Sto tisíc lidí bude dál cestovat skoro zadarmo. Stát prodloužil režijky

  3:00aktualizováno  3:00
Končící ministr dopravy Antonín Prachař zajistil více než sto tisícům lidí velmi výhodné cestování vlaky na další tři roky. Doplácet na něj budou České dráhy. S odboráři se dohodl na tom, že režijní průkazy pro neomezené cestování budou stát maximálně tisíc korun ročně. Stejnou jízdenku přitom ČD nabízejí pro veřejnost za 20 tisíc Kč.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nejde přitom zdaleka jen o zaměstnaneckou výhodu pro zaměstnance Českých drah: ti a jejich rodinní příslušníci tvoří menšinu z celkového počtu 137 tisíc vydaných režijek. Většina majitelů režijek je totiž z jiných organizací, než jsou České dráhy, například Správy železniční dopravní cesty. Té Dráhy platí za používání kolejí.

Ačkoliv může jít na první pohled o malicherný problém, ve hře jsou velké částky: kdyby všichni stávající majitelé režijek zaplatili dvacet tisíc korun za neomezené cestování, České dráhy by si přišly na 2,7 miliardy korun. Dá se ale předpokládat, že reálný výnos by byl podstatně nižší a část „režijkářů“ by si už podobný lístek nepořizovala, protože by se jim nevyplatil. Poskytování režijek Drahám nařizuje zákon. Nestanoví však, kolik mají stát.

Dráhy a odboráři si přitom stěžují, že jsou například v konkurenčním boji znevýhodněni tím, že se musí starat i o nádraží. Placení jízdného za lidi, kteří nejsou zaměstnanci Drah, nevidí odboráři jako problém. „Diskriminace to není,“ říká šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

V roce 2011 se ministerstvo a odboráři dohodli na více než dvojnásobném zdražení. Letošní dohoda nechává ceny na stejné výši – 500 Kč pro důchodce, 1 000 Kč pro ostatní. Ceny jízdného přitom od té doby stouply. „Je to výsledek konstruktivního jednání, při němž jsme dospěli k rozumné dohodě všech zúčastněných stran,“ komentoval v odborovém časopise Obzor dohodu místopředseda odborářů Vladimír Vokoun.

Jízdné zdarma má i část úředníků Ministerstva dopravy

Dráhy o žádnou kompenzaci za režijky od státu nežádaly. Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského je ze 137 tisíc aktivních režijek zhruba 26 tisíc pro zaměstnance Českých drah a jejich rodinné příslušníky. Šedesát pět tisíc z nich je pro důchodce, vdovy a sirotky, 45 tisíc jsou zaměstnanci jiných firem a organizací.

Dráhy například poskytují jízdné téměř zdarma nejen pro zaměstnance SŽDC, ale i například Drážnímu úřadu nebo části úředníků Ministerstva dopravy. V případě Drážního úřadu tak může jít i o střet zájmů, protože Dráhy dávají výhodu organizaci, která je má kontrolovat.

U soukromých dopravců režijky neplatí. I to je jeden z důvodů, proč zejména odboráři bojují proti soukromníkům – plán otvírání železničního trhu totiž nepočítá s tím, že by měli dopravci povinnost režijky v případě vysoutěžených tratí uznávat. V roce 2011 se při zdražování režijek mluvilo i o tom, zda je nezdanit. Podle exministra financí Miroslava Kalouska jde totiž v podstatě o příjem pro zaměstnance, dle odpůrců zdanění jde o benefit pro zaměstnance.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz