Řízení letového provozu expanduje, chce školit piloty a dispečery v Indii

  1:00aktualizováno  1:00
Řízení letového provozu patří mezi bezproblémové státní firmy, které plní státní kasu. Letos do státního rozpočtu pošle plných sto milionů korun a v roce 2018 přejde na nový systém pro navádění letadel. Státní firma navíc rozšiřuje svoje působení v oblasti výuky pro řídící provozu i piloty, které hodlá školit například v Indii.

Řízení letového provozu na letišti v Praze. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Letecký provoz se mění. Vyrovnává se zejména objem v jednotlivých hodinách během dne. „Situace je nesrovnatelná s dobou například před dvaceti lety, kdy noční provoz byl velmi klidný. Dnes největší provozní špičky nastávají při přechodu mezi noční a ranní směnou. Museli jsme proto přijmout příslušná opatření pro organizaci jednotlivých směn,“ říká šéf Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas, který patří mezi nejdéle sloužící manažery ve státní sféře.

I z toho důvodu letiště přechází na nový systém pro navádění letadel Neopteryx, který bude v praxi plně uveden v roce 2018. Klasovým křeslem v čele státního podniku se v období přidělování zakázky na nový systém snažily vrtit zájmové skupiny lobbistů a ředitel se dokonce dostal na svodku BIS. Při důkladné kontrole ve státním podniku ale nebyla nalezena žádná pochybení.

ŘLP zažívá úspěšný rok i díky rostoucímu leteckému provozu. Od začátku roku stoupl počet letadel na českém nebi o čtyři procenta, v posledních měsících růst ještě zrychloval. Například za srpen vzrostl počet letadel v Česku meziročně o devět procent. A to i přesto, že ŘLP stále pociťuje dopad sestřelení malajského letadla nad Ukrajinou. Dopravci tehdy změnili trasy a dálkové lety do Asie létají jižněji, takže přes Česko kratší trasou.

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Firma si snaží kromě monopolních služeb zajišťujících provoz na českém nebi vylepšit hospodaření i jinak. Rozšiřuje svoje působení v oblasti výuky pro řídící provozu i piloty. Loni například koupila od ČSA jejich výcvikové centrum pro piloty včetně simulátorů.

„Rozšířilo to oblast služeb, které nabízíme v oblasti výcviku. Je to naše dceřiná firma, má výborné výsledky a je v zisku. Oblast výcviku a odborných konzultací nás velmi zajímá. Dosud jsme školili hlavně zahraniční řídící, teď vidíme možnost i více expandovat ve výuce pilotů a palubního personálu,“ dodává Klas.

Letos se tržby z těchto aktivit mají dostat na sto milionů korun, firma chce s nimi více expandovat i do zahraničí. „Jednáme o poměrně zajímavých zakázkách v Indii, kde bychom mohli školit jak řídící, tak i piloty, jsme v kontaktu s tamější nízkonákladovou společností SpiceJet,“ upřesnil Klas.

Letecký výcvik má podle něj dobrou budoucnost i kvůli tomu, jak se zvyšuje v létání automatizace: piloti potřebují více nácviku pro případ, že by automat selhal. „Nechceme, aby z těchto komerčních aktivit byla hlavní činnost ŘLP, počítám s tím, že jejich podíl zůstane maximálně do deseti procent,“ tvrdí Klas.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz