínek

  20:26
Stále lepší jazyková vybavenost mladé generace nebo snazší možnosti rezervování dopravy a ubytování přes internet cestovní kanceláře o práci nepřipravily. Naopak jejich tržby v posledních letech rostou, uvedl ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek. Podle něj nejde ani očekávat, že by cestovky v nejbližších letech musely zavírat kamenné prodejny zájezdů.

Jiří Jelínek je výkonným ředitelem Cestovní kanceláře Fischer od roku 2004, kdy ji převzala skupina KKCG. | foto: CK Fischer

Loňský rok byl pro cestovní kanceláře všeobecně úspěšný, jak se dařilo Vám?
Počet klientů, kteří s námi odcestovali, dosáhl zhruba 420 tisíců a celkový objem prodaných zájezdů přesáhl šest miliard korun. Byla to rekordní sezóna.

Jak to, že cestovní kanceláře zažívají rekordní růst prodejů i v době, kdy stále více lidí mluví anglicky a mohou si tak sami snadno zařídit lacinější ubytování například přes Airbnb?
Za rekordní sezónou stojí více faktorů. Především se daří ekonomice a rostou mzdy. To má na cestování vždy pozitivní vliv. Vidíme to třeba na trendu, kdy lidé stále častěji cestují do exotických destinací. Takže už to není jen středomoří, ale nové destinace typu Omán, Spojené arabské emiráty, nebo Karibik.

Proč ale využívají služeb cestovních kanceláří?
Důvodů je hned několik. Především cestovní kanceláře jsou v případě plážové dovolené stále schopné nabídnout výhodnější cenu. Samostatný nákup letenky a ubytování může vyjít laciněji při cestách do metropolí jako je třeba Londýn, Řím nebo Barcelona, ale ne pokud chceme trávit dovolenou v přímořském resortu. Navíc ne všichni mají čas a chuť si vše zařizovat sami. Například rodiny s dětmi si chtějí na dovolené odpočinout. V klubových hotelech si děti vezmou na starosti animátoři z cestovní kanceláře, hrají různé hry, nebo jezdí na tobogánech. To je něco, co si sám nekoupíte. Neméně důležité je i to, že cestovní kancelář dává garanci kvality a o zákazníky se vždy postará. Nechci jmenovat, ale pokud si zabookujete hotel u nejmenované nadnárodní společnosti a budete se s nimi hádat, že jste dostal jiné služby, než jste zaplatil, bude velice obtížné se domoci nějaké kompenzace.

Projevuje se nějak vznik různých recenzních portálů na způsob, jakým si lidé vybírají dovolené?
Rozhodně platí, že většina klientů začíná výběr dovolené na internetu. Proto máme na našem webu u devadesáti procent hotelů viditelné reference z TripAdvisoru. Zákazník si tak může během krátké chvíle prohlédnout fotky, recenze a ihned ví, zda vybrané ubytování splňuje to, co od něj očekává. Na druhou stranu většinu zájezdů nakonec stále prodáváme na přímo přes prodejce na pobočkách a v call centru.

Roste tedy počet lidí, kteří si koupí zájezd bez toho, aby se setkali s živým prodejcem?
Speciálně mladá generace se v České republice chová naprosto stejně jako mladí na západ od nás, v Evropě nebo ve Spojených státech. V dnešní době hrají technologie klíčovou roli a my jsme do technologií za poslední roky nainvestovali desítky milionů korun. Abyste prodal, musíte být schopen zákazníkovi dát dostatek informací a samozřejmě musíte prodávat za konkurenceschopnou cenu. Lidé si stále více cení volného času. Mladí lidé nechtějí trávit čas na pobočce, raději si vše zařídí online z domova. Investicemi do technologií jdeme klientovi naproti, aby šetřil čas.

To Vám zároveň asi šetří i náklady.
To ano. Cestovní ruch není obor s vysokou marží. Naší ambicí je nebýt jenom klasická cestovní kancelář prodávající pomocí kamenných poboček, ale postupem času se měnit na v podstatě technologickou firmu, která bude schopná klientovi kdykoliv nabídnout dostatek informací, aby si vybral ten správný zájezd. Rostoucí význam čistého online prodeje bez asistence prodejce nejlépe ilustrují čísla. Před třemi lety se počítal v maximálně v desítkách milionů koruny, letos očekávám, že se budeme pohybovat okolo jedné miliardy korun.

