Cestovky přežijí Airbnb i internet, říká šéf CK Fischer Jelínek

  20:26aktualizováno  20:26
Stále lepší jazyková vybavenost mladé generace nebo snazší možnosti rezervování dopravy a ubytování přes internet cestovní kanceláře o práci nepřipravily. Naopak jejich tržby v posledních letech rostou, uvedl ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek. Podle něj nejde ani očekávat, že by cestovky v nejbližších letech musely zavírat kamenné prodejny zájezdů.

Jiří Jelínek je výkonným ředitelem Cestovní kanceláře Fischer od roku 2004, kdy ji převzala skupina KKCG. | foto: CK Fischer

Loňský rok byl pro cestovní kanceláře všeobecně úspěšný, jak se dařilo Vám?
Počet klientů, kteří s námi odcestovali, dosáhl zhruba 420 tisíců a celkový objem prodaných zájezdů přesáhl šest miliard korun. Byla to rekordní sezóna.

Jak to, že cestovní kanceláře zažívají rekordní růst prodejů i v době, kdy stále více lidí mluví anglicky a mohou si tak sami snadno zařídit lacinější ubytování například přes Airbnb?
Za rekordní sezónou stojí více faktorů. Především se daří ekonomice a rostou mzdy. To má na cestování vždy pozitivní vliv. Vidíme to třeba na trendu, kdy lidé stále častěji cestují do exotických destinací. Takže už to není jen středomoří, ale nové destinace typu Omán, Spojené arabské emiráty, nebo Karibik.

Proč ale využívají služeb cestovních kanceláří?
Důvodů je hned několik. Především cestovní kanceláře jsou v případě plážové dovolené stále schopné nabídnout výhodnější cenu. Samostatný nákup letenky a ubytování může vyjít laciněji při cestách do metropolí jako je třeba Londýn, Řím nebo Barcelona, ale ne pokud chceme trávit dovolenou v přímořském resortu. Navíc ne všichni mají čas a chuť si vše zařizovat sami. Například rodiny s dětmi si chtějí na dovolené odpočinout. V klubových hotelech si děti vezmou na starosti animátoři z cestovní kanceláře, hrají různé hry, nebo jezdí na tobogánech. To je něco, co si sám nekoupíte. Neméně důležité je i to, že cestovní kancelář dává garanci kvality a o zákazníky se vždy postará. Nechci jmenovat, ale pokud si zabookujete hotel u nejmenované nadnárodní společnosti a budete se s nimi hádat, že jste dostal jiné služby, než jste zaplatil, bude velice obtížné se domoci nějaké kompenzace.

Projevuje se nějak vznik různých recenzních portálů na způsob, jakým si lidé vybírají dovolené?
Rozhodně platí, že většina klientů začíná výběr dovolené na internetu. Proto máme na našem webu u devadesáti procent hotelů viditelné reference z TripAdvisoru. Zákazník si tak může během krátké chvíle prohlédnout fotky, recenze a ihned ví, zda vybrané ubytování splňuje to, co od něj očekává. Na druhou stranu většinu zájezdů nakonec stále prodáváme na přímo přes prodejce na pobočkách a v call centru.

Roste tedy počet lidí, kteří si koupí zájezd bez toho, aby se setkali s živým prodejcem?
Speciálně mladá generace se v České republice chová naprosto stejně jako mladí na západ od nás, v Evropě nebo ve Spojených státech. V dnešní době hrají technologie klíčovou roli a my jsme do technologií za poslední roky nainvestovali desítky milionů korun. Abyste prodal, musíte být schopen zákazníkovi dát dostatek informací a samozřejmě musíte prodávat za konkurenceschopnou cenu. Lidé si stále více cení volného času. Mladí lidé nechtějí trávit čas na pobočce, raději si vše zařídí online z domova. Investicemi do technologií jdeme klientovi naproti, aby šetřil čas.

To Vám zároveň asi šetří i náklady.
To ano. Cestovní ruch není obor s vysokou marží. Naší ambicí je nebýt jenom klasická cestovní kancelář prodávající pomocí kamenných poboček, ale postupem času se měnit na v podstatě technologickou firmu, která bude schopná klientovi kdykoliv nabídnout dostatek informací, aby si vybral ten správný zájezd. Rostoucí význam čistého online prodeje bez asistence prodejce nejlépe ilustrují čísla. Před třemi lety se počítal v maximálně v desítkách milionů koruny, letos očekávám, že se budeme pohybovat okolo jedné miliardy korun.

Přežijí vůbec kamenné pobočky?
Hrozně nerad bych dělal predikci, jak dlouho tady tento typ kamenných poboček bude. Zatím bude hrát svoji roli, protože ne všichni zákazníci jsou mladá generace a používají internet. Bude to mít nějaký vývoj.

Jak bude podle Vás vypadat letošní rok?
Podle předprodejů, které na letní sezónu běží od konce loňského léta, vidíme, že je slušná šance, že se bude cestovnímu ruchu dále dařit. V meziročním srovnání se stejným obdobím je tam asi sedmnáctiprocentní nárůst.​

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Najdete na iDNES.cz