Přežijí vůbec kamenné pobočky?
Hrozně nerad bych dělal predikci, jak dlouho tady tento typ kamenných poboček bude. Zatím bude hrát svoji roli, protože ne všichni zákazníci jsou mladá generace a používají internet. Bude to mít nějaký vývoj.

Jak bude podle Vás vypadat letošní rok?
Podle předprodejů, které na letní sezónu běží od konce loňského léta, vidíme, že je slušná šance, že se bude cestovnímu ruchu dále dařit. V meziročním srovnání se stejným obdobím je tam asi sedmnáctiprocentní nárůst.​

Praha obnovila letecké spojení s Pekingem

  • Nejčtenější

Počet krádeží v německých obchodech roste. Stále častější jsou i násilné gangy

Každý den přijdou obchody v Německu o tisíce kusů zboží, za které zákazníci nezaplatili. Nová studie ukazuje, že počet krádeží navíc stále roste a přibližně čtvrtina pachatelů si počíná organizovaně....

9. července 2024

Hranaté hamburgery míří do Česka. Wendy’s už nabírá franšízanty

Na český trh vstoupí další světový řetězec s rychlým občerstvením Wendy’s. Od roku 2023 se jedná už o třetí globální značku nabízející převážně hamburgery, která otevře pobočku v Česku. Součástí...

9. července 2024  14:53

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z 8,5 hektarů zásobuje farmář půl roku jahodami celou republiku

Na to, že jahody na pultech obchodů už nejsou jenom sezonní záležitostí, která trvá šest týdnů před prázdninami, ale že si české jahody můžou zákazníci dopřát od konce dubna až skoro do začátku...

8. července 2024

Zaoceánské lodě zažívají rozmach. Jsou horší než letadla, varují ekologové

Prodej pobytů na zaoceánských výletních lodích letos dosahuje historicky nejvyšší úrovně. Očekává se, že na cesty se některým z obřích plavidel se v tomto roce vydá 35,7 milionu pasažérů. S rostoucí...

7. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pivovary sází na třetinkové lahve. Zákazníci preferují menší objem, tvrdí

Vedle zavedených třetinkových piv od importovaných značek jako Heineken nebo Corona se téměř ve všech obchodních řetězcích začaly objevovat také třetinkové láhve značek Prazdroj, Staropramen či...

11. července 2024

Ekologie, nebo soukromé věznice? Kdo vydělá na kterém americkém prezidentovi

Výsledek amerických prezidentských voleb přímo ovlivní některá odvětví ekonomiky. Agentura Reuters připravila přehled těch, na která by vítězství jednoho nebo druhého kandidáta dopadla nejvýrazněji.

14. července 2024

V gastronomii chybí nebývalé počty lidí. Paradoxně někde platí hůř než loni

Kuchaři, číšníci či servírky si v poslední době mohou z nabídek práce vybírat, poptávka po pracovnících v gastronomii jednoznačně převyšuje nabídku. Podle statistik však paradoxně na nejžádanějších...

14. července 2024

Panují až neuvěřitelné představy, jak se mají nezaměstnaní dobře, říká ekonom

Premium

USA a Evropská unie nestíhají už nyní čelit záplavě levnějších čínských elektroautomobilů a zavádějí na jejich dovoz drakonická cla. Číňané na oplátku reagují zaváděním cel na evropskou vývozní...

14. července 2024

Američané se kvůli drahým potravinám zadlužují. A zvažují hlas pro Trumpa

Volební období amerického prezidenta Joea Bidena se ve Spojených státech takřka přesně kryje s časem nebývalé inflace. Ceny potravin od začátku roku 2021 stouply o čtvrtinu a i když v posledních...

14. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Oběti žrali vepři. Hororové zlo páchal sériový vrah ve svém Prasečím paláci

Injekce, motorové pily, sexuální orgie, motorkáři. A hladoví vepři. Scény, při nichž vyhasínaly životy vancouverských...